Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac Plus "light"

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror 100kr eller 150kr per år är för mycket för den som vill ha ett par snabba svar och sedan sticka härifrån. Möjligen en engångsavgift eller årsavgift i storleksordningen 10-30kr.

Om vi låter alla ta del av innehållet men bara ta betalt för att skriva inlägg blir ju hela cirkeln helt bakvänd. Betala för att bidra men läs gratis?

Tanken bakom SMS-betalda artiklar, tester och reportage är att jag kan värva nya redaktörer som får en stor andel av intäkterna i utbyte mot arbetet. Lön för mödan!

Aha, jag hade av de tidigare inläggen fattat att det var det numret som stod i ens profil som på något konstigt sätt debiterats.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 12:06
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Aha, jag hade av de tidigare inläggen fattat att det var det numret som stod i ens profil som på något konstigt sätt debiterats.

Uppfattade det på samma sätt.

Så här aktiverar du SMS betalning för ditt konto

Skicka ett SMS till numret 72299

För att aktivera:

Start 99mac <medlemsnr>
Start mac <medlemsnr>

För att stänga av:

Stopp 99mac <medlemsnr>
Stopp mac <medlemsnr>
Stop 99mac <medlemsnr>
Stop mac <medlemsnr>

(vi har valt alla ovanstående kombinationer)

Exempel

start 99mac 3
(för mig som har medlemsnummer 3)

Systemet är live och fungerar även om det inte finns något att betala för ännu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-02 20:23

Vilket företag är leverantör av SMS-lösningen?

Frågeställningen: "Vad ska vi göra av 99mac" kommer upp var tredje månad ungefär. I takt med att saker och ting förändras/utvecklas så förändras också planerna. Jag är övertygad om att ni märker vissa kursförändringar.

Grundproblematiken är att sajterna tar enormt mycket tid och ger små intäkter i relation till insatsen.

Därför får man anta att motivationen kommer ifrån annat än just pengar - det är fråga om att göra sitt namn känt, att få kontakter, att få "ära" eller som ett sätt att visa upp sina förmågor i hoppet om att hitta kunder för andra tjänster. Endast MacWorld utför dessa tjänster som ett riktigt jobb.

Jag har god kommunikation med både Roger (macfeber) och Patric (macnytt) eftersom vi utför ungefär samma arbete för samma publik. Vi diskuterar ofta olika lösningar och tankar vilket är väldigt givande. Diskussioner om att "gå ihop" har aldrig nått speciellt långt.

Några tankar:

- Min stora övertygelse är att man måste nå en brytpunkt där det bli möjligt att betala folk för sitt arbete, annars kommer vi förbli en entusiastsajt under evigt nedläggningshot.

- Det finns redan så många nyhetskällor i Sverige fördelat på en liten publik. Större delen av landets Macintresserade besöker redan 99mac ofta pga vår enorma kunskapsdatabas i forumen så vi har mindre behov av dagliga nyheter än andra. Om jag fick välja skulle vi naturligtvis ha superaktiva redaktörer men det har visat sig vara mycket svårt att upprätthålla. Kanske kommer en kommande version av 99mac fokusera mer på det vi är duktiga på - dvs bygga vidare på forumets kärnfunktioner.

- Förening? Tankarna har funnits, startplanering gjordes för något år sedan men det verkar inte finnas ett stort intresse. Jag lyssnar på alla förslag. Vad skulle en förening göra som inte 99mac redan gör idag? Vem skulle aktivt driva föreningen?

Bevaka tråden