Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta terminalkommando med musklick?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Finns det något smidigt sätt att köra program i terminalen genom att klicka på en ikon? Som det är nu så har jag gjort ett bash-script som jag vill kunna köra på ett smidigt sätt men om jag dubbelklickar på scriptet öppnas det ju i den texteditor som jag skrev det i.

mvh
Linus

  • Medlem
  • 2004-12-02 00:49
Ursprungligen av Linus Söderlind:

Hej!

Finns det något smidigt sätt att köra program i terminalen genom att klicka på en ikon? Som det är nu så har jag gjort ett bash-script som jag vill kunna köra på ett smidigt sätt men om jag dubbelklickar på scriptet öppnas det ju i den texteditor som jag skrev det i.

mvh
Linus

Gör scriptet körbart och byt filändelsen till .command så får du ett Finder-klickbart script som körs i terminalen. Annars kan du baka in ditt shellscript i ett AppleScript.

Tack!

.command funkar fint.
Men då kom ett följdproblem: hur får man terminalfönstret att stängas automatiskt efter att skriptet körts? Det bästa vore självklart om det endast stängdes om scriptet returnerar 0 eller inget, annars får det gärna vara kvar så man hinner läsa felmedelanden och liknande.

/Linus

  • Medlem
  • 2004-12-02 01:03
Ursprungligen av Linus Söderlind:

Tack!

.command funkar fint.
Men då kom ett följdproblem: hur får man terminalfönstret att stängas automatiskt efter att skriptet körts? Det bästa vore självklart om det endast stängdes om scripter returnerar 0 eller inget, annars får det gärna vara kvar så man hinner läsa felmedelanden och liknande.

/Linus

Tror det är lättare att baka in ditt script i ett AppleScript om terminalfönstret stör dig. Här har du en bra länk som beskriver hur du gör:
http://developer.apple.com/technotes/tn2002/tn2065.html

Ursprungligen av poya:

Tror det är lättare att baka in ditt script i ett AppleScript om terminalfönstret stör dig. Här har du en bra länk som beskriver hur du gör:
http://developer.apple.com/technotes/tn2002/tn2065.html

Terminalfönstret stör mig inte ett dugg, däremot att behöva stänga det själv.
Efter lite efterforskningar kring terminal så hittade jag fönsterinställningar, där i princip alla inställningar för terminalen görs, inte i instälningar... logiskt inte. Men tack för din hjälp!

1
Bevaka tråden