Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Big Bertha nere igen

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 09:18
Ursprungligen av statemachine:

Den svarar på ping i allafall, serverprogramvaran som kraschat bara?

Va?
Trodde inget på 255.24n svarade på sådant?

Ursprungligen av Pär:

Va?
Trodde inget på 255.24n svarade på sådant?

Ptja,

statemachine@linux:~> ping offtopic.se
PING offtopic.se (195.43.255.243) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 195.43.255.243: icmp_seq=1 ttl=54 time=29.5 ms
64 bytes from 195.43.255.243: icmp_seq=2 ttl=54 time=28.6 ms
64 bytes from 195.43.255.243: icmp_seq=3 ttl=54 time=29.9 ms
64 bytes from 195.43.255.243: icmp_seq=4 ttl=54 time=31.5 ms
64 bytes from 195.43.255.243: icmp_seq=5 ttl=54 time=29.4 ms

--- offtopic.se ping statistics ---
6 packets transmitted, 5 received, 16% packet loss, time 5004ms
rtt min/avg/max/mdev = 28.669/29.853/31.578/0.979 ms

  • Medlem
  • 2005-03-26 17:31
Ursprungligen av statemachine:

Den svarar på ping i allafall, serverprogramvaran som kraschat bara?

isf borde ju Arvid kunna remote-bota bertha

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-26 17:42

Såhär ser en nmap mot den ut:

PORT STATE SERVICE
20/tcp closed ftp-data
21/tcp open ftp
25/tcp open smtp
80/tcp closed http
1025/tcp open NFS-or-IIS
3389/tcp closed ms-term-serv

Det går att connecta mot FTP-porten på den, men man får inget vettigt svar på den efter connecten så det verkar som ftp-servicen kan spawna igång en ny process för att ta hand om det besvarade anropet.

Mailen på port 25 svarar fint däremot.

Webb port 80 och Terminal Server port 3389 är det inget som svarar på överhuvudtaget, så dessa servicar verkar vara helt nere.

För övrigt så indentifierar sig smtp'n på offtopic.se sig som mac.se i greetingen vilket inte är helt riktigt ok, men det bör inte ställa till något allvarligt iallfall.

Ursprungligen av matseng:

PORT STATE SERVICE
20/tcp closed ftp-data
21/tcp open ftp
25/tcp open smtp
80/tcp closed http
1025/tcp open NFS-or-IIS
3389/tcp closed ms-term-serv

Ja, att webservern verkar ha lagt av är ganska uppenbart.
Huruvida MS TS brukar vara tillgängligt vet jag inte. Hela burken sitter väl bakom brandvägg?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-29 07:59
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Ja, att webservern verkar ha lagt av är ganska uppenbart.
Huruvida MS TS brukar vara tillgängligt vet jag inte. Hela burken sitter väl bakom brandvägg?

Övriga portar var "filtered" vilket brukar tyda på brandvägg, men efter 3389 är "closed" så tolkar jag det som att anropet kommer fram till serven som inte skickar den Syn,Ack som vid en normalt öppen port utan skickar Rst (??) på en gång istället.

Hmm... tråkigt det här, men den som väntar på något gott....
Någon har snott mitt användarnamn här förresten
Glad offline påsk på er 99musikare!
//Baltazar

  • Medlem
  • 2005-03-26 20:14

Nu verkar ju macnytt ligga nere också

Nu finns det ju inget annat val än att supa skallen i molekyler...

hej svejs, syns i andra sidan dimman... Skål ta mig fan

Ursprungligen av nixon:

Nu finns det ju inget annat val än att supa skallen i molekyler...

hej svejs, syns i andra sidan dimman... Skål ta mig fan

Skäl!

[screwdriver]

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-29 13:13

Tack Arvid, nu funkar den...

Lägg 99musik på ett vanlig webbhotell... det kostar nästan ingenting och sajten är uppe 99,9% av tiden. Surftown t.ex. lovar obegränsad trafik, då får dom ju hålla det också...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-29 16:18

Bigbertha ligger bakom en brandvägg, så 195.43.255.243 är inte nödvändigtvis = bigbertha. smtp och ping är t ex brandväggen.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-05 22:02

Verkar som bigbertha är nere igen...

  • Medlem
  • 2005-04-05 22:04

Men!? Kraschar Bertha mitt i veckan nu också?

snyft....

