Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther "Anslut till Server" suger?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fattar inte hur man ska hantera nätverk i Panther. I Jaguar funkade allt perfekt, men nu känns allting så märkligt slumpartat. Jag får inte upp några "enheter" på skrivbordet.

På min arbetsplats har jag en Wintendo PC som jag kopplar upp mig emot och det funkar helt perfekt via "nätverk" i Findern. Men sedan kan jag inte koppla ner mig utan förföljs i evigheter av "pop-ups" -- en enhet saknas, det kan bli problem blaha blaha... Som om jag inte visste att jag tagit min PowerBook och stuckit? Hemma har jag en annan Wintendo som jag aldrig hittar i nätverket om man väljer äpple-k och sedan bläddra får jag bara upp ett likadant fönster...

Mina klagomål/problem är följande:
a) kan inte koppla ner, blir förföljd av varningsmeddelande i härlig windowsstil (nästan som pratbubblan i windows med "goddag yxskaft"-kommentarer) som avbryter allt annat man håller på med (väldigt irriterande).

b) kan inte "browsa"/bläddra till nätverksenheter.

Suger Panther? Eller suger jag? Någonting suger här!

PS. Det är omstart som gäller... för att kunna "se" PC:n hemma D.S

Om du ansluter till windows-burken via "Network" i Finder så kommer inte enheterna monteras på skrivbordet. Man måste vänta snällt på att de kopplas ner, eller så får man manuellt avmontera dem från Terminalen.

Om du istället ansluter i "Connect to server..."-menyn så kommer enheterna synas på skrivbordet, precis som i Jaguar. Prova anslut genom att skriva in smb://ip_till_windows/utdelad_mapp.

En sak till du kan göra är att starta programmet Directory Access (ligger i Applications/Utilities) och välja Configure på SMB. Skriv där in arbetsgruppen som windows-datorn (hemma?) använder. Det kan hjälpa för att kunna bläddra nätverksenheter.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 12:36

Om allt står rätt till ska du kunna browsa nätverksenheter genom genvägen "Nätverk" i finderfönstret. Om det inte är så knasar din konfig någonstans tror jag

Har upplevt precis tvärt om - nämligen att nätverkstjänster är betydligt stabilare i Panther, t ex om man lägger datorn i vila samtidgt som man är ansluten till en afp-server.

/Kale

Jag lyckades koppla upp nu... Jag öppnade systeminställningar och tittade på ethernet-inställningarna. Ändrade ingenting. När jag stängde kontrollpanelen igen, ja då fanns windows-enheten plötsligt... Skumt...

Tack för svaren så snabbt! Jag får hanka mig fram. Poängen för mig är att det ska gå snabbt och utan tankearbete eller "tweaking" att hämta och lägga över filer... Jag har dynamisk IP via DHCPfrån routern i mina båda nätverk, så skriva IP är en smärta därbak...

Just nu funkar det i varje fall. Mission accomplished...

Windows-nätverk är väldigt väldigt märkligt. Även om det bara är frågan om två windows-datorer som ska prata med varandra så fungerar det oregelbundet och dyker ofta upp fel som inte går att reproducera.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Windows-nätverk är väldigt väldigt märkligt. Även om det bara är frågan om två windows-datorer som ska prata med varandra så fungerar det oregelbundet och dyker ofta upp fel som inte går att reproducera.

Ciryon

Men det är väl lika illa med reproducerbara fel. "Återkommande inslag av repeterat felslut" var en strof jag plågades av i 25års åldern. Det har inte blivit bättre med åren. Jag tycker att Panther på många sätt verkar segare i nätverkandet och krångligare på printersidan än Jagwire. "Jagwire" har ledningen, snabbare, rappare, rörligare. Jag funderar nära på på att nedgradera. Tigern är ju en mättafor som inte heller riktigt lockar. Stor tung och kan ge rejäla slag. Gillar förståss att bada, så med de vätskekylda G5orna kan den kanske vara något. Själv tog jag Jobs på allvar och i The Year of the Powerbook köpte jag en 17-tummare. Nu tänker jag låsa in den gamla PMG4an i ett rum en bra bit från skrivbordet, den skall bara förses med Mac OS X Server istället för kl(i)ent OS X ... Då sitter snabba nätverksanslutningar högt på listan över "vill ha". Kanske skall jag prova Gb-ethernet? Någon som märkt skillnad från 100MB?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-18 12:42

Jag håller med om att bläddrafunktionen för nätverket i Panther är under all kritik. Att inte nätverksenheter monteras på skrivborden när man använder den är mycket, mycket dåligt.

