Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

inloggningsskript hos klienter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-21 14:55

Egentligen en klientfråga, men mer åt MacLab-/serverhållet...

Jag håller på och försöker fixa lite med inställningsfiler och dylikt hos klientmaskiner som autentiserar mot NIS och monterar upp hemkataloger med NFS. Kör skripten via "/Library/Preferences/com.apple.loginwindow.plist".

Problemet är att jag vill köra inloggningsskript som den inloggade användaren, eftersom jag skall kopiera filer till dennes uppmonterade "home". Att köra skripten som root, är inget problem, dock har jag ej behörighet att skriva till servern med root.

Någon som har idéer om hur man kan kringå detta?

  • Medlem
  • 2004-03-22 19:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-22 20:11

Ville, tack, jag känner till den sidan, men har tyvärr inte hittat något användbart där. Var det något speciellt hos 'dem' du tänkte kunde vara en lösning?

  • Medlem
  • 2004-03-22 20:26

Kan tänka mig att radmind skulle funka - kör inte själv ännu men ska försöka titta på det för en kommande installation.

Annars svårt att veta vad du behöver när man inte känner till problemen (möjligheterna).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-22 20:59

radmin är nog inte riktigt lösningen på mitt problem. Det jag skulle vilja göra är att köra ett skript när en användare loggar in, och som också körs av just den användaren. Anledningen är att när jag kör som root på klienten, har jag ej behörighet att skriva till användarens serverutrymme där dennes profil/inställningar lagras. Servern skall aldrig röras av administratör.

Jag har tillfälligt löst vissa saker med AppleScript och shell-skript, som 'manuellt' startas av användaren.

Ursprungligen av marcus:

Jag har tillfälligt löst vissa saker med AppleScript och shell-skript, som 'manuellt' startas av användaren.

Du vill alltså ha ett skript som körs utav användaren men inte kan ändras utav denne? Då är väl denna lösning som du använder dig av den bästa? Annars kanske du kan köra "su $loginuser -c 'cp .config $home/.config'"

Jag har inga kunskaper om MacOS ännu så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-31 08:41

Kan du inte bara sätta scriptet som login item?
Ha ett script som skapar ett nytt login item finns hos användaren, borde gå som root,
och sedan så borde nästa script exeveras med användarens rättigheter och göra vad du nu vill att den ska göra...

Edit:
Men en smidig lösning kanske bara är att sua till användaren och sedan köra scriptet...
Fast det kräver att man får login namnet via någon miljövariabel när scriptet körs..

1
Bevaka tråden