Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 10.2.2

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-13 13:50

Tydligen råkar en del ut för stora problem med sin dator efter uppgraderingen till 10.2.2.
Verkar hänga ihop med något sorts fel rörande USB-hanteringen i datorn. Drabbade verkar såna som har drivrutinsinstallation för vissa HP-skrivare vara. Även nyttjare av Soundsticks drabbas.

Problemet tar sig uttryck i onormalt höga CPU-laster som gör gränssnitt ryckigt och hela datorn känns mycket seg. Att spela upp från iTunes till soundsticks går inte, det blir avbrott hela tiden. Likaså går det inte att se på video med VLC med ungefär samma fenomen.

På Apple discussions finns en tråd upplagd.

Om ni nyttjar HP USB-skrivare och/eller soundsticks bör ni avvakta tills problemen lösts med 10.2.2.

Svagt av Apple att inte testa uppdateringen innan dom skickar ut den. Varken HP USB-skrivare eller Soundsticks lär vara någon unik kombination i Mac-sammanhang.

Apple discussions

  • Oregistrerad
  • 2002-11-13 13:53

Vill någon kanske också rapportera (de påstådda eller upplevda) fördelarna med uppdateringen på samma tråd?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-13 13:57

Sorry..
hittade ju självklart en tråd i ämnet..

här

Hmm... jag tycker att varje Apple släpper en uppdatering, verkar det som om några får massa problem istället.

Hela tanken med uppdateringar är ju att det ska bidra med förbättringar och buggfixar. För de flesta verkar dock 10.2.2 funka bra, men för några verkar ju systemet ha en tendens att dyka helt och hållet.

Lite lustigt är det ju, för det är ju inte direkt första gången grejer slutat att funka som det ska när folk kört en uppdatering.

Jag vet inte om det har med 10.2.2 att göra men min iMac G4 800MHz, har börjat uppföra sig lite lustigt på senare tider. Innan jag uppgradera till 10.2.2 så hände det ibland att alla program gick skitsegt och badbollen bara stod och snurra. Men efter uppgraderingen har det hänt flera gånger.

Jag har "bara" 256MB i ram och kanske har nåt med det att göra. Minnet kanske inte räcker till allt jag håller på med.

Fast ändå, det är rätt irriterande att man måste "hårdboota" om datan genom att hålla in power-knappen.

Symptomen brukar vara att när man ska starta ett nytt program, så tar det en otrolig tid för programmet att starta. Badbollen snurrar hela tiden och det går extremt segt. Slutligen efter en lång stund går programmet igång.

Någon mer som upplevt det?

Öppna Apples process Viewer så får du örnkoll på vilka program det är som står för minnesläckage och är stora förbrukare av CPU.

Kör med Soundsticks och har inte haft några problem med 10.2.2.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-11-13 21:08

Soundsticks / iSub
G4 Dual 1Ghz Windtunnel

nemas problemas

Kör också med Soundsticks i 10.2.2 och det fungerar hur bra som helst!
Något som många gör är att de klagar på Apples operativsystem att det är så instabilt och kraschar ofta osv. Sen visar det sig att det ofta är 3:e-partsprogramvaror som är boven i det hela.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-13 21:30

Jo ,tack, gjorde top -u och provade lite olika varianter. helt klart stördes 10.2.2 av dels en HP drivis för USB-skrivare (som släpptes av HP i oktober!) och dels iTunes.

Efter avinstallation av HP drivis funkar datorn normalt så länge iTunes inte nyttjas, men då detta sker sticka kernel_task iväh mellan 90-150%!!!

Gränssnittet börjar då hacka betänkligt, iTunes börjar hacka etc.

Stoppar jag då itunes ligger kernel_task på cirka 0,2-2%.....

Tittar jag istället på en .avi med VLC sticker kernel_task igen, dock inte riktig lika mycket, "bara" 70-80% men ändock fullt tillräckligt för att uppspelningen ska vara helt urflipprad...

Avsluta VLC och kernel_task lugnar ner sig igen....

Nä, Apple, nåt vajsing är det med 10.2.2.

Grandmaster skrev:

Citat:

quote:

Innan jag uppgradera till 10.2.2 så hände det ibland att alla program gick skitsegt och badbollen bara stod och snurra. Men efter uppgraderingen har det hänt flera gånger.

1) Ladda ner macjanitor.
versiontracker

2) Logga in i terminalen som root skriv update_prebinding -root /

Hoppas att det hjälper.

rolloq

Under min första dag med 10.2.2 har jag fått tvångsavsluta Explorer typ 5 gånger på en timme samt en gång hoppade allt till och blev über-sakta... Hmm!

1
Bevaka tråden