Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett ny startat företag behöver Hjälp ang Datorsystem!

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 17:11
Ursprungligen av molia:

Det verkar tokigt att köpa in server för att köra webshop är man är såpass ny, hyr en webhop på webhotell i början. Köp bättre utrustning till övriga personalen istället.

iBook + extern skärm + tgb + mus, på kvällen kan de ta med datorn hem och jobba klart. När man är nystartad brukar man ofta sitta dygnet runt och det är roligare att göra hemma i soffan än i nån sur kontorslokal.

iBook är inte så lyckad om man behöver använda extern skärm. Då är Powerbook det rätta valet. iBook är främst en produkt för hemanvändare, därav prisskillnaden. iMac G4 15" är en bättre maskin i så fall: bra ergonomi, bra pris, pålitlig.

Angående servern: den använder man till den interna administrationen, inte för extern verksamhet. Webbutiken lägger man av kostnads- och säkerhetsskäl ut på ett webbhotell.

Jag hade kört på en Maclösning. Det största skälet är den totala kostnaden ifrån dag ett tills datorn är avskriven. Macen bara går och går. Kontakta K&K eller Macsupport. De kan hjälpa till med kalkyl.

Man tackar fortsätt att komma med förslag och tips!

Jag har redan kontaktat Macsupport för offert!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 18:29
Ursprungligen av Hunter78:

Man tackar fortsätt att komma med förslag och tips!

Jag har redan kontaktat Macsupport för offert!

Hummm... Det finns ju fler Mac-återförsäljare förstås...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 20:01

Det handlar väl inte om att övertyga företaget om att de ska köpa en Mac-lösning, utan hjälpa dem att hitta den lösning som är bäst för deras behov. Ett sådant beslut styrs mest av vad de vill göra med datorerna och, i andra hand, vilka program de vill använda. Det är nog en god idé att välja plattformsoberoende server- och webbaserade system så att man kan ha en blandad operativsystemmiljö om man så vill. För somliga användare, ekonomipersonal till exempel, kan en Windows-lösning vara mest lämplig, för andra kanske Mac OS X-burkar fungerar bättre.

Ursprungligen av Mondo:

Det handlar väl inte om att övertyga företaget om att de ska köpa en Mac-lösning, utan hjälpa dem att hitta den lösning som är bäst för deras behov. Ett sådant beslut styrs mest av vad de vill göra med datorerna och, i andra hand, vilka program de vill använda. Det är nog en god idé att välja plattformsoberoende server- och webbaserade system så att man kan ha en blandad operativsystemmiljö om man så vill. För somliga användare, ekonomipersonal till exempel, kan en Windows-lösning vara mest lämplig, för andra kanske Mac OS X-burkar fungerar bättre.

Det hela verkar att alla program som företaget tänker använda för närvarande finns på båda Pc och Mac!
Men visst det kommer att undersökas mycket noggrant när vi har offerterna liggande på borden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 01:11

Visa hur man kan skapa en perfekt installation med alla program osv, precis som man vill ha den, klona den med Carbon Copy Cloner till en Firewire-hårddisk och sedan på enklaste sätt klona den till samtliga datorer på företaget.
Gå på ett seminarium om Mac OS X Server och Xserve och se hur enkelt man administrerar dem.
Visa Powerbook G4, Power Mac G5 2 x 2 och iMac 17".
Visa MS Office 2004, Mail och Montanias program.
Visa FileMaker Pro 7.
Visa Adressboken, AppleWorks 6 och Toast 6 Titanium.
Visa AirPort Extreme, iChat AV och iSight.

Ursprungligen av Mondo:

Visa hur man kan skapa en perfekt installation med alla program osv, precis som man vill ha den, klona den med Carbon Copy Cloner till en Firewire-hårddisk och sedan på enklaste sätt klona den till samtliga datorer på företaget.
Gå på ett seminarium om Mac OS X Server och Xserve och se hur enkelt man administrerar dem.
Visa Powerbook G4, Power Mac G5 2 x 2 och iMac 17".
Visa MS Office 2004, Mail och Montanias program.
Visa FileMaker Pro 7.
Visa Adressboken, AppleWorks 6 och Toast 6 Titanium.
Visa AirPort Extreme, iChat AV och iSight.

Mycket Bra ide Tackar!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-30 13:58
Ursprungligen av Hunter78:

Mycket Bra ide Tackar!

Meddela gärna hur det blev när ett beslut har fattats.

