Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testpilot hos Handelsbanken

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-30 19:51

Hej!

Tänkte höra med några andra som också är testpiloter hos Handelsbanken, om ni har lyckats skapa och använda BankID med den nya "lösningen"?
Själv har jag inte riktigt lyckats...

Jag har tidigare fått det att funka genom att kopiera och trixa lite med BIDT.krg filen från en Wintel-maskin. Men nu när det går att skapa direk i MacOS X tänkte jag göra detta...

/Ola

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-31 20:42

Ingen testpilot som vågar sig på detta?

Jag är helt grön på Bank ID så jag gjorde detta från "cash" ...

Jag kommer ända fram till sista rutan. I bottenrutan står det "Appleten har startat" men inget händer... snygg svenska förresten.

Jag tar sen en titt i mappen där filerna ska skapas och där ligger dessa filer (något har alltså hänt ändå):

**** EF_AUTH.p12
**** EF_NR.p12
BIDT.krg
cbt.properties

**** = det namn jag valde på filerna

Nu vet jag ju inte om registreringen ändå gick igenom eller om jag ska göra om.

Hur kan jag kolla det?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-31 22:48

Det är precis så långt jag kommer.

Går jag sedan in på denna sidan för att testa:
http://bankid.cypoint.se/test_step_1.html.jsp

Så verkar den inte hitta något...:(

Ursprungligen av Crafty:

Det är precis så långt jag kommer.

Går jag sedan in på denna sidan för att testa:
http://bankid.cypoint.se/test_step_1.html.jsp

Så verkar den inte hitta något...:(

Jag kommer till steg 2 och men det finns inget att välja i listan.

Det finns en hjälp-text som går ut på att man kan behöva bläddra fram sin p12-fil manuellt men den pekar redan på rätt mapp. Ser kört ut.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-31 23:18

Ja, det gör väl det...
Misstänker att den inte riktigt skapat BankID-certifikatet, trotts att filerna finns där.

För följer man instruktionerna här:
http://susning.nu/BankID

...så ser själva "konfigurationsfilen" (BIDT.krg) helt ok ut (likadan som den ser ut i windows).
Lite synd att det ska stupa på mållinjen... men man ska väl inte klaga nu när Handelsbanken funkar i MacOS X!

Va funkar handelsbanken nu?

  • Medlem
  • 2004-04-02 09:18

Är det uppe och rullar eller?

/F

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-02 09:43

För "testpiloter" ja...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-04-05 11:52

Vet ni om det är någon speciell port som ska vara öppen för att installationsprogrammet ska fungera. Får ett lite egendomligt meddelande som ni kan se på den bifogade filen (om jag lyckades ladda upp den).

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 13:13

Jag är också testpilot.

Vilka browsers kan man egentligen använda? bara Netscape och Mozilla? Inte Firefox? Någon som testat olika som kan säga vilken som är smidigast om man bara tänker använda den för Handelsbanken och ha Safari som sin primära browser?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 15:52

Jag har samma problem som Tobbe. Enda tipset hittills från supporten är hålla ner alt när man startar Netscape, radera den gamla profilen och skapa en ny. Det hjälpte inte.
Nu väntar jag på att supporten ska ringa...
Lösning någon?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 15:56

Ja själv kan jag inte ens installera certifikatprogrammet, efter att den säger att pluginsen installerades och rutan där man ska starta administrationsprogrammet dyker upp händer ingenting alls.

Problemet ni pratar om, dyker det upp under installationen av plugins eller senare?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 16:00

Problemet ni pratar om, dyker det upp under installationen av plugins eller senare?

När jag försöker installera säkerhetsprogrammet.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-04-05 16:51

För mig fungerade det att göra en ny profil. Supporten sa att det skulle gå att avbryta när man kom till registreringen av Netscape, men eftersom jag hade för mig att det var det jag gjorde första gången jag gjorde en profil i Netscape körde jag hela grejen till slut.

BankID var inga problem den stod och snurrade länge. Sen stängde jag och försökte göra om reg. Då fanns det redan en BankID ( den jag skapat först.) Så jag har BankID.

Handelsbanken har fungerat felfritt i minst en veckas tid.

Skall gå in och kolla igen.

Edit: jag har Panther på iMACGlobe 17" G4

Vad är nu detta?

Http Status Code: 404
Reason: File not found or unable to read file

Så där säger Netscape när jag vill in på pilotsidan. Funkade förra veckan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 00:12
Ursprungligen av Anders Täpp:

Vad är nu detta?

Http Status Code: 404
Reason: File not found or unable to read file

Så där säger Netscape när jag vill in på pilotsidan. Funkade förra veckan...

Inloggningssidan för pilotsidan är tillfälligt nere under denna kväll och natt.
Supporten känner till detta men inget särskilt meddelande går ut då det är pilottjänsten. Dessa system har inte heller någon beredskap då det inte är i produktion.

Räkna med att det kan funka tidigast runt lunch i morgon.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-04-07 08:46

Tänkte väl det.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-07 11:49

Pilottester avbryts

Fick nedanstående från Handelsbanken för en stund sedan:

Pilottester av Handelsbankens nya webbsida avbryts

Du har blivit ombedd att pilottesta vår nya sida. Tyvärr har det framkommit några mindre tekniska problem med några nya serverprogram, som gör att vi tillfälligt måste avbryta pilottesterna.
Säkerheten har inte påverkats av dessa problem.

Vi uppskattar de tester och rapporter vi fått hittills, och hoppas att vi kan få återkomma igen inom kort.

Nu kom det besked:

"Hej,

Pilottester av Handelsbankens nya webbsida avbryts

Du har blivit ombedd att pilottesta vår nya sida. Tyvärr har det framkommit några mindre tekniska problem med några nya serverprogram, som gör att vi tillfälligt måste avbryta pilottesterna.
Säkerheten har inte påverkats av dessa problem.

Vi uppskattar de tester och rapporter vi fått hittills, och hoppas att vi kan få återkomma igen inom kort."

1
Bevaka tråden