Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Codectest: WMV, DiVX, Sorenson, MPEG4

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-12 09:13

Sprang på denna på Slashdot:

"ExtremeTech tested Windows Media, DivX, QuickTime/Sorenson and QuickTime/MPEG4 codecs. They encoded clips from Matrix Reloaded, Monsters, Inc., X2 and Spider-Man. QuickTime/Sorenson won the encoding speed contest, for the quality tests read the entire review, as each movie sample was encoded with 500KB and 1MB bitrates. Video samples provided on the site as well, so see for yourself."

Testet hos ExtremeTech

olov

QuickTime/MPEG4 är uppenbart sämre än övriga. Är detta känt?

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-12 10:43

Jo, dom känner till det, men jag vet inte om dom gör något åt det.. Vi har ju dock inget emot det, eftersom det ger oss en chans att sälja fler encodrar.

  • Medlem
  • 2004-03-12 10:55

Jag tycker att det är onödigt av både Microsoft och Apple att syssla med Codecs. Båda två är otroligt dåliga på att exportera sina saker till andra plattformar, vilket i synnerhet skadar Linux/UNIX. Internet är för alla, och ska vi ha strömmande filmer så ska alla kunna se dem (inom rimliga gränser). Tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-12 10:58

Fast Apple implementerade ju MPEG-4, vilket fungerar perfekt på andra plattformar också? Eller tänker du på Sorenson Video 3 som finns med i QuickTime?

  • Medlem
  • 2004-03-12 11:05

Jag tänker främst på Windows Media, men även Apples Quicktime comtainer funkar ju risigt i Linux. Problemet kanske inte direkt ligger på codec-nivå, men det ska ju paketeras och levereras också. Windows Media för Mac är ju pinsamt dåligt, och deras implementering av MPEG-4 funkar inte på båda plattformarna. Det är ett stort problem, eftersom hårdvarutillverkare använder formaten.

Angående testet, så var det väl lite konstigt att man inte använde en lägre bitrate i andra exemplet? Runt 300 kbps är väl rätt lagom just nu?

Ursprungligen av stfm:

Jag tänker främst på Windows Media, men även Apples Quicktime comtainer funkar ju risigt i Linux. Problemet kanske inte direkt ligger på codec-nivå, men det ska ju paketeras och levereras också. Windows Media för Mac är ju pinsamt dåligt, och deras implementering av MPEG-4 funkar inte på båda plattformarna. Det är ett stort problem, eftersom hårdvarutillverkare använder formaten.

Angående testet, så var det väl lite konstigt att man inte använde en lägre bitrate i andra exemplet? Runt 300 kbps är väl rätt lagom just nu?

Va? MS har ingen "variant" av MPEG4. MPEG4 av en viss profil fungerar överallt där spelare stödjer den profilen. .MOV är det ju inga som helst problem att använda i Linux?

  • Medlem
  • 2004-03-13 13:09
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Va? MS har ingen "variant" av MPEG4. MPEG4 av en viss profil fungerar överallt där spelare stödjer den profilen. .MOV är det ju inga som helst problem att använda i Linux?

Jag ska inte låtsas vara någon expert, men jag får wmv-filer från en liten videokamera, som spelas upp utan ljud i Windows Media player på Mac. De är MPEG4 kodade. Nu vet jag inte hur ljudet kodas, men det finns helt klart problem med deras codec. Funkar det att streama Quicktime i Linux?

Känner du till ett program där man kan översätta filer, så att ljudet funkar?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-13 13:14
Ursprungligen av stfm:

Funkar det att streama Quicktime i Linux?

Känner du till ett program där man kan översätta filer, så att ljudet funkar?

På den första frågan så beror det lite på vad du menar.. DarwinStreamingServer finns för Linux, vilken kan streama hintade mov, mp4 och 3gp filer. Eller är det ett program för att se streamade filer? Eller är det inte streaming du tänker på utan vill bara spela upp filerna?

Huruvida du kan koda om dina filer beror på vad det är in. Är det .wmv filerna du får från kameran?

  • Medlem
  • 2004-03-13 13:20
Ursprungligen av kent:

På den första frågan så beror det lite på vad du menar.. DarwinStreamingServer finns för Linux, vilken kan streama hintade mov, mp4 och 3gp filer. Eller är det ett program för att se streamade filer? Eller är det inte streaming du tänker på utan vill bara spela upp filerna?

Huruvida du kan koda om dina filer beror på vad det är in. Är det .wmv filerna du får från kameran?

Nu har jag inte vandrat ned i Linuxträsket på ett tag, men tidigare gick det inte att t ex kolla trailers på Apple utan Wine-pluggar... alltså kolla streamat material direkt i webläsaren.

