Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automator

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-12 19:16

Automator är en innovativ automatiseringsassistent som hjälper dig att effektivisera de mest krävande repetitiva manuella åtgärderna, helt utan programmering. Det fungerar som en robot inuti datorn.

------------

Jag tycker att Automator verkar vara en riktigt spännande och tidsbesparande funktion. Kom med förslag på hur ni tänker använda den!

Jag vill flytta bilagor från Mail.app till en särskild mapp och sedan radera bilagan från mejlet, utan att radera själva mejlet.

Jag vill att Automator ska ta hand om jobbiga kunder, designa deras små broschyrer och ta hand om alla ändringar. Svara i telefon, koka kaffe och diska kan den också få göra.

Nä allvarligt, jag vet inte om det är värt att uppgradera för just denna funktion. Är det verkligen något som folk kommer använda? Bara frågar.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 22:02

Långt ner i en ruta till höger på den här --> http://www.apple.com/macosx/features/unix/ sidan står: "Invoke UNIX CLI scripts from an Automator workflow". Undrar om Automator verkligen genererar shell scripts eller om det är AppleScripts...!?

/j

Sanningen är snarast att Automator inte generera just något. Snarare kan man man se det som ett verktyg för att koppla ihop färdiga automatiseringssnuttar, skrivna i olika språk. Grundfunktionerna kommer nog att vara rätt begränsade det man kan hoppas på är att det börjar dyka upp en massa fifiga grejer man kan ladda ner.

Mitt grundtips är dock att det i första hand blir ett redskap för såna som mig som automatiserar saker redan idag, men som nu kanske kan göra det lite lättare.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Sanningen är snarast att Automator inte generera just något. Snarare kan man man se det som ett verktyg för att koppla ihop färdiga automatiseringssnuttar, skrivna i olika språk. Grundfunktionerna kommer nog att vara rätt begränsade det man kan hoppas på är att det börjar dyka upp en massa fifiga grejer man kan ladda ner.

Mitt grundtips är dock att det i första hand blir ett redskap för såna som mig som automatiserar saker redan idag, men som nu kanske kan göra det lite lättare.

Vad automatiserar du? Jag använder actions i Photoshops och en och annan rule i Mail, mer blir det inte.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Vad automatiserar du? Jag använder actions i Photoshops och en och annan rule i Mail, mer blir det inte.

Produktinformation i en databas kan bli typograferade sidor i layoutprogrammet genom automatisering med exempelvis XML och Applescript.

Samma databas kan webbnissen använda för att bygga en e-handelsplats. Själv behöver du bara underhålla en källa.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-12 23:02

Tycker exemplet vilket visas i demofilmen på Apples sida verkar fiffigt. (Man gör en namnbytes funktion för filer vilken kan ctrl-klickas fram i finder) För det har åtminstone jag använt tredjeparts program till tidigare.

Tror automator kan bli mer användbart än vad det verkar vid första anblicken.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Vad automatiserar du? Jag använder actions i Photoshops och en och annan rule i Mail, mer blir det inte.

Just jag lever i hög grad på att automatisera saker åt andra. Främst katalogproduktioner och annan typ av layout- och trycksaksproduktion. Merparten involverar InDesign, men oftast sträcker de sig över flera program

För mig själv automatiserar i stort sett alla återkommande arbetsuppgifter. Skulle tro att jag har i storleksordningen 1000 AppleScript/shellscripts/vbscripts/program som jag petat ihop (varav bara en begränsad del verkligen är oumbärliga )

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Grundfunktionerna kommer nog att vara rätt begränsade det man kan hoppas på är att det börjar dyka upp en massa fifiga grejer man kan ladda ner.

Det är ungefär vad jag hoppas på också. I bästa fall kommer folk som är finurliga och kreativa att lägga ut saker, som man aldrig hade tänkt på att man behövde, för allmän nerladdning.

Ock kanske det blir enklare för folk som jag, som inte kan med scriptspråk, att exempelvis flytta alla filer med tillägget .pdf eller .wmv från en mapp till en annan automatiskt?

Men det här kanske är en sak som behöver lite tid på sig för att växa. Är det inte så att program måste skrivas om för att integrera den funktionalitet som Automator kan ge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 09:56
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Ock kanske det blir enklare för folk som jag, som inte kan med scriptspråk, att exempelvis flytta alla filer med tillägget .pdf eller .wmv från en mapp till en annan automatiskt?

WMV? Du menar till papperskorgen då eller? ;-D

Ursprungligen av Netzach:

WMV? Du menar till papperskorgen då eller? ;-D

Du har nästan rätt. Kolla den här tråden där Richard Rönnbäck hjälpte mig med ett liknande script.

Anledningen till att jag ville ha ett sådant script var att det blev mycket lättare att hålla reda på allt skräp som hamnar i Safaris downloads-mapp. Enklare att sortera ut allt skräp som ska till papperskorgen, om olika typer av filer sorteras redan från början.