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 22:20

Jag börjar misstänka att någon på bolaget som har Bertha går och rycker ur sladden när det blir kväll i hopp om att någon ska betala för att dra igång burken igen. :eek:

Mycket riktigt är den nere igen. Jag gör vad jag kan härifrån.

Detta har diskuterats tidigare-- vidare inlägg om samma ämne som inte tillför något nytt kommer raderas

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 23:23
Ursprungligen av Mats Björnström:

Detta har diskuterats tidigare-- vidare inlägg om samma ämne som inte tillför något nytt kommer raderas

Vore trevligt med en statusrapport på uppgradering/XServe-inköp. Eftersom servern säckar ihop varannan vecka skulle det vara intressant att veta vilken tidsrymd vi pratar om för uppgradering - 1 vecka, 2 veckor, vet ej?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-04-06 00:35

tyvärr har vi ingen bra tidsangivelse på när xserveköp är aktuellt. bollen ligger inte hos oss som det är nu. Men om inget händer inom en vecka eller så så blir det nog den pc-server som står där nu som får sig en genomgång och mer minne och extra processor.

/arvid

Jag mailade till Apple igår för att upprepa vår förfrågan ang Xserve köp, får vi inget svar blir det uppgradering av Bigbertha som vi först planerade. Vore roligare med Appleprylar dock.

Anledningen till att det dröjer är att vi har en begränsad summa pengar och vi skulle mycket hellre köpa en Xserve än att lägga pengarna på ytterligare en processor. Sorry att det dröjer, om ni föredrar Intel kan vi beställa dom grejerna idag (det är upp till dom som bidragit faktiskt, ni betalar ju!) och uppgradera imorgon.

Jag sitter och jobbar i ett par dagar nu, ska göra en genomgång av BigBertha senare idag och flytta iPod.se till 99mac servern och byta webbserver-programvara.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 13:54
Ursprungligen av Björnström:

Anledningen till att det dröjer är att vi har en begränsad summa pengar och vi skulle mycket hellre köpa en Xserve än att lägga pengarna på ytterligare en processor. Sorry att det dröjer, om ni föredrar Intel kan vi beställa dom grejerna idag (det är upp till dom som bidragit faktiskt, ni betalar ju!) och uppgradera imorgon.

Jag tror att det är hugget som stucket för de flesta på 99musik (vet inte hur det är med de andra sajterna), utan medlemmarna där vill nog mest att det funkar. Att jag frågade berodde mest på att det gått ett tag sen insamlingen nådde målet, och har inte hört någon om resultatet. Dessutom tror jag att Apple kan behöva en knuff för att faktiskt ge besked om Xserve. Märkligt hur svårt det kan vara att få ett bolag att sälja sina produkter...

Jag ringer till jourteknikerna och begär omstart så fort som det är vanlig kontorstid.

Lovar att lägga minst några timmar på att jobba med Big Bertha idag, är jäkligt trött på att min blog dör så ofta

Uppe nu.

iPod.se flyttar om tio minuter till samma server som 99mac.

Jag håller på att gå igenom lite inställningar just nu.

Uppdaterar lite grejer nu, kommer stänga av själva webbserverprogramvaran i 10 minuter. Ingen mening att skrika under tiden

Vi kommer jobba med Bigbertha i ett par timmar framöver - tanken är att flytta alla forum från BigBertha snarast.

Flytt pågår av 99musik och ipod.se just nu.

99musik.com, Ham.se och 402m.com är flyttade och online igen på ny (gammal) server. Ser ut att lira fint.

iPod.se flyttas just nu, tar lite tid eftersom den flyttas ifrån Windows till UNIX och därför måste vi dumpa på ett speciellt sätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-06 17:32

Hej,
kanon att du håller oss uppdaterade hela tider.
Jäkligt bra!!

Yes!

Som ni vet har vi namn på alla servrarna för att hålla reda på vilken som är vilken. Big Bertha har ni lärt känna genom alla krascher på sistonde, vid en genomgång idag visade det sig att den inte mår bra alls och vi flyttar därför alla tjänster ifrån maskinen och "blåser om den" med nytt OS och uppgraderar samtidigt hårdvaran - förutsatt att vi inte får den Xserve G5 deal vi längtar efter.

99musik.com, ham.se och 402m.com är nu flyttade till servern "Goose"

iPod.se ligger numera på samma server som 99mac, den heter "FatBoy"

Bevaka tråden