Det är .wmv-filer som kommer från kameran. Helst skulle man ju vilja få in dem i en .mov container. Eftersom videodelen SKA vara mp4, så borde det ju gå att konvertera på något sätt, utan att koda om.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-13 13:42
Ursprungligen av stfm:

Nu har jag inte vandrat ned i Linuxträsket på ett tag, men tidigare gick det inte att t ex kolla trailers på Apple utan Wine-pluggar... alltså kolla streamat material direkt i webläsaren.

Det är .wmv-filer som kommer från kameran. Helst skulle man ju vilja få in dem i en .mov container. Eftersom videodelen SKA vara mp4, så borde det ju gå att konvertera på något sätt, utan att koda om.

Jag sitter på modem så jag kollade på en av dom små filmerna bara, och den var Sorenson Video 3 och QDesign Music 2 vilket det inte finns opensource decoders för. (Fast var det inte någon som kom på hur SV3 funkade?) Så linux-användare lär fortfarande behöva Wine-pluggarna för att se dom.

Jag har tyvärr inte koll på hur .wmv funkar så jag har ingen aning om det finns ngn app som kan lägga materialet i ett annat filformat. Har du provat spela upp dom med VLC?

  • Medlem
  • 2004-03-13 13:57
Ursprungligen av kent:

Jag har tyvärr inte koll på hur .wmv funkar så jag har ingen aning om det finns ngn app som kan lägga materialet i ett annat filformat. Har du provat spela upp dom med VLC?

Ja, och det funkar perfekt med en av filerna, men en annan som är kodad i en annan storlek, och annan framerate, funkar inte. Grejen är att jag tycker att det skulle vara roligt att få in filen i iMovie... Kanske läge att kolla program på PC-sidan för att konvertera? Då har jag ju systemstöd för codecen i alla fall.

Ursprungligen av stfm:

Ja, och det funkar perfekt med en av filerna, men en annan som är kodad i en annan storlek, och annan framerate, funkar inte. Grejen är att jag tycker att det skulle vara roligt att få in filen i iMovie... Kanske läge att kolla program på PC-sidan för att konvertera? Då har jag ju systemstöd för codecen i alla fall.

Jag tror det är svårt att hitta något på PC sidan också för göra detta. Jag får återkomma i frågan.
Vad är det för kamera btw?

  • Medlem
  • 2004-03-13 16:42
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Jag tror det är svårt att hitta något på PC sidan också för göra detta. Jag får återkomma i frågan.
Vad är det för kamera btw?

Det är en Mustek DV4000. Den ger lågkvalitativ video, men rätt rolig och enkel att använda.

Ursprungligen av kent:

Jag sitter på modem så jag kollade på en av dom små filmerna bara, och den var Sorenson Video 3 och QDesign Music 2 vilket det inte finns opensource decoders för. (Fast var det inte någon som kom på hur SV3 funkade?) Så linux-användare lär fortfarande behöva Wine-pluggarna för att se dom.

Jag har tyvärr inte koll på hur .wmv funkar så jag har ingen aning om det finns ngn app som kan lägga materialet i ett annat filformat. Har du provat spela upp dom med VLC?

Sorenson Video 3.x fungerar alldeles utmärkt i VLC och jag tror även i Mplayer. Qdesign vet jag att det kommer snart till Mplayer..

Ops, var lite snabb där..

Ursprungligen av stfm:

Nu har jag inte vandrat ned i Linuxträsket på ett tag, men tidigare gick det inte att t ex kolla trailers på Apple utan Wine-pluggar... alltså kolla streamat material direkt i webläsaren.

Det är .wmv-filer som kommer från kameran. Helst skulle man ju vilja få in dem i en .mov container. Eftersom videodelen SKA vara mp4, så borde det ju gå att konvertera på något sätt, utan att koda om.

Okej, det är alltså det gamla MS MPEG4 v1 eller v2 i en wmv container. Det är rätt så konstigt att folk går sådana lösningar. Och såvitt jag vet så är det grymt svårt att få ut videoströmmen från wmv.

Nu har jag det i huvudet, men jag har för mig att MS MPEG4 v1-3 var codecs baserade på tidiga MPEG4 video specs. Och vad jag fattar för så är inte dom så komplianta för den delen heller.

Ursprungligen av stfm:

Windows Media för Mac är ju pinsamt dåligt, och deras implementering av MPEG-4 funkar inte på båda plattformarna. Det är ett stort problem, eftersom hårdvarutillverkare använder formaten.

Microsoft har inte längre någon officell implentering av MPEG4 vad jag vet, förutom på en väldigt grundläggande nivå. Och det är inte den nivån en del hårdvaru tillverkare använder sig av. Utan av något konstigt egen utvecklat hack.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-13 12:39

Tro inte på allt ni läser. Den codec de testat av Sorenson Video 3 är den som ingår i QuickTime. Denna codec är framtagen för uppspelning vilket innebär att det inte finns någon substans i deras test [över huvud taget]. Har de inte ens kunskaper om detta är allt nonsens. Det är som att säga att Acrobat Reader är dåligt på att generera och editera PDF-dokument.

