Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lindows lika dåligt som Windows

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-29 22:38

jag skule nog mer rekomenderat lindows en mac till dom

Ursprungligen av Golab:

jag skule nog mer rekomenderat lindows en mac till dom

Lindows kör ju Unix med användarna i root-inloggning dvs precis lika dumt som Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 22:59

Lindows kör ju Unix med användarna i root-inloggning dvs precis lika dumt som Windows
Woha, livsfraligt…

Ursprungligen av Erik.dv:

Lindows kör ju Unix med användarna i root-inloggning dvs precis lika dumt som Windows
Woha, livsfraligt…

Det där kan tolkas på flera sätt... utveckla gärna...

  • Medlem
  • 2004-04-30 09:49
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det där kan tolkas på flera sätt... utveckla gärna...

lindows är baserat på linux så blanda inte in unix. och det kan ju inte va spisjelt svårt att göra ett konto som är utan root som bara har ,wheel,cdrom,audio, m.m..

plus det som kan va bra är att den stöder många win prog det är nog det som sköle göra att dom skafade det. för utsenligt är lindows mer likt win en osx är likt win

Ursprungligen av Golab:

lindows är baserat på linux så blanda inte in unix. och det kan ju inte va spisjelt svårt att göra ett konto som är utan root som bara har ,wheel,cdrom,audio, m.m..

plus det som kan va bra är att den stöder många win prog det är nog det som sköle göra att dom skafade det. för utsenligt är lindows mer likt win en osx är likt win

Det kanske är lite slarvigt att säga unix = linux = os x men för den här diskussionen kan det nog ändå vara gångbart. För mig handlar inte diskussionen om vad en utbildad unix-tekniker kan fixa utan mer om vad en vanlig användare klarar av eller begriper.

Lindows åsidosätter den inbyggda säkerheten till priset av att likna Windows. Det enda man efterliknar då är ju hur osäkert systemet är.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-04-29 23:07

Det kan inte vara riktigt sant, väl?
Det kan ju bara finnas en root, alltså med UID 0 och GID 0, så i så fall kan man bara vara en person totalt på datorn då eller?
Att man tillhör samma grupp är ju inte lika farligt, så är det ju faktiskt i OSX också, det är därför som man kan göra rätt mycket som "administratör" men det är ju _inte_ samma sak som att vara root.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 23:08

Om det är som du säger att Lindows kör alla användare med root-rättigheter så är det livsfarligt om Lindows root är den samme som OSX:s root.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-04-29 23:09

Skillnaden i Windows är ju att alla som är administratörer är vad Unix kallar root.
I Mac OS X är _inte_ alla som är administratörer root, eftersom det bara kan finnas en root, samma ska gäller i alla andra unixar.

Ursprungligen av bollman:

Skillnaden i Windows är ju att alla som är administratörer är vad Unix kallar root.
I Mac OS X är _inte_ alla som är administratörer root, eftersom det bara kan finnas en root, samma ska gäller i alla andra unixar.

Det jag läste om Lindows i en artikel var att de gjort Lindows mer som Windows "så de som byter ska känna igen sig". Inga jobbiga rutor som ber en verifiera att man verkligen vill installera viruset med andra ord. I artikeln stod det att de körde användarna som root men jag kan inga detaljer.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 09:52
Ursprungligen av bollman:

Skillnaden i Windows är ju att alla som är administratörer är vad Unix kallar root.
I Mac OS X är _inte_ alla som är administratörer root, eftersom det bara kan finnas en root, samma ska gäller i alla andra unixar.

Tror dom menar att dom lägger användarna i gruppen root, vilket gör dom till root på på funktions nivån åtminstonde. Idiotiskt är det iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 23:12

Om det du säger är rätt bollman så kan ju inte det Anders säger stämma om Lindows, eller?

Här är ett inlägg som beskriver hur man tar bort root som default i Lindows. Knappast något en vanlig användare begriper att han ska göra.

"Circumventing the Lindows root user default..."

http://librenix.com/?inode=3641

  • Medlem
  • 2004-04-30 09:54

såg inläget nu.. troligen under installationen kan man velja användar konton. anars om man väntar typ 1 ver så borde dom har fixsat det så man kan det under installationen.. sen troligen när man är inlogad som root så fins det säker ett prog man kan installera (om det inte redan fins) som kan endra retigeheter

att man är root i unix/linux innebär väl att man kan ändra på precis allt, så att datorn i princip kan gå sönder?

