Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype med SkypeOut och SkypeIn

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 09:22

Pts

Hittat på Post & Telestyrelsens sida
http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1814#Telefonabonnemang%20fr%e5n%20andra%20%e4n%20Telia

Telefonabonnemang från andra än Telia? Och ADSL utan att ha ett fast telefonabonnemang?
Sedan 18 februari 2005 har TeliaSonera.skyldighet att ge andra operatörer möjlighet att sälja telefonabonnemang. TeliaSonera har nu tre månader på sig att ta fram ett referenserbjudande som andra operatörer ska få ta del av. För konsumenten innebär detta att man kan få både.sina samtalskostnader och abonnemangskostnaden på samma räkning. Det innebär också.att konsumenten inte behöver ha ett telefonabonnemang för att få ADSL..

Parallellt med detta har Telia redan lanserat.ett eget erbjudande till andra operatörer, som vill erbjuda abonnemang till sina kunder. Flera operatörer har som en följd av det nu börjat erbjuda abonnemang till konsumentern

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 10:08

Min tjej bor för tillfället i Boston, så det blir mycket Skypande fram och tillbax. När hon sitter vid datorn, så blir det mest iChat som används, men jag har skapat mig ett lokalt bostonnummer i SkypeIn, så hon kan ringa mig gratis från sin mobil. Funkar smidigt. Nästa steg blir väl att skaffa en sån där Skype-lur från ClasOlson och koppla till pezen.

Skype=billigt

Har använt Skype-out ett tag. Ringde mest till Ryssland innan min flickvän flyttade hit. Ett exempel är att ett telesamtal på 40-50 minuter blev ca: 150 SEK billigare än att ringa med vanliga fasta telefonin. Jag använder en Logitech USB-mic och vanliga datorhögtalare.
Jag kämpar på för att kompisarna skall börja använda Skype, men det går trögt. Lite synd, men ingen direkt brist är att det inte finns en Svensk version till MAC.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 10:38

Ett tips om man använder den inbyggda mikrofonen samt högtalarna på sin bärbara dator är att stänga av den högtalare som är närmast mikrofonen (höger högtalare på ibook g4). Detta minskar ekot (även om man har anti-echo påslaget) samt bruset för motparten.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-04-11 10:50

Ville bara påpeka för dom som endast har testat voice chat via MSN eller iChat att det inte går att jämföra ljudkvaliteten i de programmen med det som man får med Skype. När det är som allra bäst känns det som man sitter i samma rum som personen man pratar med.

/H

Jag har pratat med Kanada vid några tillfällen, och det har fungerat riktigt bra! Vid ett tillfälle klagades det på dålig förbindelse, men jag tror att det berodde mer på att den på andra sidan satt med mobiltelefon mer än Skype i sig.

Att PC och Mac klienterna nu kan dela på kontaktlistan är kanon! Det var nog det enda riktigt stora minuset tidigare, för oss som ofta växlar datormiljöer.

En liten kul grej annars, är att vid ett tillfälle så noterade jag att det var helt omöjligt att få Skype att koppla upp ett samtal när jag satt på PC'n - när jag switchade till Mac klienten så fungerade det förstås klockrent

/Michael

Att tänka på

Att tänka på

Om ni köper headset så kommer inga av de som finns på claes ohlsson att fungera med de flesta macar eftersom ljudingången inte driver en microfon (vilket de flesta PCs gör). USB eller Firewire headsets är det som gäller, eller blutooth som funkar bra med mac (bättre än PC).

När jag körde min inbyggda mic i PowerBooken får personen i andra änden även lyssna till ett jäkligt irriterande fläktljud som blåser som en hög vind i örat. Jag skulle rekommendera headset eller dyl....

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-04-11 10:59
Ursprungligen av strugglebrother:

Att tänka på

Om ni köper headset så kommer inga av de som finns på claes ohlsson att fungera med de flesta macar eftersom ljudingången inte driver en microfon (vilket de flesta PCs gör). USB eller Firewire headsets är det som gäller, eller blutooth som funkar bra med mac (bättre än PC).

Skaffa en sån här för 169spänn så kan du koppla in vad du vill...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92687

Ursprungligen av oskich:

Skaffa en sån här för 169spänn så kan du koppla in vad du vill...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92687

Fungerar med Mac?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-04-11 23:08
Ursprungligen av Andersson:

Fungerar med Mac?

Japp, har kört med min i en månad snart - no problems so far

Man kan ju dessutom välja att att skype bara ska köra på det gränssnittet och att resten av programmen ska använda den inbyggda ljudkretsen...

  • Medlem
  • 2005-04-12 07:00

Som upplysning: Vissa länder, t.ex. Syrien, har i lag förbjudit Skype och liknande. Det funkar att ringa till telefoner dit, men det blir kostsamt. 10 Euro ryker på några minuter. (Gissa vilken branch/myndighet i Syrien som ligger bakom) Vad som krävs är en knutpunkt i respektive land, där man kommer in på det fasta nätet. Om denna är fri, blir det lokaltaxa inom landet. Är den kontrollerad av landets telemyndighet blir det inte billigare.