/Bauer

Ursprungligen av Bauer:

Meddela gärna hur det blev när ett beslut har fattats.

/Bauer

Självklart ska jag det!

Men det lär nog dröja ända upp till slutet på augusti (Väntar på det nya systemen vid Apple Expo & semestrar m.m. ) och vi ska ha offerter från samtliga Mac återförsäljare och några Pc leverantörer och sedan ska ledningen gå genom allt,
Men jag kan redan säg så mycket ( Efter en demo visning av min PowerBook ) att Macen är ett mycket bra alternativ säger chefen! Macen ska definitivt var med som ett alternativ till val av datorsystem.

Chefen blev Väldigt imponerad av PowerBooken! ( Det är det roliga, för det är chefen sam har sista ordet i vale av datorsystem).

När det gäller virusbiten så varför inte visa vad en expert tycker:

http://aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,469910,00.html

Man tackar fortsätt att komma med förslag och tips!
Ju mer kött jag har på benen desto lättare blir det att övertyga alla i ledningen.
Ska även kontakta Apple Sverige för mer info!

En viktig faktor är att datorerna ska vara tysta och inte låta som ett Jetplan!

Under sommaren ska chefen och någon från ledningen och jag gå till en lokal Mac återförsäljare för att klämma på de andra produkterna!
Så de kan bilda en egen uppfattning!

Ursprungligen av Hunter78:

En viktig faktor är att datorerna ska vara tysta och inte låta som ett Jetplan!

Under sommaren ska chefen och någon från ledningen och jag gå till en lokal Mac återförsäljare för att klämma på de andra produkterna!
Så de kan bilda en egen uppfattning!

Det verkar som chefen har lite estetiska värderingar inlagda i valet. Sätt honom framför en knäpptyst 20-tums iMac sen är det nog färdigklämt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 16:13
Ursprungligen av Hunter78:

En viktig faktor är att datorerna ska vara tysta och inte låta som ett Jetplan!

Under sommaren ska chefen och någon från ledningen och jag gå till en lokal Mac återförsäljare för att klämma på de andra produkterna!
Så de kan bilda en egen uppfattning!

Det är nog det allra bästa. Låt dem få känna på grejorna själva och verkligen se hur de fungerar. Förstahandsupplevelser är alltid bäst. Gå till en auktoriserad återförsäljare och be att en av säljarna visar Mac OS X på ett pedagogiskt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 16:15

Hunter,

Vilken branch jobbar de i??

Kanske det finns "killer apps" som kan vara mulligt att visa för de ansvariga...

-Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Hunter,

Vilken branch jobbar de i??

Kanske det finns "killer apps" som kan vara mulligt att visa för de ansvariga...

-Torkel

Företaget ska sälja en teknisk lösning och fortsätta att utveckla lösningen!

Lösningen är Patent sökt!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 16:20

Personligen - så skulle jag inte våga använda Windows maskiner i en lite verksamhet. För några företag sedan hade jag ett litet tekniskt företag som hade bara en CAD in Win miljö. Vi la ner lika mycket arbeta på den Win maskinen i kvartalet som vi la ner på hela Mac lösningen under 4-5 år.

När informationen är fast och datorn stod still så rann pengarna i strida strömmar ur företaget.

Nu är gäller det här Win NT och OS 8/9 tiden så det är säkert så att Windows har blivit mycket bättre.

Ursprungligen av bhagert:

Personligen - så skulle jag inte våga använda Windows maskiner i en lite verksamhet. För några företag sedan hade jag ett litet tekniskt företag som hade bara en CAD in Win miljö. Vi la ner lika mycket arbeta på den Win maskinen i kvartalet som vi la ner på hela Mac lösningen under 4-5 år.

När informationen är fast och datorn stod still så rann pengarna i strida strömmar ur företaget.

Nu är gäller det här Win NT och OS 8/9 tiden så det är säkert så att Windows har blivit mycket bättre.

Det känns lite osäker med Windows miljö tycker ledningen ( Efter att jag har övertalat dem att det finns bättre lösning på problemet).
Varför vi överhuvudtaget tittar på alternativ lösning är att i Windows baserat system så kommer man att lägga stora pengar på att uppdatera säkerheten i systemet, så speciellt om datorparken skulle växa.
Speciellt när man börjat räkna på alla förbannade licenser som man ska ha från Microsoft så är ingen speciellt glad över det.

