Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datormagazin test

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I senaste numret (2/2004) jämför tidningen Datormagazin olika illustrationsprogram. Inte med ett ord finns info om att t. ex. Canvas, Freehand och Illustrator även finns för Mac. Under rubriken Systemkrav redovisar man endast de olika Windows versioner som krävs.
Illustrationsprogram om något är väl vad många Macanvändare har som sitt arbetsverktyg.
Jag skickade ett mail till tidningen och påpekade det absurda i att ge denna snedvridna information och påpekade samtidigt att min prenumeration inte kommer att förnyas.
Inget svar har inkommit!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 14:26

Detdär ser man ofta och lack blir man varje gång - kudos för att du pepåkade!

Klagomål, förslag till redaktionen mm, kan också lämnas i DMZs forum på http://forum.datormagazin.se

(servern verkar vara nere för närvarande)

/M

  • Medlem
  • 2004-02-18 14:39

Jag har faktiskt aldrig stött på en illustratör som vare sig använder PC eller läser Datormagazin. Så det hela kanske är i sin ordning?

Nåja. Även om det kan tyckas rätt så icke förtroendegivande att man inte har koll på en sådan sak. Så är DMZ ändå en rätt så grym tidning. Tycker att det ibland är tester som utförs av okunninga. Som t.e.x WYSIWG Html testet, som var rätt så pinsamt. Men så är det ibland.

Tycker inte man skall avsluta en prenumeration p.g.a dom grunderna. Om så vore fallet, så skulle jag nog inte prenumera på någon tekniktidning alls.

DMZ skriver oftast bara bra om Mac. Men man märker när det är en Mac okunning skribent. Till skillnad mot Joachim som har stenkoll.

Ska bara passa på att nämna: Internet World är faktiskt väldigt duktiga på att nämna Mac och Linux i var o varannan mening. Mycket trevligt.

Ciryon

TorWall: Att du inte fått svar beror med största sannolikhet på att redaktionen har mycket att göra. Datormagazin har alltid prioriterat sina läsare högre än någon annan tidning och det är inget som har förändrats.

Att testaren inte nämnde Mac bland alternativen beror mycket riktigt på att han inte kan särskilt mycket om Mac. Då kan man givetvis argumentera att skribenten kanske är inkompetent men så är definitivt inte fallet här. Han har helt enkelt inte arbetat med Mac tidigare.

För övrigt : när vi begär in testexemplar till tidningen så får vi ALDRIG Mac-versioner såvida vi inte explicit begär sådana. Inte ens Adobe skickar Mac-versioner till oss utan de får vi be om separat. Så det är inte bara vår skribent som är okunnig inom Mac-området utan också leverantörerna som inte aktivt pushar för Mac:en till olika tidningar.

Joacim, jag förstår att du försvarar din kollega. Dock har jag svårt att tro att han inte kollat på tillverkarens webb då han gjort jämförelsen.
Tittar man på tillverkarens webb så står det tydligt och klart under "System requirements":

Windows

Intel® Pentium® III or 4 processor

Microsoft® Windows® 2000 with Service Pack 3 or Windows XP

192MB of RAM (256MB recommended)

470MB of available hard-disk space

CD-ROM drive

For Adobe® PostScript® printers: Adobe PostScript Level 2 or PostScript 3™

Macintosh

PowerPC® G3, G4, or G5

Mac OS X v.10.2 through v.10.3

192MB of RAM (256MB recommended)

470MB of available hard-disk space

CD-ROM drive

For Adobe PostScript printers: Adobe PostScript Level 2 or PostScript 3

Så det torde nog bero på att han är slarvig, skiter i Mac eller vill helt enkelt ge sken av att det behövs en PC. I vilket fall som helst så är det ett dåligt jobb och han skall definitivt inte få någon stjärna i chefredaktörens bok.

Nej, han kollade på kartongen när han kontrollerade hårdvarukraven.

Det hade varit önskvärt att han hade nämnt Mac också och det är påtalat. Även om jag formellt har lämnat DMZ till förmån för NMZ så är jag fortfarande involverad i tidningens tester och då i synnerhet när det gäller Mac-produkter, så de som oroar sig för att Mac försvinner ur DMZ kan sluta med det.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Nej, han kollade på kartongen när han kontrollerade hårdvarukraven.

Det hade varit önskvärt att han hade nämnt Mac också och det är påtalat. Även om jag formellt har lämnat DMZ till förmån för NMZ så är jag fortfarande involverad i tidningens tester och då i synnerhet när det gäller Mac-produkter, så de som oroar sig för att Mac försvinner ur DMZ kan sluta med det.

