Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överkorsat batteri återuppväckt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-28 11:38

Finns det någon som kan hjälpa mig att tolka det som hänt med min Ibook?

Jag plockade fram Ibooken ur väskan häromdan efter några dars inaktivitet och den var helt död vid tillfället. Då jag startade den med nätadaptern inkopplad så visades ett överkorsat batteri och den laddade inte. Antagligen har den som vanligt legat i vila (jag minns inte om jag själv stängt av den, men det brukar jag aldrig göra) och kört slut, i viloläget, på det sista av krämen i batteriet under tiden jag inte har använt den. Jag trodde att batteriet hade dött och gjorde mig beredd mentalt på att behöva köpa ett nytt då jag kollade hårdvaran med hjälp av Apples eget Hardwaretest som följde med vid köpet. Rätt som det var märker jag att batteriet laddar och under fliken maskinvaruprofil kunde jag se laddningsgraden och följa hur den laddades. Efter ca 4 timmar är batteriet fulladdat. Allt verkar fungera som vanligt!

Vad har hänt? Är det så att jag låtit den ligga för länge i vila (troligen är det så) och resultatet har blivit ett överkorsat batteri som datorn inte vill känna igen och ha med att göra? Är det nyttigt för batteriet? (Antagligen inte, va?)

Var det en slump att det började ladda under hårdvarutestet då jag alltså startade med en annan startskiva än vanligt? Omstart i OS X och OS 9 från partitionerad HD spelade ingen som helst roll tidigare visade det sig.

Hade en reset av PMU hjälpt? Jag kände inte till PMU-reset förrän efter jag fixat felet, därför provade jag inte det.

Har jag gått förbi det "intelligenta batteriet" och dess inställning mha hårdvarutestet?

Har jag uppfattat situationen fel? Vad betyder egentligen ett överkorsat batteri? Jag trodde att det var dött och omöjligt att ladda, men det betyder kanske något annat? Skadat och svårt att ladda? Lite lätt tilltygat och på humör för jävelskap?

Kör 10.2.6 och har haft maskinen i ca 14 månader. Hur länge bör ett batteri fungera förresten?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 14:49

Jag har oxå ett dött batteri som vägrar ladda, vad är "Hardwaretest"??? är det en skiva man har fått med???

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 15:30

Hade samma problem med min Titanium 867 sent i somras. Men det batteriet gick inte att återuppliva; fick ett nytt på garantin istället.

Lithium-ion batterier har tydligen en inbyggd säkerhetsfunktion som inte tillåter ladddning av batteriet om det kommer under ett visst voltantal. Detta för att batteriet blir för instabilt att ladda när det är för lite "kräm" i det, och då kan det tydligen explodera.

När jag hade problem med mitt batteri prövade jag också att starta och pyssla med Hardware Test-CD:n, men det gjorde ingen skillnad. Så där hade du tur. Antar att den "intelligenta" elektroniken i batteriet råkade gilla läget bättre just då, och tillät laddning, kanske för att det var varmare i rummet, om jag skulle våga mig på en gissning.

En gammal tråd med lite tips på hur man kan återuppväcka batterier...

  • Medlem
  • 2003-12-02 20:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av mint
Jag har oxå ett dött batteri som vägrar ladda, vad är "Hardwaretest"??? är det en skiva man har fått med???

Ja, det är det. Du sätter i den i datorn, startar om med C nedtryckt och datorn startar från skivan. Där kan man göra olika hårdvarutester (duh!?), ett kort och ett långt för att se om man har fel i hårdvaran.

Hade nytta av den i somras också då grafikminnet pajade. Då var det bara att tala om det för serviceteknikerna som bytte hela moderkortet. Mycket skönt var det att ha något konkret att ta på i det fallet, det är ju alltid oroligt då något pajar. Jag tror alltid att jag ska utpekas som ansvarig på något sätt och visst det hade ju kunnat vara mitt fel, men det var det inte. Den här gången talade inte testsvaren om någonting om något fel. Allt verkade bra - förutom batteriet som inte testades alls.

Som svar på en annnan synpunkt angående volttalet så låg det på 12,022 vid 7% laddning då jag upptäckte att det laddade. Det steg så småningom till 12, 6 nånting. Under tolv hade kanske inte varit så bra, eller mycket under iaf?

  • Medlem
  • 2003-12-02 20:31

Tack för trådtipset ceder! Hittade inte den tråden då jag gjorde en sökning då problemet var aktuellt. Slarv och hastverk av mig antagligen.

Hur länge gäller garantin på batterier? Vanliga tiden enligt KKL? Jag har AppleCare Protection Plan också, men jag trodde att det kanske räknades som nerslitning som inte ersattes som exv nedslitna tangentbord som nämndes i villkoren.

1
Bevaka tråden