Ursprungligen av statemachine:

att man är root i unix/linux innebär väl att man kan ändra på precis allt, så att datorn i princip kan gå sönder?

Datorn går inte sönder men ett elakt virus kan ju paja dina filer eller ditt system. Som vanlig admin måste du verifiera alla installationer men som root tar systemet för givet att du vet vad du gör och ett virus får då lika enkelt att ta sig in som i Windows.

  • Medlem
  • 2004-04-30 12:50
Ursprungligen av Anders Täpp:

Datorn går inte sönder men ett elakt virus kan ju paja dina filer eller ditt system. Som vanlig admin måste du verifiera alla installationer men som root tar systemet för givet att du vet vad du gör och ett virus får då lika enkelt att ta sig in som i Windows.

Virus kan faktiskt förstöra din dator !

http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/cih.html

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-04-30 12:56

Nåja, förstöra är ju ett starkt ord här. Inte rent fysiskt iaf, bara logiskt. Visst, sabbad BIOS är ju inge kul, men det är ju inte en fysisk skada...

  • Medlem
  • 2004-04-30 13:02
Ursprungligen av bollman:

Nåja, förstöra är ju ett starkt ord här. Inte rent fysiskt iaf, bara logiskt. Visst, sabbad BIOS är ju inge kul, men det är ju inte en fysisk skada...

NOTE: Cases of an overwritten BIOS are extremely rare. If the computer fails to function because the BIOS has been overwritten, then you may, in some cases, need to replace either the BIOS or the motherboard.

låter som förstörelse för mig !

  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 13:29
Ursprungligen av bollman:

Nåja, förstöra är ju ett starkt ord här. Inte rent fysiskt iaf, bara logiskt. Visst, sabbad BIOS är ju inge kul, men det är ju inte en fysisk skada...

Kan man inte styra spänningen på processor och minne från vissa bios?
Då kan man ju skriva "nu kokar jag migsjälv" -virus...

Ursprungligen av Pär:

Kan man inte styra spänningen på processor och minne från vissa bios?
Då kan man ju skriva "nu kokar jag migsjälv" -virus...

... å så kan man ha mjukvara som visar hur hög "feber" datorn har just idag. Sen kan man sjukskriva sin dator å gå ut i solen å äta glass...

Ursprungligen av Pär:

Kan man inte styra spänningen på processor och minne från vissa bios?
Då kan man ju skriva "nu kokar jag migsjälv" -virus...

På 80-talet och tidigt 90-tal var BIOS virus vanliga, men inte påp senare år, troligtvis var kunskapsnivån hos den tidens crackers/hackers lite högre än idag (läs: cut and paste javascript fjortisar)

Dessutom så ger jag inte mycket för lindows, eller vad de nu heter denna veckan. Visst, jag applåderar dom som försöker få in andra platformer än windows i hemmen, men att plagierar det rakt av tycker jag är helt fel tillvägagångsätt, tänker då inte bara på root-historian, men även allt annat. Jag menar, hur likt skall fönsterhanteraren behöva vara, "för att folk ska känna igen sig". Bullshit säger jag, jag har aldrig sett någon som har bytt till mac ha större problem med att fatta hur osx funkar, och det beror ju endast på att GUIt faktiskt är genomtänkt och inte bara ett plagiat som ligger på en relativt olikt platform än det som dom plagierar ifrån..

Nej, ärlig talat tror jag Lindows/Linspire/Linwannabe gör mer skada för "linux på desktoppen" än något annat..

  • Medlem
  • 2004-04-30 13:11
Ursprungligen av johan dansk:

Dessutom så ger jag inte mycket för lindows, eller vad de nu heter denna veckan. Visst, jag applåderar dom som försöker få in andra platformer än windows i hemmen, men att plagierar det rakt av tycker jag är helt fel tillvägagångsätt, tänker då inte bara på root-historian, men även allt annat. Jag menar, hur likt skall fönsterhanteraren behöva vara, "för att folk ska känna igen sig". Bullshit säger jag, jag har aldrig sett någon som har bytt till mac ha större problem med att fatta hur osx funkar, och det beror ju endast på att GUIt faktiskt är genomtänkt och inte bara ett plagiat som ligger på en relativt olikt platform än det som dom plagierar ifrån..

