Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari: Hur väljer man hjälpprogram? (ex iCal)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Explorer finns det en lista i inställningar där man ställer in vilka program som ska ta hand om vilka filer när man klickar på en länk. Hur fasiken ställer man in det för Safari.

Vad jag egentligen vill är att Safari antingen skall öppna en Vcal-fil (med ändelsen .vcs) med iCal eller ladda ner den till disk. Explorer fixar det andra alternativet utmärkt och då är det bara att dubbelklicka på filen för att importera den i iCal. Safari envisas (trots försök att ta sig runt) att visa hela filens innehåll i ett fönster.

Frågan aktualiserades eftersom jag vill ladda ner info om några visningar på Göteborgs Filmfestival. Se t ex den här sidan och välj visning i menyn nederst på sidan för att testa att ladda hem: http://www.filmfestival.org/filmfestival/info/programentry.icp?filmId=148141

Har för mig att det finns ett inställningsprogram eller vad det nu kallas i X-världen, som heter More Internet.

Kolla Versiontracker

Hoppas att det var svaret på din fråga...

Tack för förslaget! Dock fungerar det inte som det ska. Jag har lagt in x-vcalender (vilket är vad Explorer påstår är MIME-typen för filen) i More Internet och kopplat det till iCal. Problemet är att Safari verkar skita i det och fortsätter att öppna filen själv. Så frågan kvarstår: Hur ska jag få Safari att fatta?

Hmm, det var lite knepigare.

Har inget svar så där på rak arm...:confused:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-10 15:26

Jag tror att Safari hämtar MIME-type från webbservern enbart. Finns ingen metadata för filen på webbservern så behandlas filen som text istället.

Explorer har en egen MIME-typelista som den använder. Därav skillnaden.

Skicka ett mejl till webmaster för sajten och be dem lägga till rätt MIME-type på servern.

OK. Då fattar jag. Jag har påpekat de för dem så får vi se om det hjälper. Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden