Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsuppkoppling avdragsgilt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 13:21

Fick fiber samtidigt som jag startade företaget och undrar nu om man måste ha ett företagsabonemang om man ska kunna dra av uppkopplingskostnaden?

Det som företagsaboonemanget erbjuder extra kan jag egentligen vara utan. BBBs privata som jag nu låter företaget betala kostar 320 kr/mån och företagsabonemanget 1350 kr/månad. Känns onödigt stor skilnad. 4 månader bredband privat för priset av en företagsmånad...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-28 13:32

Skattemyndigeheten bryr sig inte om vad leverantören kallar olika abonnemang, Men leverantören kan ju kanske ha nån skum regel som säger att bolag (dvs en juridisk person) inte får ha privatabonnemang, och då blir det ju kinkigare. Å andra sidan: Om du har en enskild firma så ÄR ju du samma "person" som bolaget, så även om leverantören har avtalsvillkor som hindrar företag att skaffa privatabonnemang, så tvivlar jag på att det skulle kunna hindra dig.

Om du har annan bolagsform (dvs handelsbolag, kommanditboolag, aktiebolag, etc) så KANSKE du kan köra privatabonnemanget ändå - som privatperson - men sedan "hyra ut" delar av abonnemanget till företaget. Kolla leverantörens villkor om detta, och fråga skattemyndigheten om det är OK.

Jag har Bredbandsbolaget i min studio som ligger i ett hyreshus. Det är en företagslokal och BBB har inte klagat på att det står på mitt företag, inte skattemyndigheten heller. Jag har till och med HSB-hyresrabbat på BBB-abbonemanget.....

EDIT: Handelsbolag har jag glömde jag säga.

[observera] Följande gäller en kompis till mig. Looovar... [/observera]

Ja..hrm, en kompis till mig har Bostream privat hemma. Abonnemanget (eftersom det måste stå på samma som Teliaabonnemangsinnehavaren, och Telia vill ha flera hundra spänn för att flytta över på makens namn) står på hustrun, som ej har med företaget att göra. Har aldrig varit ngn som reagerat på detta, varken Bostream eller RSV.

Och det borde de inte heller.

1
Bevaka tråden