Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC - live 'n direct

Tråden skapades och har fått 392 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 21:44

Sen också, färger är Apple. Sålänge dom kör med "vatten/plastlooken" så är allt okej.

  • Medlem
  • 2004-06-28 21:49

Jahapp det var det de ¡

kul men inte blev det att lätta på plånboken nu i alla fall

Funderade lite på om Tigers nya menyrad inte är en liten pik till Microsoft? Den liknar ju trots allt väldigt mycket Microsofts vad-den-nu-heter i XP, t.o.m. rundade hörnen har den lilla blå Äpple-knappen, precis som "START" i XP.

Tiger är allt som Longhorn vill vara, typ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 21:50

Blir det förresten nån "Tiger night" denna gång? Förra gången blev det ju "Panther night", en liten fest som ordnades av de flesta återförsäljare när Panther lanserades. Och det fanns specialskrivna program som räknade ner till Panther-releasen.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 21:50

"Tiger Server makes it a snap to upgrade your aging Windows NT network to a Mac OS X server. The new NT Migration Tool automatically extracts all of your user and group account information from an existing Windows Primary Domain Controller and moves it into Open Directory. Tiger Server can then take over as your Primary Domain Controller for your Windows clients and even host your Windows users’ home directories, group folders, roaming profiles and shared printers"
Kommer dethär att reta vansinne på någon?

Tiger Server verkar grymt bra. Riktigt bra jobbat Apple. Ska verkligen bli kul att sätta tänderna i den när den kommer.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 21:56

Ja, serverversionen verkar trevlig!

Några av nyheterna:

iChat Server.

Weblog Server.

Software Update Server.

Mobile Home Directories.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 21:58

De får gärna släppa nya iChat AV lite tidigare än "första halvåret 2005"...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-06-28 22:12

Tigers XP-flirt är ju ett tydligt sätt att locka switcher-kunder tillsammans med 64-bitars systemet som Longhorn inte kommer med förrän om... länge.
Go Apple, GO!

  • Medlem
  • 2004-06-28 22:20

Är det här allt vi kommer få se av Tiger fram tills lanseringen? Microsoft brukar ju "läcka ut" lite information/bilder på Longhorn med jämna mellanrum. Kommer Apple stänga ner helt och man får sitta och läsa MacRumors för att få veta vad som ska komma (om man inte är med i ADC då förstås) eller kommer det komma fler screenshots?

Ursprungligen av bmb:

Är det här allt vi kommer få se av Tiger fram tills lanseringen? Microsoft brukar ju "läcka ut" lite information/bilder på Longhorn med jämna mellanrum. Kommer Apple stänga ner helt och man får sitta och läsa MacRumors för att få veta vad som ska komma (om man inte är med i ADC då förstås) eller kommer det komma fler screenshots?

Apple är väl inte kända för sin öppenhet om vi säger så. Men i och med att bollen är i rullning så borde ju i alla fall utvecklarna få löpande info och det brukar ju i sin tur alltid läcka ut på nåt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 22:22

Någon skrev nått om när/om program kommer börja använda denna nya "Core Image" som finns/kommer finnas i OSX 10.4. Som det sas på WWDC Keynoten som finns ETT program idag som använder det: Motion. Detta lancerades på NAB tidigare i vår och ska släppas... någongång Det var det mest imponerande/uppseende väckande produkten på mässan enligt någon mätning och av de jag sätt så är det helt fantastiskt kraftfullt.

Nackdelen, om man får säga så, är att Core Image kräver ett modern grafikkort. Minst ett GeForce FX5200 eller Radeon 9600 Pro. Dock är detta i stil med vad Windows "glass" eller "aero" eller vad den heter kommer kräva. Det är så pass enkelt att det krävs så mycket av GPU:n att man måste ha ett så pass modernt kort. Lite tråkigt för folk som idag köper iBöcker och eMacar, men men...

Jag är klart nöjd med detta - kunde knappt blivit bättre. Hårdvara på WWDC? Pitcha! Att Apple lancerade G5:or förra året var eftersom det var en STOR STOR nyhet i hårdvaruväg. Sådant kommer inte varje år, verkligen inte. En iMac G5 hade knappt platsat även om den fanns. Core Image, Search API m.m. kommer verkligen kunna göra grymma saker för program till OSX. Hoppas utvecklare utnyttjar allt detta!

