Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart vänder du dig först för att få Support?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla som använder datorer i arbetet vet att det dyker upp problem då och då som man MÅSTE lösa snarast för att kunna slutföra ett projekt eller leverera en projekt till en kund.

Nu undrar vi vart du vänder dig när du har problem med din Mac eller närliggande programvaror och tillbehör.

Kom gärna med kommentarer nedan där du berättar vart du vänder dig, varför du gör det och gärna feedback på hur 99mac ska kunna förbättra våra "supporttjänster" dvs hjälpa dig bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-02 12:51

www.99mac.se samt www.google.com är höjdare.

#lägger till; den inbyggda hjälpen och man-sidorna är klart underskattade.

För vanliga frågor typ mjukvaruproblem så är 99mac som första hjälpen - när det gäller hårdvausupport så blir det återförsäljare - dvs. Appl auktoriserade återförsäljare i den mån det är riktigt allvarliga fel. Det vore trevligt att se att återförsäljare hade egna iChat-kanaler där man kunde ställa lite frågor. Förstår att detta inte kan bli 24/7 men jag tror att förtroendet mellan kund och konsument skulle öka på det sättet. Jag ser det inte som heltäckande om bara 99mac hade egen support via iChat.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 10:48
Ursprungligen av [email protected]:

Det vore trevligt att se att återförsäljare hade egna iChat-kanaler där man kunde ställa lite frågor.

En god idé som kunde fungera om man hade personal tillgänglig. Jag använder själv iChat till ett antal utvalda kunder. Mest på test. Det största problemet har varit att en kund söker kontakt ett par sekunder efter att man har lämnat sin plats och har tröttnat en minut senare innan man kommer tillbaka. Vanlig dialog:
- Tjena!
- Är du där?
- Hallo?
- Ring mig när du är tillbaka.
Man förlitar sig ganska mycket på kanalen iChat med andra ord. Tidsmässigt tar en dialog via iChat tre gånger så lång tid att genomföra som ett vanligt telefonsamtal. Man kan dock hålla igång ett antal iChat-dialoger på samma gång...när man är på plats.

Generellt tror jag att många kunder har glömt bort återförsäljaren som supportkanal. Man köper hos ÅF och frågar sedan kompisarna om hjälp eller försöker lösa det själv. Andra gör tvärt om; köper på postorder och kräver gratis support hos Apple-ÅF. Många gånger ger man efter, för ryktet om otrevligt bemötande sprider sig snabbt.

För er som är intresserade genomför vi certifieringar för Apple Help Desk.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 14:22

För HW i första hand

99 skulle ju kunna få snurr på FAQ:en igen - den började ju nästan bli bra (med H] [/H och så) innan den försvann i stora "göraomsnurren"...

Japp. Ryktet säger att vi byter ifrån IIS till Apache och att det kommer återuppstå tjänster i samband med det.

  • Medlem
  • 2004-04-02 16:42

Jag använder olika macsiter, 99mac, google, inbyggd man/hjälp-sidor. Sedan hör jag med olika macvänner om de har stött på problemet och vet hur man löser det.

Men det beror ju helt och hållet på vad problemet gäller. Om det är knutet till Apples programvara/hårdvara eller om det är något 3:e-parts tjaffs.

Jag vänder mig till mig själv eller 99mac. Även Apple Pro Supprt som jag har tillgång till...
Men det är inte så ofta. Allt som oftast sitter jag i telefon med någon som har problem.

Förvånansvärt vad få som svarar ÅF med tanke på hur mycket problem jag löser via telefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-02 17:36

Jag brukar fråga en kompis eller någon på jobbet, beroende på typ av problem. Hjälper inte det vänder jag mig till 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-02 17:46

Om problemet är mjukvarurelaterat så kollar jag i det aktuella programmets hjälp, sen försöker jag titta efter lösningar själv, innan jag frågar på 99mac.

