Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nostalgiskt möte

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Träffade idag den författare som fick uppraget att leverera nyöversättningarna av Tolkien triologin. Så när första boken kommer i höst så kan ni veta att det var här på 99mac som ni först fick veta att allt översättningsjobb skrivs på en Classic 2. Översättaren ser inte någon anledning till att byta dator - allt tack vare att som han sa "den går ju aldrig sönder". Det var med ett visst varmt vemod som jag några timmar senare lämnade hans skrivarlya.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 15:53

Ja ja, han har ju 68020-processor i vart fall
Douglas Adams skrev ju mycket på en gammal Plus...

Tungt. Använde han/hon något epostprogram eller liknande? Vilket system var det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-15 15:58

Som bekant är det ju inte så lätt att slita sig från sin sssskatt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-15 16:06

Underbar solskenshistoria. Classic II kom i oktober 1992. Men vad händer om hårddisken pajar? Han bör väl ha någon form av backup. Disketter kanske? Tja... Eudora Light funkade väl utmärkt med System 6.0.4?

Kollade inte systemversionen eller vilket program han skrev med - angående nätet så var han bara glad över att den inte var ansluten till nätet. Kan förstå honom på den punkten - skrivarlyan är ju till för att arbeta i och där behöver han inte vara ansluten. Det är nog troligt att han på annat ställe kan komma ut på nätet. Han kan nog behövt få vissa namn godkännda så att inte samma fel uppstår som i förra utgåvan. Såg att han hade någon form av extern hårdisk som han hade pallat upp datorn med och jag kan bara förmoda att han gör backupper

Enda sättet som folk lär sig att göra backupper är när dom redan har förlorat allt. Vi får hoppas att han inte har sitt livs författargärning i den där gamla burken.

För övrigt så har karln en sund inställning till sin dator. Varför byta dator när allt som man använder den till fungerar med den gamla? Undra hur många författare som sitter med värstingdatorn med Radon 9800 och knåpar ihop sina noveller, och då med senaste versionen av officepaketet. Textredigeraren/wordpad är gentligen mer än dom flesta behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-16 01:16

Samtidigt har datorer blivit så pass billiga nu att man kan unna sig en ny burk vart tredje år eller så. Om översättaren börjar komma upp i mogen ålder och han fortfarande sitter där och stirrar med trötta ögon på en Classic II med en suddig niotumsskärm skulle det nog vara skönt att uppgradera till en iMac G4 med 15-tums TFT-skärm till exempel.

Nä, suddiga skärmar är inge kul. iBook 12" - 14" är nog ett bra verktyg för karln. Och då får han med en CD-brännare för sina backupper dessutom.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 18:13

nej, inte beskylla en härlig classic för att ha suddig skärm. Jag har inte hittat en bättre skärm för text någonsans och jag har letat.
Liten, visst... men perfekt för skrift.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 20:12
Ursprungligen av Jonny Larsen:

nej, inte beskylla en härlig classic för att ha suddig skärm. Jag har inte hittat en bättre skärm för text någonsans och jag har letat.
Liten, visst... men perfekt för skrift.

Håller med - även andra äldre "stora" svart-vita var hyfsade…
En modern TFT (eller CRT) är inte så vass (med kantutjämning och skit - när man kan ha bildpunkter i teckenpunktstorlek som på en gammal svart-vit)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 20:34

Jag kommer ihåg att jag suktade efter en av de där stora svart-vita A4-skärmarna som var vridbara från apple, undrar om man kan få tag på och ö.h.t använda sådana skärmar i OSX...

Menar ni att skärmarna är skarpa än idag? Nu har inte jag någon sådan burk att testa med, men om det nu är samma teknik som i dagens skärmar (vilket det inte är), så skulle man knappt se ett s.k.t i en skärm med den åldern.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 23:15
Ursprungligen av whoami:

Menar ni att skärmarna är skarpa än idag? Nu har inte jag någon sådan burk att testa med, men om det nu är samma teknik som i dagens skärmar (vilket det inte är), så skulle man knappt se ett s.k.t i en skärm med den åldern.

Dock är det inte samma teknik - men snarlik…
Att bara ha en katod med dito acceleratorer gör det hela mycket lättare…
Finns ju till och med knäppare ("videofiler" i samma anda som DH-SET:are) som kör med svartvita rörmottagare för teve och video…

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 12:53

Min polare skrev sin C-uppsats på en Classic II. När han var klar köpte jag den av honom för 200 bagis inklusive skrivare och uppsats. Det här var två år sedan...!!

/jensa

jag skrev min c-uppsats på en classic, i write now. visserligen 1997, men ändå.

jag har kvar min classic - saknar write now (tror jag...).

1
Bevaka tråden