Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Videokameran har gått sönder...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-12-06 11:11

Jo, det är så att våran gammla videokamera från det glada 80talet har gått sönder och
den kameran använder sig av Video 8 band, så jag skulle behöva en beggad Video 8 kamera så
att vi kan föra över våra gammla filmer till video eller DVD.
Jag vet inte vart jag ska vända mig för att få tag på en sån gammal kamera, är det någon här på 99mac som vet? Kan inte hitta någon på Blocket.
Vi borde fört över grejerna för längesedan, men det blir lätt såhär, man tycker att man inte har tid och så blir det inte av... jaja...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-06 11:15
Ursprungligen av Ovsing:

Jo, det är så att våran gammla videokamera från det glada 80talet har gått sönder och
den kameran använder sig av Video 8 band, så jag skulle behöva en beggad Video 8 kamera så
att vi kan föra över våra gammla filmer till video eller DVD.
Jag vet inte vart jag ska vända mig för att få tag på en sån gammal kamera, är det någon här på 99mac som vet? Kan inte hitta någon på Blocket.
Vi borde fört över grejerna för längesedan, men det blir lätt såhär, man tycker att man inte har tid och så blir det inte av... jaja...

Det räcker om du hittar någon som har en Hi8-kamera för de brukar kunna spela upp även Video8 banden.

Om du inte hittar någon så har jag både en Hi8 video och en Hi8 kamera som båda klarar Video 8. Någon av de borde fungera fortfarande. Vill däremot inte sälja någon av de eftersom jag har många Video8/Hi8 band själv och det är fortfarande den enda videokameran jag har.

Jag kan inte spela in på DVD ännu så det får bli vanlig VHS eller Super-VHS om du inte hittar någon annan lösning.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-12-06 11:35

Ok, tackar, ska ha dig i åtanke om jag inte hittar någon kamera!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-06 16:37
Ursprungligen av Ovsing:

Ok, tackar, ska ha dig i åtanke om jag inte hittar någon kamera!

Förresten, jag har jobbat på Fujicolor tidigare och jag vet att det då (för några år sen) gick att lämna in även Video8 band o dyl för att få överfört till DVD/VHS. Jag minns inte priserna, men att jag reflekterade över att jag tyckte det var ganska dyrt då.

Jag tror de andra firmorna/affärerna som framkallar har möjlighet att fixa det också, om det känns som ett alternativ.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-02-23 10:57

Vår Video8-videokamera har tröttnat... Uppspelningen verkar kaiko.

Har typ 25 band att konvertera till digitalt format - för senare redigering i (sannolikt) iMovie.

Som ett alternativ till att jaga rätt på en annan spelare (och att själv göra import-jobbet) fick jag tips om någon som kan göra det åt mig - "till AVI-format med full upplösning".

Kostnad, 1,50 kr per minut.

Verkar det vara en rimlig peng?

Sensationellt pris! Jag skulle inte tveka en sekund. Rädda livsfilmer för 90 spänn i timmen? Helt otroligt. 10 timmar för under tusingen. Taget.

Ursprungligen av Tommy66:

Kostnad, 1,50 kr per minut.

1
Bevaka tråden