Visst hade ett Windows baserat system säker fungerat i början men om företaget skulle växa då uppkommer problemet ganska snabbt, För eller senare blir det dyrare att ha ett rent Windows nätverk m.m. att driva och underhålla det med alla bugg och säkerhets fixar. Det är vad jag tror, detta sade jag till ledningen men jag behöver lite hårdfakta för att styrka mitt påstående, med det ska nog fixas på något sätt.

Jag anser att många företag inte ser säkerhet kostnaden som en del av datorkostnad för att man inte gör det själv utan offtas anlitar man någon eller anställer en snubbe som bara sysslar med att uppdatera systemet och håller koll på säkerheten på systemet.
Man kopplar inte ihop Datorkostnad med underhållskostnader. Oftast så hålls dessa två saker skilda åt i sluträkningen, där med kan ett Windows system se biligare ut på pappret än i verkligheten. Pg av att hårdvaran är billigare än Mac hårdvaran.
Jag skulle behöva någon form av uträkning på det hela så tror jag att det är klart att Macen vinner, men det är inte lätt att hitta information om detta.

Sedan brukar ju större företag att skriva av sin utrustning där med kan det se biligt ut.

Det är ytterst sällan som brister i affärsiden knäcker nya företag, utan den vanligaste dödsstyöten är akut likviditetsbrist = konkursskäl. Kan Ni bära en något tyngre investering i början så är lösningen Mac i någon form. Kan Ni inte klara likviditeten med en större datorkostnad inledningsvis, återstår bara billigare lösningar.

Om det däremot är så att säkerheten är allt överskuggande så har chefen redan svarat på frågan. Han vill inte veta av Wintel. Jag fattar inte att han inte fattar vidden av sitt ställningstagande. Ta fran senaste num ret av MacWorld och kolla vilka leverantörer Du har i Ert område. Prata med den största OCH en lite mindre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-01 01:05
Ursprungligen av leonardo:

Det är ytterst sällan som brister i affärsiden knäcker nya företag, utan den vanligaste dödsstyöten är akut likviditetsbrist = konkursskäl. Kan Ni bära en något tyngre investering i början så är lösningen Mac i någon form. Kan Ni inte klara likviditeten med en större datorkostnad inledningsvis, återstår bara billigare lösningar.

Om det däremot är så att säkerheten är allt överskuggande så har chefen redan svarat på frågan. Han vill inte veta av Wintel. Jag fattar inte att han inte fattar vidden av sitt ställningstagande. Ta fran senaste num ret av MacWorld och kolla vilka leverantörer Du har i Ert område. Prata med den största OCH en lite mindre.

Kom igen. Det handlar om kanske tre skrivbordsdatorer och en server. Ingen jätteinvestering. Dessutom kan vilken åf som helst fixa bra lösningar för leasing.

Jag tror inte att problemet ligger i själv köpet utan att var säker att man ska kunna expandera med systemet snabbt om allt gå väl, lika så ska supporten och servisen funka smärtfritt utan att man ska behöva strula allt för mycket med olika leverantörer m.m.
Man vill inte hålla på att skicka datorer på servis till Holland eller någon annan stad och behöva vänta i veckor för att få datorn lagad.
Det tar det säkra före det osäkra som jag har förstått det.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-01 14:32

Framför allt tycker jag företagsmässigt att man skall välja en lösning som man på förhand vet ger det minsta problemet.

Jag har aldrig haft ett hårdvaruproblem med en Mac och jag / företaget har haft fler än två . Med det säger jag inte att Macar inte har hårdvaruproblem.

Det går ju alltid att leasa maskinerna och på så sätt komma undan en stor investeringskostnad.

Vad gäller Holland så tycker jag att Apples hantering av service på bärbara datorer får oförtjänt mycket skäll. För det mesta har man sin dator tillbaka inom en vecka om den skickas dit. Tar det längre tid beror det nästan alltid på att det råder brist på just de reservdelar som behövs, och då spelar det ingen roll var maskinen lagas.

Man ska ha både Pc och Mac ( tyvärr PC i majoritet ).

Man kommer att ha en Dual G4 1.25ghz Eventuellt en G5 som ska vara server för e-mail och
ordersystem ( Web baserat ) samt köra backup under natten.
Sedan kommer det att vara 2 – 4 Pc datorer!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-27 20:50

Köp en XServe och lägg den på Apple finansiering med service avtal på OS och gärna också service avtal på HW.
Du får en låg månadskostnad och alla uppgraderingar på OSX server under 3 år.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 15:44

Ekonomisystem för blandade miljöer...
http://www.unicell.se

Bevaka tråden