Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel räcker inte!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-24 10:48

Jag sitter och gör kurvor över en massa företagsdata och blir frustrerad över Excel.

Jag skall tex rita upp antalet anställda i 127 företag. Jag gör ett linjediagram och det ritas upp. Men linjerna täcker varandra eftersom det är heltal jag jobbbar med. Eftersom det är så många företag finns det inte en chans att se de första företagens värde.

Kan man komma runt det här problemet? De "lösnignar" jag kommit på hittills går ut på att runda av kurvorna, då hamnar de lite mer vid sidan om varandra, men det har jag inte lyckats ställa in på alla på en gång, och jag kan inte sitta och ställa in det på varje kurvar, för över 100 kurvor!

Ett annat alternativ skulle vara om det fanns något som sa, typ "om kurvor överlappar varandra, lägg dem brevid varandra". men det finns väl inte?

Ett tredja halvbra alternativ hade varit transparens. Kan jag ställa in det på samtliga linjer?

Eller; är det någon som vet något mer kraftfullt program för det här ändamålet? SPSS har jag hört talas om, någon som vet om det finns till mac?

SPSS finns för Mac. Statestik program vad jag vet. Mer kan jag inte om det.

Blir det hel fel om du använder en 3D graf i Excel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-24 14:52
Ursprungligen av Linus Söderlind:

Blir det hel fel om du använder en 3D graf i Excel?

Ja, det blir det för jag vill egentligen se trender och inte varje företag. Men för att se trenderna måste jag se hur många företag som döljer sig bakom en linje.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-24 12:32

DeltaGraph var ju tusan så kompetent förr...

[Lite dyrt kanske? < [url]http://www.redrocksw.com/[/url] > Ladda ner en demo och vinn en iPod vet jag ]

1
Bevaka tråden