Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varm PowerBook 12" efter uppdatering till 10.3.5

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-29 01:10

Jag har installerat 10.3.5 på tjejens PowerBook 12" rev A och nu har fläkten börjat dra igång ganska ofta. Innan uppdateringen har den knappt varit igång överhuvudtaget.
Någon mer som har samma problem?
Lösning?

BTW, jag har läst tråden Varm iBook G4 efter uppdateringen till 10.3.5 men den handlar om iBook utan lösningsförslag därför startar jag en ny tråd som handlar om PowerBook 12" som förhoppningsvis kommer att leda till någon lösning.

Edit: Min tjej har läst tråden så jag får väl ändra första meningen. Det skall stå "Min tjej har installerat 10.3.5 på sin PowerBook ..."

Ladda ner Silent Night från Versiontracker.
Installera enligt följande:
1. Right-Click on the Package and select "Show Package Contents..."
2. Navigate in the new window that comes up to Contents/Resources
3. In that folder you will see AppleADM103x.kext and
AppleADT746.kext
4. Drag both of those files into "Boot Hard
Drive"/System/Library/Extensions
5. It may ask for your user name and password, and it may tell youthat it is about to overwrite some files, give it the user name and
password and click yes to overwrite the files.
6. Restart your laptop.
7. Hold down the Apple+Option+p+r keys and listen for the chime 3
times. After the third chime, let go of the computer and boot up as normal.
8. Start running some iTunes Visuals and get the temperature going.
If it worked, the palm rests will get nice and toasty and no fan
will
be heard for a while.
9. If it didn't work (and it most likely didn't), install Silent
Night 1.1 as normal (it'll work now for some reason).

Everyone that has done this has got it to work. Good luck.

  • Medlem
  • 2004-08-29 01:50

Har testat med att reseta PRAM och PMU. Jag får vänta och se om det kan ha hjälpt annars får jag försöka med Silent Night.

  • Medlem
  • 2004-08-29 02:38

Det hjälpte inte med "PRAM och PMU", håller på att testa Silent Night. :/

Jag har exakt samma problem som dig 30PAH, fast med en 12" iBook. Tack för tipset Thomas, ska testa det sen.

  • Medlem
  • 2004-08-29 10:50

Det har löst sig med Silent Night fast med lite extra pillande. Återkommer senare med rapporten, måste ut nu.

  • Medlem
  • 2004-08-29 16:47

Så där ja, nu är jag tillbaka.

Så här löste jag det med Silent Night.
1. Först försökte jag att installera Silen Night genom att köra installeraren som följde med men det hjälpte inte.
Jag jämförde filerna AppleADM103x.kext och AppleADT746.kext från Silent Night med de som ligger i <bootdisk>/System/Library/Extensions och insåg genast att de senare var av nyare version, alltså hade ingen uppdatering "bakåt" skett.
2. Då förstod jag att de stegen som Thomas Magnusson radade upp inte var helt tagna ur luften. Nästa steg blev att försöka sig på den varianten.
Det gick inte heller. Jag kunde inte skriva över filerna helt enkelt.
3. Jag flyttade filerna AppleADM103x.kext och AppleADT746.kext från <bootdisk>/System/Library/Extensions till Desktopen istället och la tillbaka i samma mapp motsvarande filer från Silent Night.
Det verkade fungera så jag gjorde en omstart enligt punkt 7. i Thomas inlägg.

!!! Jag fick hårresning direkt efter omstarten !!!

!!!

Det kom upp ett par meddelanden i Mac OS X om att systemet inte kunde läsa in just de filerna som nämns ovanför. Konsekvens – processortemperatur kunde inte läsas av och fläkten skule aldrig dra igång. !!!PANIK!!!

Sökte på Silent Night och hittade den här tråden. Enligt Ola Lidéns inlägg kunde det bli strul med behörigheterna så jag tittade i Terminalen och upptäckte att behörigheterna för AppleADM103x.kext och AppleADT746.kext var fel. Det skulle stå root men det stod <username> istället.

Öppnade Yasu och reparerade behörighetrna, en ny omstart enligt punkt "7." och nu verkade det fungera.
Testade med att mäta temperaturen med Temperature Monitor och körde igång iTunes med "lite bildeffekter". Efter en viss tid nådde processorn 63,9°C och då satte fläkten igång. Verkar vara helt OK.
Under vanlig använding brukar temperaturen ligga på 55°C.
Innan satte fläkten igång redan vid 49°C.

Det ser ut som att problemet är löst. Dåligt att Apple själva inte har koll på vad det ska vara i "extensions-filerna" för olika hårdvaror.

Not: på min egen PowerBook 15" 1,5GHz fungerar fläkten helt ok ihop med Mac OS 10.3.5. Den sätts igån vid 61°C precis som tidigare – och den hörs knappt!

/Zoran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 16:27

På min PB 12" går också fläkten igång rätt ofta men mitt bekymmer är den höga värmen i höljet. Har tidigare haft PB G3. Denna PB 12" känns riktigt varm ibland. Skall det vara så ???

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-09-02 22:26
Ursprungligen av ohennig:

Silent Night är ju till för 12" 867, den hade ju en miss i konstruktionen som gjorde den lättuppvärmd, så det finns ingen större anledning att använda med någon annan maskin.

