Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airportnätverk + OS X funkar inte?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Så här ser det ut:
Två Ibooks med OS X 10.1.2 klient samt en powerbook G3 med OS 8.6 är kopplade till nätverket via en aiportstation. Den i sin tur är ansluten till en Dlink 804 adsl-router. Till den är också en Powermac och två skrivare anslutna.

Alla kan skriva ut och surfa utan problem.
Alla datorer kan också ansluta till den stationära G4:an som kör OS X 10.1.2 samt till Powerbook G3:an.
Iböckerna kan ansluta till varandra, men ingen annan dator kommer åt dem. De hittas inte via Nätverksnavigation / Anslut till server, och man kan inte knappa in deras ip-nummer och ansluta.
Deras ip är ju också helt olikt den stionära som får 192.168.0.xxx av routern. Airportbasstationen ger Iböckerna ip-nummer som ser ut ungefär så här 10.0.1.xx
Hur sjutton kommer jag åt dem?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Hampus:
Deras ip är ju också helt olikt den stionära som får 192.168.0.xxx av routern. Airportbasstationen ger Iböckerna ip-nummer som ser ut ungefär så här 10.0.1.xx
Hur sjutton kommer jag åt dem?

Airportstationen tilldelar de trådlösa klienterna egna ipnr via DHCP och NAT, dvs Airportdatorerna har ett och samma ip ut ifrån basstationen. Ändra inställningen i basstationen så att ipadresserna till Airportklienterna delas ut via din DLink istället. Då fungerar basstationen endast som router och alla datorerna i ditt nät hittar varandra.

/P

Tack! Jag misstänkte att det skulle vara ungefär så enkelt att fixa.

Men hur kommer det sig att den airportanslutna dator som kör Mac OS 8.6 hittas? Visserligen har den inte ett aiportkort utan ett Lucent orinoco, men det ska väl inte spela någon roll?

Vet någon vilket som är default login och lösen i airport admin utility om man inte varit inne och ändrat i basstationen tidigare?

[ 04 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Hampus ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: pido:
Airportstationen tilldelar de trådlösa klienterna egna ipnr via DHCP och NAT, dvs Airportdatorerna har ett och samma ip ut ifrån basstationen. Ändra inställningen i basstationen så att ipadresserna till Airportklienterna delas ut via din DLink istället. Då fungerar basstationen endast som router och alla datorerna i ditt nät hittar varandra.

/P

fine, men VAR gör jag det???

Anders

Citat:

Skapades ursprungligen av: Hampus:
Vet någon vilket som är default login och lösen i airport admin utility om man inte varit inne och ändrat i basstationen tidigare?

Kolla http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58613.

Citat:

fine, men VAR gör jag det???

Anders

Kolla artikel nr 58597 i Apples knowledgebase.

1
Bevaka tråden