Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt med G5 och FCP4

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite problem med min konfiguration;

G5 2*2 ghz, 1,5 gb ram, 160 gb systemdisk, 250 gb materialdisk(båda diskarna Mac OS extended, jornalförd), jag spelar upp och hämtar analog material via komponent genom en DAC-2 konverter som gör om det till DV. Jag har senaste uppdateringar av Panther, FCP och firmware för G5:an.

Arbetar i DV-komprimering, 48 khz.

Detta är problemen:
* Jag kan inte arbeta speciellt mycket med effekter i realtid, typ croppa bilden, flytta den lite, och något som egentligen ska gå bra. Efter jag haft FCP igång över 1 timme så kan jag ibland inte heller spela upp ett videospår utan att FCP varnar om droppade frames. Detta går ibland bättre när jag slår av external video.

* När jag hämtar in material via DAC-2:an genererar den tidskod till FCP. Programmet uppfattar tidskodsbrott även fast det inte är några på banden.

Vad är det för ngn hårddisk som du har materialet på? 5400rpm el. 7200rpm? Hur mkt cache? Extern el. intern?

Det är en 7200 rpm, intern tror det är 8 mb buffertminne på den. Kanske är den felkonfigurerad?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-16 22:22

Nej, disken är inte felkonfigurerad. Det går i princip inte. För du har väl formaterat den till HFS+ med journalföring som du skrev?

Det finns i stort sett inte några 5400rpm diskar som fungerar i en G5:a. I princip alla S-ATA diskar är på minst 7200rpm och har 8mb cache som minimum. Det är troligtvis inte disken som är flaskan i dramat. Är 250GB disken internt eller i externt ansluten?

Har du uppgraderat FCP till 4.1.1 och kör du Quicktime 6.5 osv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 22:33

Oj, låter som du har stora problem. Så där ska det INTE vara helt klart.

Jag kört FCP 4 regelbundet på tre olika maskiner och upplever inte några sånna fel. Har dock aldrig kört det på en G5:a så visst kan det finns "hårdvaruspecifika fel" men inga av de du beskriver har jag läs om.

TIPS
- Kolla så alla inställningar är korrekta i Final Cut Pro. Läs manualen för att göra detta! Det är ganska mycket man bör ställa in för att få allt rätt.

- Kolla så du inte kör några program i bakgrunden när du arbetar i FCP. Det ska gå - jag kör iTunes, iCal, Mail, iChat m.m på jobbet´s Dual 1Ghz när jag redigerar utan problem i DV och okomprimerat, men program i bakgrunden KAN sno CPU-kraft och de KAN orsaka andra konflikter har jag märkt. iChat och FCP i OSX 10.2 var ex. väldans ovänner då båda ville prata med FireWire-porten.

- Har du några externa enheter på maskinen? FireWire då i regel. Dessa kan få andra firewire-enheter att blir ledsna.

- Kasta FCP prefs-filen och försök köra igen, hjälper det? (inte ovanligt att denna blir skadad på något vis efter en krash)

- Jag antar du loggar material till DISK 2 och har system på DISK 1 (om man säger så) och inte köra allt till samma.

- Vad gäller realtid så ska du lätt fixa, tja, 3-4 strömmar skulle jag tro i realtid, kanske mer. Bara för att din G5:a fixar 5-8 strömmar i realtid betyder det inte att dina diskar fixar det 3.6 MB/s per ström och sen blir det jobbigare "per ström" för disken att "hoppa" mellan olika ställen när den läser.

- Skriv om dina program på www.creativecow.com och www.2-pop.com. Jag känner ej till hur bra DAC-2:an funkar med FCP och om det finns några speciella "trix" man måste göra för att få den att funka.

Hur får du in tidskod? Vad är din original-källa?

Det du, bryskt, kunde test är också att helt installera om FCP 4.1.1 och uppdatera ALLT.

Du har ingen extra hårdvara internt?

Några speciella drivrutiner för något?

Tror att det mesta är rätt inställt, fick en hel del konsultering över telefonen, och på min Powerbook fungerar FCP nästan bättre, så något skumt är det. Men jag ska testa att installera om allt. Just nu har jag senaste uppdateringen av FCP och disken sitter internt. Jag har ingen extra hårdvara för FCP. Jag har inga andra firewireenheter inkopplade till datorn och i regel kör jag inga andra program samtidigt som FCP. Har inte heller några speciella drivrutiner för något. DAC-2:an fungerar som en brygga firewire-komponent/s-video/composit in/ut...