Ah! Kolla på kartongen! Undersökande journalistik har fått en ny innebörd!

Ursprungligen av Erik R.:

Ah! Kolla på kartongen! Undersökande journalistik har fått en ny innebörd!

Tack för den - nu vaknade man till lite

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-04-06 11:09
Citat:

Nej, han kollade på kartongen när han kontrollerade hårdvarukraven.

Att testaren inte nämnde Mac bland alternativen beror mycket riktigt på att han inte kan särskilt mycket om Mac. Då kan man givetvis argumentera att skribenten kanske är inkompetent men så är definitivt inte fallet här. Han har helt enkelt inte arbetat med Mac tidigare.

Delvis var det nog lite slarv i källgranskningen av skribenten, men naturligtvis kan skribenten inte lastas för detta i slutändan.

Men det finns väl någon som har till uppgift att kolla vad som kommer i tidningen? Som skall vägleda skribenterna? Någon som ser till att kvalitén upprätthålls.
För det finns väl en policy på tidningen att man, som i detta fall, tar med info om olika OS-system, eller?

För ni släpper väl inte igen artiklar utan att granska dessa först, väl?
Däri ligger ansvaret och kvalitén på tidningen.

Ursprungligen av Sten_n:

Men det finns väl någon som har till uppgift att kolla vad som kommer i tidningen? Som skall vägleda skribenterna? Någon som ser till att kvalitén upprätthålls.
För det finns väl en policy på tidningen att man, som i detta fall, tar med info om olika OS-system, eller?

Det fanns det förr i tiden, korreläsare kallades dom, sura gamla farbröder som hade till uppgift att korrigera språk -och grammatikfel samt sakfel, ingen tidning har sådana idag.

Ursprungligen av Erik R.:

Ah! Kolla på kartongen! Undersökande journalistik har fått en ny innebörd!

Taliban.

För ett tag sedan gav jag Bosse Nordlin på Mikrodatorn rådet att inte gå i svaromål med Macfanatiker. Jag inser just att jag precis gjort samma misstag.

Ursprungligen av Joacim Melin:

För ett tag sedan gav jag Bosse Nordlin på Mikrodatorn rådet att inte gå i svaromål med Macfanatiker. Jag inser just att jag precis gjort samma misstag.

He, he, jo så är det men jag kan inte låta bli. Förövrigt så är Macmagazine en sjuhelvetes bra tidning som ofta skriver om Mac-relaterade nyheter på ett bra och sakligt sätt. I mitt tycke den ENDA icke specifika Mac-tidningen som tar Mac-plattformen på fullaste ALLVAR. Att pissa på dom är som att pissa i motvind eller nått.

Ursprungligen av Joacim Melin:

För ett tag sedan gav jag Bosse Nordlin på Mikrodatorn rådet att inte gå i svaromål med Macfanatiker. Jag inser just att jag precis gjort samma misstag.

Hehe- ibland undrar jag om Macanvändare verkligen är fanatiker, snarare tror jag att vi/dom är otroligt lättstötta :).

I alla fall, jag har svårt att se att detta återigen var en ondskefull plan från den Mörka Sidan(TM) att än en gång försöka rikta ett avgörande slag mot den Goda sidan (TM) - killen var helt enkelt lite slarvig, vilket kan drabba vem som helst (till och med folk från den Goda sidan (TM)).

Att tro något annat är att göra en höna av en fjäder...

/CX

Ger mig inte in i diskussionen. Vill bara säga att om man säger upp en prenumeration pga av att otillräckliga systemkrav har skrivits i en artikel..... då är man lättstött

Är det inte märkligt att dom största macfanatikerna är samlade på ett och samma ställe....;)?

Jag tror inte heller att dom flesta är fanatiker men nog är många lite väl paranoida...Sök hjälp den finns att få...;)

Ursprungligen av xplane:

Jag tror inte heller att dom flesta är fanatiker men nog är många lite väl paranoida...Sök hjälp den finns att få...;)

Du verkar så säker på att den (hjälpen) finns att få, men jag har inte märkt att du fått den... Kanske lämpligt ställe att börja?

Ursprungligen av scooterbabe:

Du verkar så säker på att den (hjälpen) finns att få, men jag har inte märkt att du fått den... Kanske lämpligt ställe att börja?

Det är inte jag som är paranoid och tror att alla och envar försöker göra livet surt för Apple och deras användare genom att skriva ofördelaktiga artiklar eller på annat sätt visa på fördelarna med den mörka sidan...;)

ta ned det här pojkar, eller ta det till offtopic.

:*

1
Bevaka tråden