Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Freehand i X

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-08-31 22:48

Jag har alltid kört Freehand och varit väldigt förtjust i detta program. Men den nya versionen suger rätt fett faktiskt. Allting har blivit så omständigt.Det skall klickas på menyer i menyerna för att komma åt funktioner. Det har blivit svårjobbat och är inte alls lika trevligt som det har varit.

Nu funderar jag på att byta till Illustrator.
Är det någon som har erfarenhet av både Freehand och Illustrator? Hur är Illustrator att jobba i?

Jag vet att Indesign grupperar typsnitten. Gör Illustrator likadant? Det hade varit kanon!

Vad är det för typ av jobb du gör i Freehand? Är det bara rita, rita så är det Illustrator du ska byta till men du kanske gjort flersidig sidlayout? I så fall är det Indesign som gäller med en liten touch av Freehand/Illustrator.

För riktigt bra typsnittsgruppering/visning ska du titta på You Control Fonts. Riktigt prisvärd grunka som funkar i alla program.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-09-01 08:24
Ursprungligen av Anders Täpp:

Vad är det för typ av jobb du gör i Freehand?

Det är mest annonser men även illustrationer, menyer, biljetter, visitkort, säljbrev, m.m.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 08:58

Jag är en gammal freehandräv som tidigare kämpat för att vi ska behålla freehand, men efter att ha testat freehand för X så har jag ändrat mig och känner att man lika gärna lära sig Illustrator, mycket beroende på att freehand nästan ser ut som illustrator i senaste versionen...

Personligen gillar jag inte Illustrator alls, men jag är ju "uppvuxen" med Freehand och vant mig hur programmet funkar. Får aldrig riktigt kläm på Illustrator, även om jag såklart har tillgång till den på jobbet och måste in och peta ibland.

Kör äldre Freehand nu, dvs Freehand 10 på min burk. Tyvärr har den börjat bugga en del med 10.3.5-uppdateringen då den kraschar när man vill jobba med en eps-bild i Photoshop sedan, även fast man inte har filen öppen i Freehand. Knepigt!

Samma här CyberPet men InDesign funkar för mig. Det blev liksom onödigt med Freehand när jag kommit igång med Indesign. Illustrator blir jag aldrig klok på.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-09-01 17:42

Det är bl.a. sån't här jag gör i Freehand. Och även om det är den enklaste typografi man kan tänka sig så vill jag att det skall vara smidigt att jobba.

Då kan vi glömma Indesign. Även om kalkylatorn förmodligen går att snickra ihop även med Indesign så behöver du lite fler verktyg för att rita med. Om du lär dig Illustrator så grejar du förresten det mesta i Indesign av bara farten. Adobes program är ju lätt att röra sig mellan så att säga.

Ursprungligen av Pidda:

Jag har alltid kört Freehand och varit väldigt förtjust i detta program. Men den nya versionen suger rätt fett faktiskt. Allting har blivit så omständigt.Det skall klickas på menyer i menyerna för att komma åt funktioner. Det har blivit svårjobbat och är inte alls lika trevligt som det har varit.

Nu funderar jag på att byta till Illustrator.
Är det någon som har erfarenhet av både Freehand och Illustrator? Hur är Illustrator att jobba i?

Jag vet att Indesign grupperar typsnitten. Gör Illustrator likadant? Det hade varit kanon!

Själv anser jag att freehand är lättare och saker går betydligt snabbare för mig att göra i freehand än i Illustrator...

1
Bevaka tråden