Nej, ärlig talat tror jag Lindows/Linspire/Linwannabe gör mer skada för "linux på desktoppen" än något annat..

Åter till topic...

precis ! ska man sätta Windows GUI som någon slags standard ? det kan inte vara hållbart i längden!

I de senaste versionerna av Lindows kör man inte som root längre:

http://www.newsforge.com/os/03/11/05/1610242.shtml?tid=2&tid=82&tid=94

Men ryktet är cementerat hos sådana som Anders och skadan är skedd.

Lindows styrka är enkelheten av installationen av nya program via deras "Click and run" tjänst.
Något Apple kanske kunde kopiera och förbättra i en ny Software Update...

Numera heter Lindows operativsystem Linspire pga av Microsofts skickliga advokater.

Ursprungligen av Force9:

I de senaste versionerna av Lindows kör man inte som root längre:

http://www.newsforge.com/os/03/11/05/1610242.shtml?tid=2&tid=82&tid=94

Men ryktet är cementerat hos sådana som Anders och skadan är skedd.

Lindows styrka är enkelheten av installationen av nya program via deras "Click and run" tjänst.
Något Apple kanske kunde kopiera och förbättra i en ny Software Update...

Numera heter Lindows operativsystem Linspire pga av Microsofts skickliga advokater.

Vadå "sådana som Anders?" Och vadå "rykte"?

Det sista jag läste om Lindows handlade om det här problemet men jag har inga intressen av att "cementera" någonting alls. Det är ju bra att du kan påvisa att det bättrats till men skippa personangreppen nästa gång...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Vadå "sådana som Anders?" Och vadå "rykte"?

Lindows har ett rykte av att vara oseriöst och osäkert, vilket jag tycker är orättvist.
Som valfri Unix/Linux installation är den mycket säkrare än valfri Windows installation.

Med "sådana som Anders" menar jag sådana som läst om Lindows någonstans någongång och sedan repeterar den informationen utan att kolla vad som verkligen gäller nu. Mac-användare drabbas ofta av sådan behandling och tycker det är fel då. Men det kanske är okej att behandla Lindows-användare på det viset?

Ursprungligen av Force9:

Lindows har ett rykte av att vara oseriöst och osäkert, vilket jag tycker är orättvist.
Som valfri Unix/Linux installation är den mycket säkrare än valfri Windows installation.

Med "sådana som Anders" menar jag sådana som läst om Lindows någonstans någongång och sedan repeterar den informationen utan att kolla vad som verkligen gäller nu. Mac-användare drabbas ofta av sådan behandling och tycker det är fel då. Men det kanske är okej att behandla Lindows-användare på det viset?

Jag förstod nog vad du menade men det var en helt onödig kommentar. Att byta åsikter på ett forum handlar väldigt mycket om "jaha, säger du det. Det var nytt för mig". Det är liksom därför man träffas - för att byta åsikter och insikter.

Vad gäller "ryktet", som egentligen inte alls är något rykte, utan ett medvetet val från Lindows-folket så har de väl sig själva att skylla. Att de bytt till ett bättre beteende är väl bara bevis för att de gjorde fel från början och att de ändrat sig efter kritik den fått.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-01 21:08
Ursprungligen av Force9:

I de senaste versionerna av Lindows kör man inte som root längre:

http://www.newsforge.com/os/03/11/05/1610242.shtml?tid=2&tid=82&tid=94

Tja, läser man på länken så står det ju snarare att man numera kan skapa fler användare så man slipper köra som root (det kontot som skapas default).

En smärre men absolut inte oväsentlig skillnad tycker jag…

Ursprungligen av Pär:

Tja, läser man på länken så står det ju snarare att man numera kan skapa fler användare så man slipper köra som root (det kontot som skapas default).

En smärre men absolut inte oväsentlig skillnad tycker jag…

Jag läste aldrig länken, men då är vi ju tillbaka på ruta 1 igen. Min poäng är ju att Lindows/Linspire charmar in sig hos vanliga windows-användare men dessa är inte kapabla att förstå det här med root eller faran med detta.

1
Bevaka tråden