Länder i Afrika kan bli problematiska av andra anledningar. Kenya t.ex har till stor del bara 14.4-uppkopplingar. Då blir det pannkaka av förbindelsen Funkar dock att ringa till mobiler i Kenya, men det är inte billigt om man inte ringer till Nairobi. Det beror på att förbindelsen utgår från Nairobi, och dom har inte lokaltaxa som vi är vana vid.

Ursprungligen av strugglebrother:

Att tänka på

Om ni köper headset så kommer inga av de som finns på claes ohlsson att fungera med de flesta macar eftersom ljudingången inte driver en microfon (vilket de flesta PCs gör). USB eller Firewire headsets är det som gäller, eller blutooth som funkar bra med mac (bättre än PC).

När jag körde min inbyggda mic i PowerBooken får personen i andra änden även lyssna till ett jäkligt irriterande fläktljud som blåser som en hög vind i örat. Jag skulle rekommendera headset eller dyl....

vet du vilka BT headset som fungerar till Mac/Skype?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 17:33
Ursprungligen av strugglebrother:

Att tänka på

Om ni köper headset så kommer inga av de som finns på claes ohlsson att fungera med de flesta macar eftersom ljudingången inte driver en microfon (vilket de flesta PCs gör). USB eller Firewire headsets är det som gäller, eller blutooth som funkar bra med mac (bättre än PC).

När jag körde min inbyggda mic i PowerBooken får personen i andra änden även lyssna till ett jäkligt irriterande fläktljud som blåser som en hög vind i örat. Jag skulle rekommendera headset eller dyl....

Jag satt precis och hade enorma problem med att få ljudet o funka Nu fattar jag, så jag ska sluta dra i kablarna för att se om de är glappa. Då blir det ett dyrt USB headset alltså.

Tack för infon

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 18:04
Ursprungligen av Wheat:

Jag satt precis och hade enorma problem med att få ljudet o funka Nu fattar jag, så jag ska sluta dra i kablarna för att se om de är glappa. Då blir det ett dyrt USB headset alltså.

Eller en billig USB->Headset-dongel på Biltema:

Ursprungligen av oskich:

Skaffa en sån här för 169spänn så kan du koppla in vad du vill...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92687

En fördel med att köra USB, även på Win-sidan, är att man borde få en till ljudenhet med möjlighet att välja den just för Skypekommunikation. Allt annat ljud (t.ex iTunes OCH Skypes ringsignal) kommer som vanligt i dina högtalare.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 18:06
Ursprungligen av Mattias Malm:

Eller en billig USB->Headset-dongel på Biltema:

En fördel med att köra USB, även på Win-sidan, är att man borde få en till ljudenhet med möjlighet att välja den just för Skypekommunikation. Allt annat ljud (t.ex iTunes OCH Skypes ringsignal) kommer som vanligt i dina högtalare.

Är du säker på att det funkar med en sådan? Är det inte bara Windows?

När man ska registrera skypeln så behöver man fylla i area code. Min syster bor i Florida, Miami med area code 954, men jag hittar inte den bland listan över area code nummer.
Ska man välja en area code som är i samma stat räcker det?
Kollade in den här sidan efter area code i Florida. Area Codes

Senast redigerat 2005-04-11 11:19
  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 11:34

Creops vad är problemet med skype i spel?

Ursprungligen av bhagert:

Creops vad är problemet med skype i spel?

Frågan var väl varför det var så lång fördröjning (ping) via satellituppkoppling och att satellit inte är något för gamers.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-12 09:25
Ursprungligen av bhagert:

Creops vad är problemet med skype i spel?

Dels fick jag inte till at vi kunde vara fler än två, säkert jag som klantade mej.

Sen är det så att i TeamSpeak så kan man göra grupper som pratar utan att störa dom andra.
Och allt är scriptbart, men det kräver en central server.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 09:52
Ursprungligen av Creops:

Dels fick jag inte till at vi kunde vara fler än två, säkert jag som klantade mej.

Sen är det så att i TeamSpeak så kan man göra grupper som pratar utan att störa dom andra.
Och allt är scriptbart, men det kräver en central server.

Jag tror inte att det går att skapa grupp samtal med Mac klienten ännu men det skall gå om en Win maskin startar samtalet. Jag tänkte använda det för targetware.net men då funkar det nog för 2 till 4 spelare vilket är tillräckligt.

Tack!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 12:09
Ursprungligen av bhagert:

Jag tror inte att det går att skapa grupp samtal med Mac klienten ännu men det skall gå om en Win maskin startar samtalet. Jag tänkte använda det för targetware.net men då funkar det nog för 2 till 4 spelare vilket är tillräckligt.

Tack!

Det funkar utmärkt och har funkat sen Skype 1.0!
Vet inte hur många man kan vara men när jag testade så var vi fyra pers.

/jensa

Skype <–––––> iChat?

