Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skulle vi kunna erSÄTTA CAPS LOCK MED?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ställ dig följande frågor:

1) När använde du caps lock sist?

2) Var det med flit eller av misstag?

3) Hur många gånger har du haft verklig nytta av den tangenten sedan du kom i kontakt med datorer?

4) Hur många gånger har du fått radera text du skrivit med caps lock nedtryckt av misstag?

Jag tror nästan alla är överens om att caps lock-tangenten är helt och hållet onödig. Det har varit på tapeten förut och nu tycker jag vi kunde samla ihop seriösa förslag på vad man skulle kunna använda caps lock-tangenten till. Redan nu finns det bra program för att mappa om tangenten.

Vad skulle du vilja att caps lock användes till?

Kom med riktigt maciga förslag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-31 18:21

ADRIAN,

Klart befogad fråga!!!

Den har ju funnits med på tangentbordet sedan hedenhös tid, å ett vad jag vet så har det aldrig varit uppe på diskussion om att ta bort den ur tangentbordslayouten.

Toroligen är den kvar av gammal hävd....ungefär som diskettstationen länge var i persondatorer trots att den mer å mer sällan nyttjades...

Här är några länkar till platser på nätet som tar upp detta ämne:

International CapsLock day
The official fanlisting for capslock
cAPS LOCK

-Torkel

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-03-31 18:44

1. nåt spel maybe?
2. tror inte det
3. inte mycket nytta, den går lätt att byta ut
4. Aldrig? tror du jag är blind och stirrar ner i tangebordet hela tiden medans jag skriver?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 18:55

Våga inte röra min tangent!!! Använder den dagligen, med avsikt, och hyser förhoppning om att även kunna göra det i framtiden också. Personligen har jag dock inte någon användning av alla F-knappar.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 18:54
Ursprungligen av Adrian B:

1) När använde du caps lock sist?

Idag.

Ursprungligen av Adrian B:

2) Var det med flit eller av misstag?

Med flit.

Ursprungligen av Adrian B:

3) Hur många gånger har du haft verklig nytta av den tangenten sedan du kom i kontakt med datorer?

Många

Ursprungligen av Adrian B:

4) Hur många gånger har du fått radera text du skrivit med caps lock nedtryckt av misstag?

Många ggr.

Nu sitter jag på dagarna och gör konstruktionsritningar och på dom skriver man uteslutande med stora bokstäver (undantagen är enheter typ kN, mm, etc.) så jag har väldigt mycket användning av den tangenten. Problemet uppstår dock oundvikligt varje gång jag växlar till icq och skriver ett meddelande.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 19:36

Fn knappar och CapsLock är onyttiga - det är bara lite terminalemulering och tjafs som de behövs till…
…och det är så sällan så då skulle man kunna köra med lite tangentkombinationer…

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-31 21:47

CapsLock har jag nog inte använt sedan jag körde med pekfingervalsen samt körde pc.

De heter inte CapsLock, o inte heller Enter..

Shift-lås och Vagnretur

edit: När man ska va onödigt dryg och skrika saker åt folk på mirrken, då är shift-lås mycket bra att ha.

Ursprungligen av Johan S:

De heter ...Shift-lås och Vagnretur

Först vill jag säga att jag vill gärna behålla den mycket stora tangenten med den vändande pilen. Sedan tycker jag att den ganska stora tangenten med avsågad pil kan få gå sönder. Kul med medlemmar som också har varit med på skrivmaskinstiden, men står det inte skiftlås i Facit?

CapsLock är mycket bra. Men där jag behöver det mest, dvs på jobbet och Windows så är funktionen helt idiotisk. Med Capslock intryckt så får man små bokstäver när man trycker ner shift. Så otroooligt korkat och värdelöst.
Bara en sån struntsak gör ju macen bättre än PCn.
Men att ta bort den helt, varför det? Ska man ta bort Tab då också?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 06:59
Ursprungligen av Svante S:

Ska man ta bort Tab då också?

Vore faan en välgärning så folk lärde sig fomatmallar och text såg ut som den skulle…

  • Medlem
  • 2004-04-02 18:43
Ursprungligen av Pär:

Vore faan en välgärning så folk lärde sig fomatmallar och text såg ut som den skulle…

Så sant. Men då måste man ju ta bort mellanslag också...

