Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Black Screen of Death krascher

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den smyger sig på, animerad, på gränsen till försiktigt, hänsynslöst och utan nåder grånar skärmen och "The Black Screen of Death" är där ännu en gång. Sakligt obarmhärtigt meddelar den:
You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the restart button.
Att stänga av systemet på det mest brutala sätt som tänkas kan är alltså det enda som gäller.
Av erfarenhet vet jag att det inte är någon idé att omgående starta datorn i fråga på nytt förrän efter 5 - 10 minuter. Annars riskerar jag att behöva starta om den flera gånger om innan den startar upp normalt.

Jag har märkt att detta händer när jag har en öppen Samba eller SFTP förbindelse med (och initierad av) en annan dator (i ett lokalt nätverk). Det kan hända mitt in en filöverföring eller när förbindelsen har legat och vilat ett tag.
Senast i går hände det när iBooken hade sovit ett tag med en öppen SFTP mot datorn i fråga, som jag i det ögonblicket arbetade febrilt i.

Någon som har en vettig förklaring till vad som vållar dessa krascher, eller kanske t.o.m. hur man botar denna krämpa?

Systemet ifråga är en blå/vit G3a som uppgraderats till Sonnets G4a på 1 Ghz, 1 GB RAM.

OT: Onekligen påminner situationen om den sk. "Blue Screen of Death" som inte så sällan kan uppstå i ett annat känt system, som ofta hånas för just detta otrevliga beteende. Men jag kör MAC OS X och det är ju för sjutton UNIX, stabilt som en klippa!
Jag som är så mallig med mina Mac OS X och Linux system, de är ju så stabila och säkra! Och jag som hånflinar när de andra på kontoret ajar sig och ojar över det ena och det andra i sina MS system, syrenerna tutar och meddelar "You got virus..."
"Som man bäddar får man ligga" brukar jag då säga. Och lyckligt befriad från sådana världsliga bekymmer demonstrerar jag glatt hur man kan växla skrivbord med kuben-effekten eller minimera fönster med anden-i-flaskan-effekten och hur jag hittar dokumenten och programmen med Quartz. "Kolla! iBooken har en uptime på två veckor nu" säger jag sedan glatt, för att vrida lite på kniven i såret.
Ärligt talat skäms jag något våldsamt när jag sedan drabbas av denna BSoD, och försöker dölja för MSarna att något katastrofalt har hänt...

Ursäkta att jag är så långrandig, men jag har väntat länge med att skriva om detta. Ville först se att det fanns ett mönster.

Mvh,
Helgi Örn

Mac OS X ÄR stabilt!
Om det inte är något fel på hårdvaran vill säga. Eller mjukvaran som kontrollerar hårdvaran.

Tyvärr så klarar man sig inte så länge på att bara köra Apples hård- och mjukvara. Det är då riskerna med instabilt system ökar.

Din Sonnet-uppgradering borde vara det som (av någon anledning) orsakar kraschen. Har du testat att köra utan den?

Har här i lägenheten en blå/vit G3a som är trimmad från 350 MHz till 400 MHz och den har ett (så vitt jag förstår) flashat ATI Radeon 7000-grafikkort. Alltså var grafikkortet avsett för PC från början. Använder detta kort för att få ut bilden från datorn på TV. Det fungerar rätt bra i, men är inte klockrent. Av någon anledning så kan jag välja att spegla bilden på TVn i 1024x768 (vilket inte verkar vara meningen) och då blev det emellanåt "svarta rullgardinen", Kernel Panic. Kör nu i 800x600 och då blir det inte Kernel Panic, men istället så "fastnar" allt utom markören. Man kan inte klicka på något och inte göra något med tangentbordet. Fast kraschad är datorn inte då den går att logga in på och rota runt i på det viset. Någon gång har också skärmen förblivit svart när jag försökt väcka den från skärmvila. Detta händer sällan, men ändå.

Så här var det inte när det ursprungliga grafikkortet satt i.
Givetvis får operativsystemet i sig ta smällarna när det blir en krasch. Speciellt för utomstående. De vet/bryr sig inte om att det finns en förklarlig orsak till kraschen och får intrycket av att Mac OS X är ostabilt, vilket är lite orättvist i mitt fall. Ännu en anledning att byta till en Mac mini. Inte ge Macen dåligt rykte genom att ha den kraschande G3an i vardagsrummet!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-12-27 15:39

Sacred-eagle,

hur är det nu med din Mac?
Jag har köpt en PB15 1,5 i augusti och fick flera gånger upp den bruna skärmen med "You need to restart your computer. Hold down the Power ...." precis som du. Jag sökte på forumet och hittade bara ditt inlägg och lite diskussioner i andra trådar, ingen _riktig_ förklaring.
Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-27 16:30
Ursprungligen av homesick:

Sacred-eagle,

hur är det nu med din Mac?
Jag har köpt en PB15 1,5 i augusti och fick flera gånger upp den bruna skärmen med "You need to restart your computer. Hold down the Power ...." precis som du. Jag sökte på forumet och hittade bara ditt inlägg och lite diskussioner i andra trådar, ingen _riktig_ förklaring.
Tack

Beror nästan alltid på någon form av hårdvarufel, i annat fall någon riktigt elak drivrutin.

Tråden är 1år gammal....

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-02 19:37

Men min senaste krasch har " ca 20 minutes of age". Jag startar en ny tråd och hoppas på lite hjälp.

1
Bevaka tråden