Final Cut Pro 5 vid nästa NAB kommer rocka hårt

Ursprungligen av Erik.dv:

Någon skrev nått om när/om program kommer börja använda denna nya "Core Image" som finns/kommer finnas i OSX 10.4. Som det sas på WWDC Keynoten som finns ETT program idag som använder det: Motion. Detta lancerades på NAB tidigare i vår och ska släppas... någongång Det var det mest imponerande/uppseende väckande produkten på mässan enligt någon mätning och av de jag sätt så är det helt fantastiskt kraftfullt.

Core Image låter mest att vara en (ny??) API till Quartz/Quartz Extreme, så det finns väl nog i mer eller mindre utsträckning i fler program och iaf ett operativ system

Hursomhelst, många trevliga nyheter, och nya QT codecs. Dashboard ger jag inte mycket för (klarade personligt inte av Konfabulator), launchd daemonen var på tiden, likaså en kratigt förbättrad sökning..

känns inte lika "wow" som panther med sin Exposé, men helt klart en redig uppdatering. Ser fram emot att få leka med den!

Jag är också mycket nöjd och jag förstår inte rikitgt suget efter hårdvara hos folk här. Som jag ser det ligger hårdvaran idag långt efter mjukvaran. Det finns otroligt mycket att förbätrra på mjukvarusidan som användarvänlighet etc och på dessa områden är Apple världsledande.
Jag kör Mac OS X 10.3.4 på min iMac DV 400 och är mer än nöjd med vad den klarar av trots att den har ett par år på nacken. Som exempel kan nänmas att jag streamar musik via mitt stora iTunes bibliotek trådlöst vilket gör att jag kan lyssna på tusentalslåtar på mitt rum trots att min hårdisk bara har 9 GB.

Försätt att statsa på mjukvara Apple!

Sen är ju inte hårdvarasatsningar fel heller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 00:20
Ursprungligen av johan dansk:

Core Image låter mest att vara en (ny??) API till Quartz/Quartz Extreme, så det finns väl nog i mer eller mindre utsträckning i fler program och iaf ett operativ system

Både ja och nej. Core Image är Pixel Shaders som körs via OpenGL och Quartz Extreme nyttjar OpenGL. Därav kravet på grafikkort. Detta betyder dock inte att man automatiskt i alla program har stöd för det.

Ursprungligen av johan dansk:

Hursomhelst, många trevliga nyheter, och nya QT codecs. Dashboard ger jag inte mycket för (klarade personligt inte av Konfabulator), launchd daemonen var på tiden, likaså en kratigt förbättrad sökning..

Håller med!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-28 22:40

Jag fick just ett mail från AppleStore att min inneliggande order uppgraderas till den nya 23" Cinema HD utan kostnad.

Leverans info från AppleStore "Vi räknar med att kunna leverera den nya Apple Cinema Display 23" senast den 26 juli 2004."

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-06-28 22:57

Tack Force9!

Vet inte om det postats i nån annan tråd, men man kan se keynoten nu:

http://stream.apple.akadns.net/

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 09:56

är det bara jag som inte får keynoten att funka? 404 file not found får jag i QT. nån annan?

jag får samma sak...sitter på pc på jobb

Ursprungligen av Dega:

är det bara jag som inte får keynoten att funka? 404 file not found får jag i QT. nån annan?

Funkar lysande för mig. Sitter visserligen på Mac på jobbet.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 11:04

Jag har både pc och mac på jobbet och ingen funkar. Kan det vara nån brandväggskit? Vilken port kör de stream på?(kanske är vanlig internettrafik iofs)

Ursprungligen av Dega:

Jag har både pc och mac på jobbet och ingen funkar. Kan det vara nån brandväggskit? Vilken port kör de stream på?(kanske är vanlig internettrafik iofs)

Kan det bero på att ena länken är kass på deras sida?:
http://www.apple.com/quicktime/whatson/appleevents/

Om man däremot kör från förstasidan så funkar det.