Lustigt, jag frågade efter en sak: alternativ användning av caps lock (jo, jag vet att shiftlås är det svenska namnet, men jag var osäker på om folk kunde det namnet) och en enda av de som skrivit i tråden har kommit med något bra förslag.

Jag förstår att det faktiskt finns en och annan som använder den, men en gissning från min sida är att 99 procent av datornanvändarna aldrig använder den (annat än av misstag). Ska man skriva ett enstaka ord med stora bokstäver så sitter vanliga shifttangenten i ryggmärgen. Och det är få fall där man skriver hela meningar med stora bokstäver, om man inte gillar att skrika väldigt mycket. När man jobbar inom typografi och formgivning och vill ha versaler så skriver man förstås som vanligt och låter formatmallar göra allting till versaler om man inte är amatör.

Ursprungligen av Svante S:

Men att ta bort den helt, varför det?

Nej, nej, inte ta bort det helt, bara gör något mera produktivt av den.

Ursprungligen av Svante S:

Ska man ta bort Tab då också?

Naturligtvis inte. För det första används tabb väldigt mycket av väldigt många, t.ex. för att växla program, för att indentera kod eller för att snabbt ta bort alla paletter. För det andra så råkar man väldigt sällan trycka tabb av misstag, till skillnad från shiftlås som är väldigt lätt att komma åt av misstag.

Ursprungligen av Svante S:

CapsLock är mycket bra. Men där jag behöver det mest, dvs på jobbet och Windows så är funktionen helt idiotisk. Med Capslock intryckt så får man små bokstäver när man trycker ner shift. Så otroooligt korkat och värdelöst.
Bara en sån struntsak gör ju macen bättre än PCn.
Men att ta bort den helt, varför det? Ska man ta bort Tab då också?

Att trycka ner shift är ju att förändra det nuvarande shiftet temporärt. En alldeles utmärkt användning av logik för min del:
Shift-lås + shift = inget shift-lås
Precis som:
inte inte gemener är gemener.

Jag hade gärna sett den funktionen på mitt tangentbord, om det inte var så att shift-lås har oförtjänt stort utrymme. Jag skulle gärna byta den mot en enter-tangent eller ta bort den helt och få ett ~2% mindre tangentbord och en knapp mindre. Num-lock kan vi döda på en gång, drygt hälften av F-tangenterna likaså, help får gärna försvinna för min del.... Tja, det var nog alla jag vill ha bort.

Ursprungligen av Pär:

Vore faan en välgärning så folk lärde sig fomatmallar och text såg ut som den skulle…

Och hur hade du tänkt dig att alla ska lära sig att använda formatmallar? Själv mår jag utmärkt och ingen har klagat på hur mina inlämningsuppgifter sett ut sen jag började använda Textredigeraren istället för OpenOffice när jag lämnade in inlämningsuppgifter.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 22:17

Borde det inte vara intressantare att ta bort tangenterna "P" och "C" istället?

OK! Just kidding!

Om man nu måste byta ut en tangent är det väl bättre att offra ctrl-tangenten i nedre högra hörnet. Är det verkligen någon som behöver den?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-04-01 13:54
Ursprungligen av Satyricon:

Om man nu måste byta ut en tangent är det väl bättre att offra ctrl-tangenten i nedre högra hörnet. Är det verkligen någon som behöver den?

Ehh... vänsterhänta kanske?

  • Medlem
  • 2004-04-02 18:47

Ursprungligen skriven av Satyricon
Om man nu måste byta ut en tangent är det väl bättre att offra ctrl-tangenten i nedre högra hörnet. Är det verkligen någon som behöver den?

Ursprungligen av Filiford:

Ehh... vänsterhänta kanske?

Men..? Jag använder vänster ctrl för att ctrl:a på vänster halva av tangentbordet och höger dito för högra sidan av tangentbordet, och det har väldigt lite att göra med att jag är högerhänt - jag har inte så stora händer att jag når att t.ex. ctrl-p:a med vänsterhanden. Och - ja - jag vet att man kan använda både händerna, men vissa saker giller jag att göra enhänt. Så rör inte min höger-ctrl!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-31 23:42

Skiftlås borde opereras bort och ersättas med en klicktangent. Jag har alltid saknat en tangetnt att klicka med. DÄREMOT ANVÄNDER JAG ALDRIG SKIFTLÅS.

