Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera video med kula eller ratt?!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ni, kära vänner, någon kommentar om detta?

Är sugen på att antingen köpa en SHUTTLE av något slag eller en TRACKBALL/Logitech TRACKMAN.
Ska använda verktyget primärt till Final Cut men även Poser och de vanliga DTP-programmen...

Har aldrig kört en inkopplad sådan manick -datorförsäljarna har ju bara rätt ruttna demofuskisar med noll feeling.

Är iofs rätt inkörd på klippning med mus+tangentbord men man måste ju rucka på komfortzonen ibland..

Ursprungligen av Kakazooka:

Har ni, kära vänner, någon kommentar om detta?

Är sugen på att antingen köpa en SHUTTLE av något slag eller en TRACKBALL/Logitech TRACKMAN.
Ska använda verktyget primärt till Final Cut men även Poser och de vanliga DTP-programmen...

Har aldrig kört en inkopplad sådan manick -datorförsäljarna har ju bara rätt ruttna demofuskisar med noll feeling.

Är iofs rätt inkörd på klippning med mus+tangentbord men man måste ju rucka på komfortzonen ibland..

Det är inte demofuskisar dom använder. Det är äkta vara. Och den äkta varan har noll feeling. Lägg pengarna på nåt annat som gör redigeringsupplevelsen trevlig på riktigt istället. Som t ex snabbare hårddiskar eller mer RAM.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-04 15:16

Kensigton Expert Mouse Pro!
Du vill aldrig gå tillbaka.

Pillade lite på en ShuttleXpress med FCP HD idag och det var en hyggligt trevlig upplevelse under den korta stunden, i alla fall funktionsmässigt. Ergonomiskt är jag lite tveksam innan jag fått testa den mer. Hann tyvärr inte känna på den i mer än två minuter, för sedan kom det en massa kunder. Ska försöka jämföra med ShuttlePro v2 de kommande dagarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 23:22

Helt seriös, inte för att jag är något som helst proffs. Men jag kör med en ShuttleXpress till mitt FCP HD och det lirar bra. Det gör faktiskt rätt mycket att kunna både "shuttla och jogga" sig fram till rätt frame för att sätta in- och ut-punkter med vänsterhanden. För det är det som är den stora grejen för mig, att slippa antingen sitta med tangentbordet långt bort åt vänster för att kunna köra JKL med vänsterhanden och den högra på musen eller att köra JKL med högerhanden.
Men det är jäkligt tveksamt om ShuttleXpress är värd de drygt 700 spänn som jag har för mig att Macoteket tar när jag köpte den på Apple Store i Chicago för ganska precis halva priset. Och då är ju inte Apple Store billiga...

Ursprungligen av frestr:

Helt seriös, inte för att jag är något som helst proffs. Men jag kör med en ShuttleXpress till mitt FCP HD och det lirar bra. Det gör faktiskt rätt mycket att kunna både "shuttla och jogga" sig fram till rätt frame för att sätta in- och ut-punkter med vänsterhanden. För det är det som är den stora grejen för mig, att slippa antingen sitta med tangentbordet långt bort åt vänster för att kunna köra JKL med vänsterhanden och den högra på musen eller att köra JKL med högerhanden.
Men det är jäkligt tveksamt om ShuttleXpress är värd de drygt 700 spänn som jag har för mig att Macoteket tar när jag köpte den på Apple Store i Chicago för ganska precis halva priset. Och då är ju inte Apple Store billiga...

Tangenterna I (in), O (out) och JKL sitter ju bedvid varandra. Inte behöver du två händer till det? Dessutom är det tänkt att du skall använda I/O på Shuttlen när du använder den. Men alla dom där shuttlarna är plastigt smäck som försöker imitera analoga, linjära redigringsblock och det var ju dom det var så skönt att slippa när datorerna tog över videoredigeringen. De bandbegränsade videokontrollerna tog ju helt bort den omedelbara känslan i redigeringen. Den enda kontroll jag skulle vilja ha är den LightWorks använder. Men den är ju maskinspecifik. Den imiterar filmbordskontrollerna. Det vore jäkligt skönt att ha tillgång till i vissa lägen.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-05 01:24

Har själv en ShuttlePro som har använts till och från (mest från min gamla dator var för långsam ) skall testa på min nya G5a.
Något som har imponerat på mig är Apples demo av FCP på MacExpo i Köln och där de använde en Wacom A4 platta för att t.ex. scrubba videon.

1
Bevaka tråden