Vi får hoppas att det blir en uppryckning till nästa version av operativet.

wow! Nu har jag hittat ett bra sätt!

äpple-k "anslut till server"
skriv datorns namn i "talspråk", inget komplicerat med vilken arbetsgrupp eller IP eller någe' (i mitt fall helt enkelt: "OmniBook")

vips får man inloggningsruta (som i Jaguar) -> klicka okej
välj vilken av de delade mapparna du vill ha

Den monteras på skrivbordet som på den gamla goda tiden!

Ha! Livet leker!

Tanken med att kunna gå in på nätverk direkt via ett Finder-fönster är ju god men det funkar ju dåligt. På vårt domän-nätverk får man vänta länge innan något dyker upp och dessutom syns inte alla. Och jag har ställt in domännamnet i Directory Access.

Det finns ett program som heter SMB Browse som lätt och snabbt visar datorer på nätverket men det verkar inte funka med Panther att montera diskarna.

Hoppas Apple släpper en riktig nätverksbrowser som fungerar snart.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
En sak till du kan göra är att starta programmet Directory Access (ligger i Applications/Utilities) och välja Configure på SMB. Skriv där in arbetsgruppen som windows-datorn (hemma?) använder. Det kan hjälpa för att kunna bläddra nätverksenheter.

Ciryon

Jag kör Panther på min TiBook. På jobbet har vi en AD-kontrollerad domän. Jag kan ansluta till servrarna utan problem via SMB. Vad behöver jag i Directory Access då mer?

Active DIrectory - Nej, jag behöver/vill inte logga in på domänen
AppleTalk - Nej, har inga gamla Macar eller AT-skrivare i nätverket
BSD Flat File & NIS - Vad är det? Är inte aktiverat
LDAPv3 - Har ingen LDAP-server. OK att deaktivera?
NetInfo - Behövs inte eftersom jag är ensam Mac i nätverket?
Rendezvouz - Nej, har inga apparater som stödjer det.
SLP - Aktiverat men vad är det? Kan jag deaktivera det?
SMB - Är ju klart vad det är. Aktiverat

Kan man mickla i någon host-fil så att SMB kommer ihåg mitt användarnamn och lösenord för jobbdomänen? De är nämligen annorlunda än till OS X. Keychain vill inte spara dem så jag måste skriva in dem manuellt varje gång.

Jag börjar känna mig som om något är fel när jag tycker att nätverkshanteringen funkar utmärkt i Panther, åtminstone när man vant sig. Vill man montera servern på skrivbordet kör man cmd+K. Om inte funkar nätverksvägen i Finder-förnster utmärkt (det finns bara tre servrar i mitt nätverk och alla är Macar, så det är möjligt att det är segt i större nätverk).
Det går också utmärkt att avmontera servern genom Nätverk i Finder-fönster.. Markera servern du är inloggad på och kör cmd+E på tangentbordet. Utloggad!

Ursprungligen av Michael Nord:

Det går också utmärkt att avmontera servern genom Nätverk i Finder-fönster.. Markera servern du är inloggad på och kör cmd+E på tangentbordet. Utloggad!

Hos mig händer det ingenting. Förblir inloggad...

Michael, för mig funkar det också bra om jag bara ligger kvar i samma nätverk hela tiden.

Men när jag tar min PB och går... (mellan jobbet och hemma) så strular det. För tillfället råder det dock lugn och harmoni. Faktum är dock tyvärr att omstart ofta krävs av en eller båda datorerna som jag vill ska vara kompisar. Ibland har man tur och det funkar bra.

I Jaguar hade jag dock alltid "hole in one", vinstlott varje gång...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Jag håller med om att bläddrafunktionen för nätverket i Panther är under all kritik. Att inte nätverksenheter monteras på skrivborden när man använder den är mycket, mycket dåligt.

Vi får hoppas att det blir en uppryckning till nästa version av operativet.

Ja, det hoppas jag verkligen. Gärna redan i 10.3.3 som ryktas ha vissa ändringar i nätverkhanteringen. Jag har läst många kommenterar på nätet om att nätverkshanteringen i Panther är buggig och halvfärdig. Själv har jag haft problem med att vissa nätverksenheten bara slutar fungera, jag ansluts men hittar ingenting där. Frustrerande.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det hoppas jag verkligen. Gärna redan i 10.3.3 som ryktas ha vissa ändringar i nätverkhanteringen. Jag har läst många kommenterar på nätet om att nätverkshanteringen i Panther är buggig och halvfärdig.

