Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon CP-200 Foto-sublimeringsskrivare för 1633kr

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Man kan nu köpa en Canon CP-200 sublimeringsskrivare för 1633kr. Men hur är kvaliten på bilderna från en sådan skrivare med sublimeringsteknik? kostnaden mot att ladda upp bilderna i ett fotolabb plus frakt blir "ungefär" samma. Canon Papper/bläck 36st 9x12cm kostar 123 kr men det går nog att köpa billigare.

Vet någon hur det är med hållbarheten på utskrifterna vad gäller ljuskänslighet och så vidare? Förr om åren så var sublimering bättre och hållbarare men dyrare. Men idag... Tja?

Kort och gott: är det nått att köpa om man har "bråttom" med sina bilder?

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/cp200.php

Canon CP-200 är "gammal" ersatt av CP-220, 1.395.- + moms på Dustin.

Så här skriver Ljud & Bild

"En sublimeringsskrivare hettar upp ett färgämne som oftast är i vaxform på en plastfilm så att det förgasas (sublimeras). Detta gör det möjligt att blanda nya färger av de tre grundfärgerna cyan, magenta och gult och på så sätt kan datorbildens över 16 miljoner färgnyanser skrivas ut med hög kvalitet. Upplösningen håller sig kring 300 x 300 punkter per tum, men som du kan se av utskriftsproverna är det definitivt inget fel på fotoutskrifternas upplösning från dessa skrivare.
Fördelarna med sublimeringsskrivare är att de kan ge jämna, livfulla utskrifter och är vanligtvis ganska snabba. Utskrifterna har som regel lång hållbarhet och kostar ofta inte mer än bläckstråleutskrifter.
Till nackdelarna hör ett begränsat urval av papper och ofta begränsade utskriftsformat. Den låga upplösningen gör dessutom att de inte lämpar sig särskilt väl för text. Skrivarna har åtminstone tidigare varit ganska mycket dyrare än bläckstråleskrivare, men ser nu ut att ha kommit ner i ganska intressanta prisnivåer."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-21 17:11

Jag har en CP-220, bilderna känns och ser ut som helt vanliga fotografier. Pris per utrskift blir ca 3.50-4.00kr ink moms beroende på var man köper papperna förpackning om 36st samt färg som räcker till lika många utskrifter.

Tack för infot!

Men hur står sig bilderna mot dom som en modern bläckstråle producerar?

Sublimeringstekniken verkar laminera bilderna med ett tunt plasthölje (har jag för mig), vilket medför vattensäkra bilder som tål UV strålning bättre än motsvarande bläckstrålebilder? Utskriftskvalitén var förr om åren betydligt bättre än bläckstrålens, hur är det idag?

Idag så är väl bläcket hos bläckstråleskrivare pigmenterat och således till en viss del vattentåligt. Men pappret tål väl inte så mycket UV strålning, inte ens så kallat beständigt papper som kräver förvaring bakom glas för att uppnå utlovad hållbarhet tål någon egentlig långvarig exponering. Sen så har vi problemet med igensatta skrivarmunstycken, en sublimeringsskrivare kan inte råka ut för något sådant antar jag???

Alltså ÄR sublimeringstekniken fortfarande bättre???

Eller skall man satsa sina slantar på att byta ut min nuvarande bläckstråle mot exempelvis en Canon Bubble Jet i905D eller i965 eller liknande produkt istället?

http://www.cyberphoto.se/skrivare/canon/i905d.php
http://www.cyberphoto.se/skrivare/canon/i965.php

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-22 00:25

Jag tror att du har fått internpost i din låda.

1
Bevaka tråden