Tänk bara på att en allt för varm dator inte är nyttigt. Jag lyckades avverka två hårddiskar under garantitiden, vilket kanske inte är så konstigt eftersom fläkten går i gång först när processorn är lite över 60 grader varm om man inte kör 10.3.3, eller installerar SN.

Hämtar detta inlägg från tråden som Zoran länkade till eftersom det kan vara värt att tänka på. För att undvika alla risker med en alltför varm dator har jag övergett Silent Night. Stör mig inte så mycket på fläkten heller. Trevligt när det susar i säven.

  • Medlem
  • 2004-09-03 01:14
Ursprungligen av Fantomen:

Hämtar detta inlägg från tråden som Zoran länkade till eftersom det kan vara värt att tänka på. För att undvika alla risker med en alltför varm dator har jag övergett Silent Night. Stör mig inte så mycket på fläkten heller. Trevligt när det susar i säven.

Visst ska man vara försiktig. Men står det inte att Silent Night är gjord för PB 12" 867? Det är precis den jag pratar om. I vilket fall, vi (det är tjejens PB) håller koll på tempen. Skulle det bli konstigheter kommer jag att posta här.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-09-03 09:16
Ursprungligen av 3OPAH:

Visst ska man vara försiktig. Men står det inte att Silent Night är gjord för PB 12" 867? Det är precis den jag pratar om. I vilket fall, vi (det är tjejens PB) håller koll på tempen. Skulle det bli konstigheter kommer jag att posta här.

Jodå, Silent Night är till för PB 12" 867 och håller ni koll på tempen så går det säkert bra. Glöm bara inte att kolla tjejens temp ibland också. Eventuella konstigheter med den temperaturen behöver du dock inte posta här. Men på OT går det säkert bra.

  • Medlem
  • 2004-09-04 10:17
Ursprungligen av Fantomen:

Jodå, Silent Night är till för PB 12" 867 och håller ni koll på tempen så går det säkert bra. Glöm bara inte att kolla tjejens temp ibland också. Eventuella konstigheter med den temperaturen behöver du dock inte posta här. Men på OT går det säkert bra.

You wish!

  • Medlem
  • 2004-09-03 01:10
Ursprungligen av Oloff:

På min PB 12" går också fläkten igång rätt ofta men mitt bekymmer är den höga värmen i höljet. Har tidigare haft PB G3. Denna PB 12" känns riktigt varm ibland. Skall det vara så ???

Ja nya AluBooks är lite varmare fast min 15" PowerBook 1,5GHz blir sällan så varm att fläkten drar igång och även om den gör det hörs den nästan ingenting. Vad PB 12" beträffar har jag precis den erfarenheten som jag har skrivit om i denna tråd. Så länge man är observant och övervakar tempen med Temperature Monitor bör det ite vara några problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-03 19:57
Ursprungligen av 3OPAH:

Ja nya AluBooks är lite varmare fast min 15" PowerBook 1,5GHz blir sällan så varm att fläkten drar igång och även om den gör det hörs den nästan ingenting. Vad PB 12" beträffar har jag precis den erfarenheten som jag har skrivit om i denna tråd. Så länge man är observant och övervakar tempen med Temperature Monitor bör det ite vara några problem.

OK, då är det något man får leva med.. Den blir mest varm när man kör DVD, bildbehandling och liknande.

Var hittar man "Temperature Monitor" ?

Ursprungligen av Oloff:

OK, då är det något man får leva med.. Den blir mest varm när man kör DVD, bildbehandling och liknande.

Var hittar man "Temperature Monitor" ?

Versiontracker.com

  • Medlem
  • 2004-09-04 10:10
Ursprungligen av Oloff:

OK, då är det något man får leva med.. Den blir mest varm när man kör DVD, bildbehandling och liknande.

Var hittar man "Temperature Monitor" ?

http://www.bresink.de/osx/TemperatureMonitor.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-05 00:49
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-03 11:21

Bra! Det var just en sån sak jag undrade. Jag sitter med min PB12" och OSX10.3.3 och Silent Night. Har inte vågat installera 10.3.4 eller 10.3.5 för att jag inte visste vad som skulle hända med fläktandet. Men nu verkar det som att, i värsta fall, så får jag återinstallera Silent Night på 10.3.5 för att behålla nuvarande behagligare bullernivå.
Jag kan inte koppla ihop sävsusning med hårtorksljudet som bowebooken allstrar när fläkten sätter igång ordentligt. Hellre en dator med kortare livslängd som jag trivs med än en som kanske mår bättre i längden men som jag knappt vill använda för att den låter för mycket (iofs blir livslängden desto längre på grund av den ännu lägre belastningen därav...).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-03 12:59

Jag gillar 10.3.5. Nog för att fläkten går igång då och då men inte som den gjorde under 10.3.3 och 10.3.4. Nu susar den jämnt och fint och jag tänker inte så mycket på det. Under 10.3.3 brakade den igång högljutt under tio sekunder för att sen lugna ner sig men det var ändå tillräckligt för att man skulle börja irritera sig på ljudet.

1
Bevaka tråden