Jag har en polare som kör Skype på PC i Australien, kan jag prata med honom via iChat eller måste båda köra Skype?

Jag har installerat Skype (recentionen på 99mac fick mig att lyfta på ändan) men tror inte att jag kommer använda SkypeIn/Out särskilt mycket, och det är ju skönt att minimera antalet program i datorn. Någon som vet?

Fick en fråga via mail:

Har installerat Skype Out och provade att ringa en mobil i Etiopien! Fungerade fint! Men det återstår en fråga som inte besvarades av den fina recension: hur fyller man på kontot och hur vet man när det börjar ta slut? Försöker jag logga in som ny användare hänvisar den att jag som ny användare endast ringa upp mitt konto först innan jag fyller på...

Apologies, but due to security measures, we can not process your request at this time. As a new SkypeOut user, you are restricted to one purchase at a time. The option to purchase more credit will reappear well before your existing credit runs out. Thank you for using Skype.

- Såvitt jag har förstått kan man inte ha mer kredit än €10 och du måste ringa slut dom pengarna innan du kan fylla på mer. Använder du senaste versionen av Skype så ser du hur mycket pengar du har kvar (se mina skärmdumpar ovan).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-11 11:57
Ursprungligen av Björnström:

Apologies, but due to security measures, we can not process your request at this time. As a new SkypeOut user, you are restricted to one purchase at a time. The option to purchase more credit will reappear well before your existing credit runs out. Thank you for using Skype.

- Såvitt jag har förstått kan man inte ha mer kredit än €10 och du måste ringa slut dom pengarna innan du kan fylla på mer. Använder du senaste versionen av Skype så ser du hur mycket pengar du har kvar (se mina skärmdumpar ovan).

Nädå. Man kan visst ha mer än €10. Som dom skriver, så kommer dom att ge möjlighet att köpa mer krediter i god tid innan ens tillgodohavande tar slut. Jag har köpt nytt när jag haft 3-4€ kvar, så man kan alltså ha 10-14€.

Ett tips: Själva SkypeOut uppdaterar ju inte tillgodohavandet, dvs man kan inte se hur pengarna förbrukas "live", vilket kan vara frustrerande ibland (i alla fall inte med näst senaste versionen av Skype. Jag har inte ringt på några veckor, så dom kanske har fixat detta nu).

Men då öppnar man webbläsaren med ens konto medan man snackar i Skype, och uppdaterar webbsidan på vanligt manér (reload) då och då, och vips ser man hur stålarna förbrukas.

Min klient uppdaterar sig själv efter att jag använt SkypeOut, jag behöver inte gå till deras hemsida. Jag använder version 1.0.0.18.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-11 12:39
Ursprungligen av Björnström:

Min klient uppdaterar sig själv efter att jag använt SkypeOut, jag behöver inte gå till deras hemsida. Jag använder version 1.0.0.18.

Ah, bra att dom fixat det då, äntligen. Det var lite pyssel tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 13:56

Skype, det bästa programmet för mig till komunikation.

Hejsan.
Jag har haft Skype sedan september 2004 och kombinerat med en mobiltelefon behöver jag som privatperson inget annat. Min fasta telefon är uppsagd för länge sedan och nu har jag 119 dkr. i månaden( 1.428 dkr per år)som jag istället kan använda bl.a. på SkypeOut. Och så fort SkypeIn kommer lite närmare på så köper jag ett nummer där, och så köpa lite trevliga prylar för resten. Min uppskattning av Skype gjorde att jag basunerade ut om programmet, och har idag närmast hela mitt umgänge och familj ,som har en computer , med Skypare.
Programmet är mångsidigt då man kan chatta, sända filer och dessutom surfa tillsammans med andra personer. Eller som igår se på US Masters i golf tillsammans med sin son. Han satt hemma hos sig iFinland och jag hemma hos mig i Danmark. Direkt kontakt i närmare 4 timmar, och vi kunde dela glädeja av att se det fina slagen och hela spealet telefoni till 0 kronor. Det kan inte vara mycket billigare?

Ursprungligen av Karinf:

Hejsan.
Jag har haft Skype sedan september 2004...

Häftigt att lite äldre ser fördelarna!

Inget illa menat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 16:07

Oldschool!

Ursprungligen av Andersson:

Häftigt att lite äldre ser fördelarna!

Inget illa menat

Själv kastade jag ut det fasta abonemanget förra månaden efter att ha upptäckt att Post & Telestyrelsen inte kräver det längre för att ha bredband. Lägger månadsavgiften ca 1500 kr/år på att ringa ut med skype out istället och uppdaterat min mobilpott hos tre med en hundra lapp i månaden. Kan nu ringa för 10h/månad eller 20 minuter per dag även där. Väntar på Skype IN, så det blir billigare för polarna att ringa en. Tack Skype!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-04-27 11:29

Känner mig trög, men skulle det inte vara ett TEST av Skype? Hittar inget test här eller på länken överst i tråden

Bevaka tråden