Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med corrupt sparseimage

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skapat en krypterad sparseimage med hdiutil som jag har på en extern hårddisk. Idag blev jag tvungen att göra en hård omstart med power-knappen och sedan dess vägrar min sparseimage att mounta. Jag får meddelandet "corrupt image" och inte heller hdiutil via terminalen vill alls prata med min skivavbildning.

Det är fullt möjligt att datorn höll på att skriva till den då mountade sparseimage:en när jag gjorde min omstart.

Jag har googlat och hittar flera med samma problem, men ingen som har en lösning. Jag tror att detta problem liknar problem som FileVault kan ställa till med, eftersom FileVault också använder en krypterad sparseimage.

Hoppas någon kan hjälpa. Jag vill ha mina filer.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-03 22:47

Tyvärr är nog dina filer rätt rökta om du kör en krypterad sparseimage då krypteringen är trasig
Försök att kolla efter fel på disken och se om det kan reparera filen, det är väl tyvärr det enda, annars är filerna borta.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-11-29 21:27

Sitter just och kopierar över en öppnad sparseimage ifrån kompisens PowerBook som körs i firewire-läge. Han kunde inte öppna den men det gick fint ifrån min dator. Kanske ett tips?
Uffe

  • Medlem
  • 2007-08-24 21:03

Jag har samma problem! Har en splitter ny extern Iomega 320 gig disk där jag krypterat 100 gig i en gles skivavbild. När jag slår in lösenordet får jag upp en varningsruta:

"Det gick inte att lägga följande skivavbilder på skrivbordet. Orsak - filsystem som inte kan anslutas

vad ska jag göra, och vad bör jag göra i framtiden om jag vill kryptera mina filer så säkert så möjligt?

Du kanske ska ha se till att ha en backup av hela skivavbilden eller köra någon slags RAID-lösning, men det är lätt att vara efterklok.

Den här tråden startades för snart ett och ett halvt år sedan och ingen har kommit med en lösning. Men hopplös optimist som jag är så har jag min trasiga skivavbild kvar.

Med Filejuicer lyckades jag få ut en del, men resultatet är så rörigt att det knappt är värt besväret. Jag var tvungen att göra någonting innan jag kunde köra Filejuicer på den, men nu minns jag inte exakt vad det var. Googla filejuicer, sparse image och felmeddelandet så kanske ni hittar någonting. Hittade ett tips i ett forum minns jag.

1
Bevaka tråden