Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har ni för uptime?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bara roligt att veta. Vad har ni för uptime just nu? Kan vara intressant att veta datormodell och varför ni senast bootade.

Jag har en Mac mini och 24 dagars uptime. Bootade senast för säkerhetspatch (den senaste har jag inte installerat eftersom den inte är så kritisk).

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 18:56

Det är ju det… Det komemr ju små uppdateringar av lite av varje som "kräver" ombootning, så uptime blir ju inte så lång.
Fast man funderar ju på hur lång den kunde ha varit (om man struntat i patchar och kunde gtt tusan i att prova pci-kort och diskar lite då och då…)

  • Medlem
  • 2005-03-08 19:11

Bara 16 dagar nu, också en update som sänkte uptimen. Innan hade jag lite mer än 70 dagar, ca 15 program som varit igång ungefär lika länge. G4/933, 768 MB.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-08 19:25

Tjena,

var/hur kollar man "uptime"?

Yes!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 19:34

skriv "uptime" i terminalen.

Själv har jag 3 dagar. Det är nog det längsta macken har gått. Brukar alltid stänga av datorerna över natten, men Mac mini är så tyst att jag glömmer ibland

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-08 19:41
Ursprungligen av kajetan:

skriv "uptime" i terminalen.

Själv har jag 3 dagar. Det är nog det längsta macken har gått. Brukar alltid stänga av datorerna över natten, men Mac mini är så tyst att jag glömmer ibland

Varför sätter du dem inte i vila? Lika tyst som att stänga av dem ju...

Ursprungligen av kajetan:

skriv "uptime" i terminalen.

Själv har jag 3 dagar. Det är nog det längsta macken har gått. Brukar alltid stänga av datorerna över natten, men Mac mini är så tyst att jag glömmer ibland

Varför stänger du av den? Använd viloläget istället så kan du använda den snabbare, och slipper slita på den med "kallstarter".

EDIT: Akesson tänkte samma sak

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-08 19:37

Okidoki......
Tack!

Yes!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-03-08 19:39

jag köpte min PowerBook för 12 dagar sen..
så uptime = 12 dagar

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-03-08 19:44

7:39pm up 214 days, 5:36, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Dock är det en linux maskin på intel plattform så det kanske inte räknas... Oftast är det strömavbrott som tar ner maskinerna och ibland rena hårdvarufel.

jar@lisa ~$ w
19:42 up 3 days, 20:54, 4 users, load averages: 0.12 0.09 0.04

är min PM 2.5 som sist gick ner pga en kernel panic då den inte gillar NTFS formatterade diskar...

-J

Ursprungligen av jar:

7:39pm up 214 days, 5:36, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Dock är det en linux maskin på intel plattform så det kanske inte räknas... Oftast är det strömavbrott som tar ner maskinerna och ibland rena hårdvarufel.

jar@lisa ~$ w
19:42 up 3 days, 20:54, 4 users, load averages: 0.12 0.09 0.04

är min PM 2.5 som sist gick ner pga en kernel panic då den inte gillar NTFS formatterade diskar...

-J

Hur lyckas du med noll load average hela vägen?
Någon påstod att det var knepigt att få till på Mac OS X. "Där är alltid något som kör". Fast det var ju Linux på intel-maskin du hade också...

Just nu har jag en veckas uptime. Sätter oftast i vila.

Min kompis som jobbar som fotograf brukar starta om datorn 1 gång var annan vecka då han säger att den bli märkbart slöare efter så lång tid. Kör Photoshop rätt hårt, vilket kanske "läcker minne" och slöar ned?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 19:44

ca 2 minuter.

Testar drivrutiner till ett wifi kort, det gick sådär. Som längst kanske 6 månader, när jag inte orkade uppdatera OS X.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 19:50

19:49 up 13 days, 20:13, 2 users, load averages: 0.43 0.31 0.27
Och visst var det den senaste "Security updaten" som krävde den omstarten.

Anledningen till att inte jag stänger av min dator är att det går så mycket fortare att logga på då. Men finns det någon annan anledning till att inte stänga av?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 20:01

De flesta av mina datorer är PC. Min "värstingdator" kör alla fläktar för fullt hela tiden, så sätta den i vila gör ingen glad. Dessutom drar sakerna ström. Och ström kostar.

Mac mini läste jag nånstans drar endast 20W, så den kan gärna stå på, men allt annat stängs av när jag ska sova (har sängen en meter från skrivbordet).

Ursprungligen av kajetan:

De flesta av mina datorer är PC. Min "värstingdator" kör alla fläktar för fullt hela tiden, så sätta den i vila gör ingen glad. Dessutom drar sakerna ström. Och ström kostar.

Mac mini läste jag nånstans drar endast 20W, så den kan gärna stå på, men allt annat stängs av när jag ska sova (har sängen en meter från skrivbordet).