Det verkar som om 10.3.3 mycket riktigt kommer att ge en del nätverksförbättringar: Network browsing servers now mount on the Desktop and Sidebar. Skönt att dom går tillbaka till det.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 22:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Michael, för mig funkar det också bra om jag bara ligger kvar i samma nätverk hela tiden.

Men när jag tar min PB och går... (mellan jobbet och hemma) så strular det. För tillfället råder det dock lugn och harmoni. Faktum är dock tyvärr att omstart ofta krävs av en eller båda datorerna som jag vill ska vara kompisar. Ibland har man tur och det funkar bra.

Hm, men jag rör mig hela tiden mellan flera olika nätverk. Funkar utmärkt om man kommer ihåg att avmontera anslutna server-volymer innan man lämnar ett nätverk för att bege sig vidare. Det kunde ju bli strul även i Jaguar om man glömde det, men jag medger att det är lättare att missa det nu när en ansluten volym inte nödvändigtvis syns på skrivbordet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
...äpple-k "anslut till server"
skriv datorns namn i "talspråk", inget komplicerat med vilken arbetsgrupp eller IP eller någe' (i mitt fall helt enkelt: "OmniBook")

vips får man inloggningsruta (som i Jaguar) -> klicka okej
välj vilken av de delade mapparna du vill ha
...

När du har servermappen på skrivbordet varför inte dra in en genväg i Dock? Nästa gång du vill ansluta är det bara ett klick på ikonen. Eller missar jag något nu?

He he, vilken långkörare till tråd det här börjar bli.

Ja, Anders, du missar poänen att när jag hade Jaguar funkade allt som en klockdans (klockrent och som en dans) 10 gånger av 10. Med Panther funkar det kasst, ibland ja, ibland nej.

Det spelar ingen roll om jag har genvägar bokmärken eller ett par kalsonger på huvudet för om datorn anser att det inte finns några andra datorer att fraternisera med, ja då tycker den ju det även om jag "vet" att det finns.

Dock grattis till alla er som inte har några problem. Om det hade gått att "downgrejda" hade jag gjort det. Jag börjar tycka att hela Panther suger.

Jag missade att du hade svårt att ansluta överhuvudtaget. Jag trodde problemet var att veta om du var ansluten eller ej.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-01-31 13:57

Vi har 3 macar i ett Win2K nätverk inkl AD.
Det är tyvärr så att det är betydligt sämre i Panther än Jaguar.
Ibland funkar det ibland inte alls. Det har skrivits mycket om detta i andra trådar här och andra forum. Här måste Apple komma med en lösning snart.
Det lustiga är att även om man kommer in i nätverket så kan det hända att man bara ser en del av de anslutna enheterna. T.ex. från s eller v. Det är bara ett problem bland många. Det har kommit många förslag till lösningar och en del fungerar för en del men inte för andra, ibland för stunden.
Men ingen tycks veta vad som felar.

Jag håller med Sten, det verkar lite slumpartat vad som funkar när och hur...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-31 14:15

Tur att 10.3.3 uppdateringen till stor del består av förbättringar på denna punkt

Som jag förstår det finns det två "lägen" dels "mjuk" montering via findern, dels "hård" som i Jaguar. För att få hård ska man skriva smb://datornamn. Med mjuk kan man tydligen avmontera med ctrl+musklick och välja mata ut, men man får ingen visuell feedback, enheten ser likadan ut...

Marcus: skumt att det inte funkar. Precis som Leander Lindahl säger så får du ingen visuell feedback på att volymen kopplats ner, men om du dubbelklickar på den igen kommer du att behöva ange ditt password igen.

Sedan sist kan jag meddela att jag funnit mig tillrätta med metoden "äpple+k" och sedan smb://datornamn. Det har funkat klokrent varje gång sedan jag började med det. Inga "mood swings" från Panther...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 16:55

Jag tog bort Network från Findern. Var trött på att det bara fungerade ibland och ibland så såg den andra datorn. Kunde logga in men listan var tom. NU kör jag endast apple+k och loggar in nu utan problem. Apple har fortfarande inte fixat det som skulle vara fixat i Panther. Kanske efter nästa 1500Kr uppgradering.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 02:22

a-dock har blivit mitt sätt att montera servrar... ja, tills 10.3.3 kom ut. Men det känns fortfarande stabilare att montera nätverksenheter genom a-dock och det känns sjukt. men det funkar.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-03-18 16:58

Är det bara jag som tycker att det funkar bättre sedan den senaste uppdateringen?

Ursprungligen av Sten_n:

Är det bara jag som tycker att det funkar bättre sedan den senaste uppdateringen?

Nej, jag med

1
Bevaka tråden