Jag får in material både via S-Video och komponent från en S-VHSmaskin och en DVCPROmaskin. Ska göra ett nytt försök på måndag när jag är på jobbet igen. Kan DAC-2:an på något sätt ha svårt att kommunicera med datorn så det i sin tur genererar droppade frames för att det tar kraft?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 01:04

DAC-2:an KAN leda till problem ja. Hur funkar denna mot PowerBooken? Samma problem där tro?

Funderar sedan på om du kanske har en dålig disk eller dåligt minne eller dyl.

Du skulle ju kunna pröva redigera från systemdisken och se om det går bättre, kanske är taskig disk du fått som nr 2?

"Normalt sett" skulle jag tro mjukvarufel, men man vet aldrig.

Vilken version av FCP har du? Det har släppts en del uppdateringar som i princip är ett måste för att få det att fungera men då är prestanda istället MYCKET trevliga!

Jag satte själv i 250 gb disken och 1 gb extra minne (2*512 mb Kingston), allt levererat av InMedia(Macsupport). Ska testa Dac-2:an med Powerbooken, ska även testa att redigera mot systemdisken. Jag har senaste uppdateringen som går att få tag på till FCP4.

Hur har du gjort med FCP:s scratchfiler? Jag hade liknande problem på både en PowerBook G4 och en G5:a, jag gjorde en ny "Scratchmapp" och pekade FCP mot den, då började allting funka klockrent. För optimal produktion så skall du ha tre diskar, system/program, clipdisk samt scratchdisk... den sistnämda blir för övrigt väldigt snabbt fragmenterad...

Ska testa det... Grejen att ena stunden går det att köra 7-8 skalade videoströmmar samtidigt, ena stunden går det inte att köra en utan att varningen om droppade frames kommer upp. När jag stänger av external video fungerar allting mycket bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 23:41

"När jag stänger av external video fungerar allting mycket bättre."

Det tror jag det kommer göra. Blir ju mer overhead att köra på både interna och externa skärmen. Sen får du ju räkna med ett visst lagg om du kör över FIREWIRE (detta kan du iom FCP 4.1 ställa in själv i och för sig).

Absolut det vet jag. Men grejen är att ena stunden fungerar det jättebra på externa monitorn också. Ena stunden går det inte att köra ett videospår utan att det laggar. Så jag tror inte problemet ligger i kör ut via firewiren.

Är det så att du har ngt antivirusprogram igång? Dom kan nämligen ställa till problem.

Inget anti-virusprogram igång.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 14:11

Zoom-grad på canvasen kan påverka hastighet. På min g4 dual 450 behöver jag ha canvas zoom till 50% för att det skall funka bra.

Egentligen ska jag väl inte behöva skala canvasen? Kör allafall standardstorleken, utan några scrolllister i någon riktning. Har inte hunnit testa alla tipsen, är det något ni förstår mer av detta; Jag spelar upp ett spår som ligger på 2,5 timmar, efter 1,5 timmar så får jag varning om droppade frames, spelar ut via firewire.

Sen har jag problem med att datorn tjuter väldigt mycket, har läst att det går att avhjälp, någon som vet enklaste metoden?

Du måste installera chud för att kunna stänga av att processorerna går i vila, det komms dock inte ihåg varpå man göra ett applescript som kör ett shell commando i uppstart

/Johanw

Ah, tackar. Chud? Novis vad det gäller OS X och systemuppbyggnaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-27 13:48

Nu låter det iofs som du har andra problem också, men denna artikel från Ken Stone's fcp-sida rekar att man kör utan Journaling på alla media-diskar.

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/file_journaling.html

Tack, har slagit av det nu, ska testa om det fungerar bättre. Och var i Chud ändrar man om NAP-läget?

Jag tror inte att stänga av cpu_nap är rätt väg i detta fallet (om det nu är det nånsinn). Men annars finns en ny prefpane under "system preferences" där hittar du det lättast (Hardware ikonen) om du inte vill pilla med terminalen..

Nej det verkar inte hjälpa, datorn tjuter lika mycket fortfarande.

1
Bevaka tråden