Självklart menade jag inte att du skulle sätta dina pc-burkar i vila, windows viloläge är ganska värdelöst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-08 21:33

För mig funkar det inte! Hur skriver man? För mig står det så här:

"Last login: Tue Mar 8 21:18:24 on console
-bash-2.05b$ "uptime"
-bash: uptime: command not found
-bash-2.05b$ uptime
-bash: uptime: command not found
-bash-2.05b$"

Måste man skriva nått mer eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 22:02
Ursprungligen av adzam 1:

För mig funkar det inte! Hur skriver man? För mig står det så här:

"Last login: Tue Mar 8 21:18:24 on console
-bash-2.05b$ "uptime"
-bash: uptime: command not found
-bash-2.05b$ uptime
-bash: uptime: command not found
-bash-2.05b$"

Måste man skriva nått mer eller?

Kan det vara så att du inte la in "bsd subsystem" eller har rensat på helt fel ställe?

Det skall ligga en fil som heter uptime i /usr/bin/ - du ser det bara via terminalen

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-03-08 22:39

5 dagar, 1 timme och 45 minuter...

Uptime..

22:55 up 13 days, 11:44

och ja... Det var säkerhetsuppdateringen som nollade den...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-16 17:00

Min server: 33 days 02:17:45
Hade gäster i det rummet för ett tag sen så var tvungen att släcka den..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 22:15
Ursprungligen av Kristofer:

Självklart menade jag inte att du skulle sätta dina pc-burkar i vila, windows viloläge är ganska värdelöst.

Funkar rätt bra på laptopen, eller om man kopplar fläktarna till de där små uttagen som styr varvtalen efter behov. Jag har kopplat mina direkt till strömagregatet, jag vill ha kallt

Finns annars en trevlig funtion som heter hibernate, som sparar hela minnesinnehållet på disk, och sen bara laddar upp det när datorn startar. Drar ingen ström alls, och startar rätt snabbt, med alla program öppna osv.

Tillbaka till upptime. Mitt rekord på min linuxserver ligger nånstans på 580 dagar. Sen var vi tvungna att flytta datorn, så det resettades.

Ursprungligen av kajetan:

Finns annars en trevlig funtion som heter hibernate, som sparar hela minnesinnehållet på disk, och sen bara laddar upp det när datorn startar. Drar ingen ström alls, och startar rätt snabbt, med alla program öppna osv.

Jo, det är så vila i OS X fungerar, förutom att minnet används istället för disk. Så allting startar upp där du slutade på mindre än två sekunder. I min åsikt en av de allra största (och unika) fördelarna med OS X, framför allt om man har laptop. Har aldrig stängt av någon av mina mac-datorer de senaste tre åren eller vad det är.

Ciryon

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-08 21:33
Ursprungligen av kajetan:

De flesta av mina datorer är PC. Min "värstingdator" kör alla fläktar för fullt hela tiden, så sätta den i vila gör ingen glad. Dessutom drar sakerna ström. Och ström kostar.

Mac mini läste jag nånstans drar endast 20W, så den kan gärna stå på, men allt annat stängs av när jag ska sova (har sängen en meter från skrivbordet).

Ja, dina PC:s måste du såklart stänga av eftersom det inte finns någon bra fungerande vilo-funktion på PC-sidan. Din Mac Mini däremot kan du ju sätta i vila när du inte använder den. Drar i princip lika lite ström som att ha den avständ.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-08 20:01

Tjena.....

stod ngt om autokontroll på disken till maccen vissa tider per dag/vecka/månad.
Eller missuppfattade jag det?

Yes!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-08 21:13

Högsta är nog runt 20 dagar. Nu har vi en elektriker som är här och fiflar så jag stänger av den varje dag.

Inte så lång uptime på powerbooken för närvarande, bara lite drygt 34 dagar. Kör OSX Server, ifall nu någon undrar...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-03-08 22:44

Var på en lillsemester i Danmark över helgen och vågade inte lämna min iMac G4 på

Så nu är det bara 2 dagar och 36 minuter

Brorsan min har rätt bra uptime på sin gamla firewall; http://uptimes.hostingwired.com/account.php?op=details&hid=11216

Själv får jag nöjja mig med 76 dagar på min firewall. Kompilerade om kerneln, därav booten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 01:09

19mins. Våga vägra uptimeonani!

Ursprungligen av acke:

Våga vägra uptimeonani!

Instämmer med det. Det är inget självändamål.

Nu: up 1 day, 6:46, 3 users, load averages: 4.78 4.23 4.17

En gissning är att min uptime genomsnittligt ligger på något mellan 5 och 10 dagar när det är dags att boota om av en eller annan anledning.

Bevaka tråden