I alla fall, testa denna länk http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc04/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 11:43

Fan,,, jag känner mig väldigt besviken,,, skärmarna var inte alls så snygga som man hade hoppats på sätt på några klistermärken så skulle det kunna vara nått dell kräkts upp. Dom gamla var mycket trevligare, tycker tom att de "fake" skärmarna som det har funnits fakebilder på nätet 100 gånger snyggare,,,, Sen så snackar Apple om att MS snor saker, och dom kör även en kampanj på temat ,,,,,,,, vadheteree konfabulator vadhetteree vadheterrree,, fan jag ska nog sälja mina Apple aktier...

Det verkar som inte Tiger *inte* har något nytt filsystem, tyvärr. Sökningen verkar vara baserad på indexering snarare än metadata. Än är det ju länge kvar till Tiger ska komma ut, men om dom ska byta filsystem så borde det väl redan vara påbörjat nu antar jag.

Ursprungligen av Fredric:

Fan,,, jag känner mig väldigt besviken,,, skärmarna var inte alls så snygga som man hade hoppats på sätt på några klistermärken så skulle det kunna vara nått dell kräkts upp.

Döm inte ut dom innan du sett dom live...

Ursprungligen av Adrian B:

Det verkar som inte Tiger *inte* har något nytt filsystem, tyvärr. Sökningen verkar vara baserad på indexering snarare än metadata. Än är det ju länge kvar till Tiger ska komma ut, men om dom ska byta filsystem så borde det väl redan vara påbörjat nu antar jag.

Varför vill du se ett nytt filsystem?
HFS+ erbjuder väldigt bra prestanda. Spotlight bygger på indexering av innehåll och metadata. Det är otroligt snabbt. Vad är det som ett nytt filsystem skulle erbjuda som HFS+ och Spotlight inte erbjuder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 19:40
Ursprungligen av Force9:

Varför vill du se ett nytt filsystem?
HFS+ erbjuder väldigt bra prestanda. Spotlight bygger på indexering av innehåll och metadata. Det är otroligt snabbt. Vad är det som ett nytt filsystem skulle erbjuda som HFS+ och Spotlight inte erbjuder?

Att indexera filer tar lång tid och index-informationen samlas i en ofta flera GB stor fil. Såvida inte Apple har löst detta på nåt sätt ändå (men det tror jag inte, för det sa de inget om), så hade ett nytt filsystem, databasbaserat och snabbsökbart, varit bättre, anser vissa.

Ursprungligen av Rajje:

Att indexera filer tar lång tid och index-informationen samlas i en ofta flera GB stor fil. Såvida inte Apple har löst detta på nåt sätt ändå (men det tror jag inte, för det sa de inget om), så hade ett nytt filsystem, databasbaserat och snabbsökbart, varit bättre, anser vissa.

Med tanke på hur snabbt sökningarna på mer än 100 000 filer gick så är jag övertygad om att det ligger en databas i botten, inte en fil som systemet läser och varje gång den skall göra en sökning.

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du tänkt dig att ett filsystem som lagrar metadata i en databas skall slippa att indexera filerna. Skillnaden mellan det du söker och Spotlight med HFS+ är hårfin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-30 00:34
Ursprungligen av Force9:

Med tanke på hur snabbt sökningarna på mer än 100 000 filer gick så är jag övertygad om att det ligger en databas i botten, inte en fil som systemet läser och varje gång den skall göra en sökning.

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du tänkt dig att ett filsystem som lagrar metadata i en databas skall slippa att indexera filerna. Skillnaden mellan det du söker och Spotlight med HFS+ är hårfin.

Allvarligt, så vet jag faktiskt inte så mycket om det här. Det jag sa vad bara baserat på hur jag hade uppfattat olika saker som folk har sagt...

Ursprungligen av Rajje:

Allvarligt, så vet jag faktiskt inte så mycket om det här. Det jag sa vad bara baserat på hur jag hade uppfattat olika saker som folk har sagt...

Det är väl så att man stirrar sig blind på ett nytt filsystem, och när inte det kommer så tror man inte den nya varianten är lika bra.

Bevaka tråden