FOLK SOM SKRIVER ANNONSER PÅ NÄTET VERKAR TYCKA ATT DEN ÄR JÄTTEBRA. Däremot så tycker jag att @ borde ha en helt egen lättåtkomlig tangent med tanke på hur ofta den används. Jag menar hur ofta använder man ' ¨< till exempel?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 12:15

när jag skaffat ett nytt TGB så e caps den första tangenten jag sprättar bort.. Fram med en kniv.. o Vips.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 12:29

Det stämmer ju...

Bra tråd! Tack vare den kom jag på att jag mest blir förbannad på caps lock-knappen. Jag använder den ibland, men bara av misstag. En annan fördel med att slopa den är att man slipper texter skrivna med bara versaler, vilka borde förbjudas. Nu ska jag fundera på vad knappen kan ersättas med.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-01 12:40

Jag har inget emot shiftlås eller egentligen någon tangent alls på tangentbordet. Inte heller stirrar jag på händerna när jag skriver, utan jag tittar på texten på skärmen. Skulle fler göra det skulle antalet stavfel förmodligen minska med 74,3%.

Däremot HATAR jag num lock på pc-tangentbord. Varför i hela vida världen skulle man vilja ta bort möjligheten att använda knapparna på det numeriska tangentbordet? Att knapparna är avknäppta som förvalt läge dessutom är bara såååå korkat/besynnerligt.

Caps Lock kan lika gärna försvinna, flytta över funktionen till en av shift tangenterna istället. Typ håll nere en shift tangent viss antal sekunder eller trycka på den 2ggr i följd..

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-04-01 18:23
Ursprungligen av Kalle W:

Däremot HATAR jag num lock på pc-tangentbord. Varför i hela vida världen skulle man vilja ta bort möjligheten att använda knapparna på det numeriska tangentbordet? Att knapparna är avknäppta som förvalt läge dessutom är bara såååå korkat/besynnerligt.

Den finns därför att det finns datorer t.ex. laptops som inte har PIL-TANGENTER och för att kunna växla mellan piltangenterna och siffrorna så finns knappen där...
Detta ligger väl kvar av kompatibilets skäl?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-03 10:55
Ursprungligen av Ricky:

Den finns därför att det finns datorer t.ex. laptops som inte har PIL-TANGENTER och för att kunna växla mellan piltangenterna och siffrorna så finns knappen där...
Detta ligger väl kvar av kompatibilets skäl?

Ja, det är kanske bra på bärbara. Men varför på stationära. Hade man bärbara i åtanke för 25 år sedan när det här bestämdes bara för för att få kompatibilitet mot framtida bärbara? Ok, men varför kan man inte som förval använda det numeriska tangentbordet? Det finns ju där tillgängligt hela tiden.

Idioti.

Ursprungligen av Kalle W:

Däremot HATAR jag num lock på pc-tangentbord. Varför i hela vida världen skulle man vilja ta bort möjligheten att använda knapparna på det numeriska tangentbordet? Att knapparna är avknäppta som förvalt läge dessutom är bara såååå korkat/besynnerligt.

Det går att ändra i BIOS, dvs inget för nybörjare. Men nog är det knäppt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-03 12:12

Smart, Adrian. Caps locken är en riktig blindtarm på tangentbordet!
Jag kommer ju iofs att tänka på Photoshop, som använder den för "precisionsmarkör" istället för de stora penselformarna. Men det är nog mest för att tangenten redan sitter där...
Ta bort den, säger jag! Man kan lika gärna ha någon sorts låsfunktion för skift i mjukvaran, när det nu behövs. Använd utrymmet till en ångra-knapp (den har man användning av!) eller öppna-knapp eller båda - på dagens mac-tangentbord är capslocken obefogat stor dessutom!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-04-06 15:27

Nu var det ju inte fråga om att man akulle ta bort den, utan att man skulle använda den till något annat. Problemet är ja att det är en knapp som är helt olik de andra för att den är som en brytare, en gång - på en gång till - av.
Jag vet inte vad jag skulle vilja använda den till, men jag saknar en bra @-knapp.

Kanske kunde man använde shiftlåsknappen till Exposé?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 15:57

Ang. num lock:

Det är ju snorbra att kunna växla mellan piltangenter och siffertangenter på det numeriska tangentbordet. _Massor_ av spel är ju absolut skönast att spela med numeriska tangentbordet liksom!

Bevaka tråden