Om problemet är hårdvarurelaterat så ringer jag oftast tillverkarens kundsupport.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-04-02 17:51

99mac, googlar (sw-trassel) - trial n error (hw-trassel). Har ringt till en support en gång - för typ 10 år sedan.
Supporten var typ:
"Har du provat att starta om med tilläggen avstängda?"
"JAAAAAA, FÖR HELVETE!!!! Det gjorde jag för två timmar sen!!"
"Jaha, då vet jag inte vad det kan vara...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-02 20:05

Macnytt kanalen i iChat. Finns alltid någon kunnig/hjälpsam.

När jag var inne på tanken om iChat AV-kanaler från återförsäljarna så kanske dom skulle lägga till att man får support på den vara man köpt från dom... dvs. man uppger ett kundnummer för varan. Allt detta nås då smidigt från 99mac, en liten ikon som kickar igång rätt kanal till rätt återförsäljare... fast det kanske inte är möjligt att lösa rent tekniskt. Dom skulle kunna sätta ribban högt och att man var tvungen att ha iSight... så kontakten känns mer personlig. För dessa små ikoner skulle dom då få skänka några kronor till sitens verksamhet.

Återförsäljarna skulle t.ex kunna producera små egna recentioner av sina tester av en ny produkt, kanske någon som även frågar ut dom, ett sorts TechTV som bara nås från 99mac och som dom betalar för att få visa via Martins server. En ny sådan varje vecka vore inte dumt.

Jag vet bäst själv! Men om jag av någon anledning inte skulle sitta inne med det rätta svaret just när jag behöver det så brukar jag hitta svaret på Apples supportsidor (om det är Applerelaterat) Annars skickar jag en fråga hit eller ringer en ÅF men som sagt, jag brukar välja att leta efter lösningarna själv. Då vet jag när andra frågar mig.
Som sist när jag inte kunde få upp någon av alla de loopar som ingår i Garageband. Ingen visste men det visade sig att man inte kan välja vilken takt som helst på "Min Låt". Lösningen låg där...

99mac vet nästan alltid vad som felas. I andra hand är det http://xlr8yourmac.com som gäller, synd bara att de stängt av nyregistreringar på sitt forum.

vadå söka hjälp om man får problem?
har aldrig hänt mig *hehe* SJÄLV ÄR BÄSTE DRÄNG!!!

Vad tror ni om att erbjuda utbildningar inom 99mac (av 99mac:are för 99mac:are) som leder till en eller flera Apple certifieringar - det finns en hel del man skulle kunna göra inom det området.

Läs mer om Apple training här:
http://www.apple.com/se/training/
http://www.apple.com/se/training/customer/courses.html

Kunskap borde vara en tydlig grundstomme för 99mac:s framtida verksamhet.

  • Avstängd
  • 2004-04-06 10:26

mig själv såklart.

ICQ eller iChat håller inte att köra kundsupport via det tar alldeles för mycket tid. Då ringer jag hellre.
Det blir alldeles för lätt missförtånd via iChat/ICQ.

Men jag måste hålla med Schuckert om att det är många som glömmer ÅF efter det köpt sin dator. Det verkar mer vanligt att man tror sig köpa billigare via postorder och sedan hör av sig till oss ÅF. Klart man hjälper till men det hade varit roligare om de köpt burken hos oss. Ja ni fattar...

Google såklart! Finns nästan inga problem som jag inte kunnat lösa med ett par minuters googlande.

Mattias och Johan (Schuckert)... va synd att ni ska behöva ha så rätt men jag förstår era argument bättre nu - nä iChat AV kanske är bra för jourhavande terapeft där man kan ta tid på sig... men men tanken var god fram tills den stupade på sakliga (era) argument - får försöka kläcka nya ideér till Martins rop efter goda råd.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-11 15:50

Jag har två bröder som är kunniga på MacOS så de vänder jag mig till i första hand. Ett par gånger har jag även ställt frågor på 99mac med gott resutltat som följd. Jag håller med en av de föregående inläggen om faq:en, den hade varit bra att ha om den utvecklades något.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-04-11 20:47

Inget av de problem som jag har haft genom åren har tillnärmelsevis fått någon lösning av någon annan än mig. NetBoot är ett ämne som inte ens Apple kände till 2000 när jag började med det...
Ibland kan man få lite ledtrådar på Apple Discussions, men det forumet är ju mest befolkat av gnällspikar.

1
Bevaka tråden