Det fina med licensieringen av Sorenson Video är att man köper en codec för att komprimera sin video och i licensen ingår även licens för distribution av det man genererar. Så är inte fallet med de övriga codec'arna och vad än någon påstår kräver distribution av MPEG4 ett separat licensavtal med MPEG-konsortiet.

Öhh.. Sorenson snabbast? Hur i hela friden gjorde dom då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 13:02

Katastrof att de väljer MPEG2 codat format som sitt ursprung.

Ursprungligen av Erik.dv:

Katastrof att de väljer MPEG2 codat format som sitt ursprung.

Jo, det kunde vara ett delmoment i en seriös test. Hela testet känns dåligt och oproffsigt gjort.
Och hur i hela friden kunde Sorenson Video vara snabbast? Den är ju totalt ooptimerad för G4/G5

  • Medlem
  • 2004-03-13 16:44
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Jo, det kunde vara ett delmoment i en seriös test. Hela testet känns dåligt och oproffsigt gjort.
Och hur i hela friden kunde Sorenson Video vara snabbast? Den är ju totalt ooptimerad för G4/G5

Hela testet är gjort på en PC vad jag förstår. Det står ju också att det är till för privatpersoner som vill komprimera privata filmer... att de inte använde DV som informat är ju lite konstigt.

Ursprungligen av stfm:

Hela testet är gjort på en PC vad jag förstår. Det står ju också att det är till för privatpersoner som vill komprimera privata filmer... att de inte använde DV som informat är ju lite konstigt.

I ivlket fall som helst så är det något fel.. Har alltid fått Sorenson Video långsammast i vilka alla fall. PC som Mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-13 13:05

Dom hade ju en egen variant, MPEG4v2 om jag inte minns fel, men jag tror att stfm syftade på att Windows Media 9 inte går att spela på Linux. Att folk har problem med .mov förstår jag inte, det finns flera opensource implementationer att tillgå och ett grundläggande stöd är inte så svårt att få till.

Dom verkade dock ha lite udda bild av vad QuickTime är, som dom flesta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 13:58

Sorenson Video 3 i en .mov container funkar på Linux med MPlayer och ev VLC.

QDesign Music 2 vet jag mindre om... Tror inte det funkar, men det är möjligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-13 14:24

Kollade på ffmpegs sida och dom hade Sorenson Video 1 och 3 stöd men tyvärr inte QDesign Music 2. VLC har stöd för det via QT och samma sak med MPlayer förutom att dom verkar kunna använda dom i Linux med Wine.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-14 00:09

"…att de inte använde DV som informat är ju lite konstigt."

Nej, de skulle använda riktigt högkvalitativt material tycker jag. Från DigiBeta filmat med 35 mm. Då kan de verkligen jämföra codecs... De bör givetvis även köra samma typ av komprition med alla codecs. Om de använde den inbyggda "Sorrenson Basic Edtion" i QuickTime får man ju inte ens 1 PASS VBR.

Även, om testet var för hemanvändare så borde man testat DV-material

Men men... Märkligt test. Dock stämmer det mer verkligheten rel. bra, ändock lite märkligt utfört.

Apple borde få tummen ur r-ven och göra något åt saken. QuickTime is slowly dieing…

  • Medlem
  • 2004-03-14 01:30

Synd att Quicktime är bättre än så däremot WMV9 har blivit betydligt bättre speciellt WMV9 HD är kvaliten utomstående. Jag har varit inne på microsoft hämtat trailer på HD filmer med mycket bra bildkvalitet. Om ni har en snabb PC kolla in filmerna. http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provider/film/ContentShowcase.aspx
bitraten för 720p är ca 6500kbit/s och 1080i är 8300kbit/s dvs något högre än vanlig mpeg2 på DVD. Så att man kan få plats en HD film på en vanlig DVD skiva. Själv har jag en komplett långfilm T2 i HD upplösning på en DVDskiva tyvärr måste man vara uppkopplad på internet för att kolla om man kör den inom USA (typ regions skydd) efter någon timme trixande med proxyservrar så lurade jag skyddet så stt den trodde att jag körde skivan i USA. Detta skydd har microsoft tagit bort på nya skivorna. Det är få gånger man har blivit imponerat a Microsoft

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-14 02:12

Jeg testet HD WMV testfilmene på min G5 single 1.8 med 512 mb ram og geforce fx5200, og sammenlignet med min far`s Pentium 4 1,8 512 mb ram, geforce 3 ti200 64 mb. På macen var det håpløst, hakket som bare fy, på fars pc gikk det helt ok, selv om det hakket når det ble mye bevegelse/rørelse i bilde. Dette kan vel ha med at windows media 9 for mac ikke helt ideelt/bra`?

Okej, skall vi sätta ihop en RIKTIGT stort test här på 99mac? Vilka anmäler sig som frivilliga att hjälpa till?

Bevaka tråden