Jag tror Automator är den där typen av sak som är bättre i fantasin än i verkligheten. Praktiskt taget alla automatiseringslösningar för "vanliga användare" har fått en ytterst begränsad användning. T.ex. så är det inte fler än kanske 10-15 % som använder funktionsmakron i Photoshop, ännu färre i Word och Excel. AppleScript i Finder har länge varit inspelningsbar men trots det så är det ytterst få som skapar egna makron

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-25 12:40
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tror Automator är den där typen av sak som är bättre i fantasin än i verkligheten. Praktiskt taget alla automatiseringslösningar för "vanliga användare" har fått en ytterst begränsad användning. T.ex. så är det inte fler än kanske 10-15 % som använder funktionsmakron i Photoshop, ännu färre i Word och Excel. AppleScript i Finder har länge varit inspelningsbar men trots det så är det ytterst få som skapar egna makron

Dettä är tyvärr väldigt sannt sen har jag alldrig fått inspelnings knappen att fungera väl under OSX.

Men annars är Apple Script väldigt använbart. På jobbet använder vi folder action till sammans med Photoshop för att automatiskt convertera EPS bilder till GIF för intenet versionen av våra reservdels böcker och manualer. Det är den enda uppgift våra macar har på företaget. Tidigare användes de för video redigering men man har övergått till PC därmed:(

Dessutom har jag gjort ett script som efter att ha flyttat bilder från Digi kameran till dator öppnar dem och visar bilden på skärmen. Slänger upp ett meddelande och frågar om jag vill spara bilden. I så fall flyttas filen till en importerings mapp. Annars slängs den i papperskorgen. Väldigt bra när man fotar en massa bilder av ett och samma object. Det tråkiga var att Preview inte kunde applescriptas (dåligt av Apple) så det är gjort med Graphic Converter. Photoshop är lite onödigt tungt för denna uppgift. Speciellt på en PBG4/400.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 19:05
Ursprungligen av juanito:

Dettä är tyvärr väldigt sannt sen har jag alldrig fått inspelnings knappen att fungera väl under OSX.

Jag håller med om att det är tvivelaktigt att Automator kommer att slå på bred front, men för oss mer insatta (och lata) är det ju en supergrej. Tror att det är skitbra att Apple bygger in möjligheten, precis som med AppleScript. Det känns lite som att AS fick en trög start, men nu har det ju tagit fart. Kolla bara på alla smarta script som finns för iTunes!

Det är en av de sakerna jag gillar mest med Mac, att det är så lätt att anpassa sin arbetsmiljö efter sina egna önskemål och slippa göra en massa onödiga grejer!

Tom,
som verkligen ser fram emot Automatören...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 15:01
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tror Automator är den där typen av sak som är bättre i fantasin än i verkligheten. Praktiskt taget alla automatiseringslösningar för "vanliga användare" har fått en ytterst begränsad användning. T.ex. så är det inte fler än kanske 10-15 % som använder funktionsmakron i Photoshop, ännu färre i Word och Excel. AppleScript i Finder har länge varit inspelningsbar men trots det så är det ytterst få som skapar egna makron

Är det inte, åtminstone delvis, så att arbetsflödet i sig ofta inte lämpar sig för automatisering. Jag har pysslat en del med Applescript, men eftersom jag, på min arbetsplats, inte kan påverka de stora rutinerna, har jag bara haft begränsad nytta av Applescript där.

Vänligen, Ylan

Det var någon som frågade om hur man ska göra för att sortera nerladdade filer i olika mappar om det var bilder, filmer, dokument osv. Automator skulle vara klockrent för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 17:36

På SJs keynote WWDC 2004 visades ju en situation där Automator skulle vara perfekt.
Jag har för mig att det var något sådant som detta: Man har tagit massor med bilder från en digitalkamera. de vill man lägga in i iPhoto för att sedan exportera på ett visst sätt till iDVD.
Antingen kan man sitta med alla bilder och göra alla de olika momenten eller så kan man göra en automation (kan man säga så?) i Automator som gör alla momenten åt en, medans man bara sitter och tittar på.

Alla moment som behöver upprepas flera gånger kan man göra enklare att göra, med hjälp av Automator. Jag tycker att det verkar vara ett väldigt bra program (inte för att detta är en ny idé, utan för att det antagligen för första gången kommer att gå snabbt och enkelt att skapa automationer).

Är automator en quickeys-dödare eller jallafall ersättare tro?

Ursprungligen av David Slättne:

Är automator en quickeys-dödare eller jallafall ersättare tro?

Nej snarare ett komplement

Det går faktiskt att göra med Preview fastän det inte stödjer AppleScript. Det här är helt fritt skrivet och helt otestat, men du ser iaf principen

tell me --bara för att tydliggöra att det är scriptet som är target
	repeat with theFile in theFiles
		tell application "Finder" to open theFile using ((path to applications folder) as string) & "Preview.app"
		set myAnswer to button returned of (display dialog "vill du spara?" buttons {"Nej", "Ja"})
		if myAnwer is "Ja" then
			tell application "Finder" to move theFile to theFolder
		end if
	end repeat
end tell
  • Medlem
  • 2005-04-25 20:57

måste fråga, kan man använda automator för att ftp:a upp en katalog till 20 servrar samtidigt?

Ursprungligen av P3t3r:

måste fråga, kan man använda automator för att ftp:a upp en katalog till 20 servrar samtidigt?

Jag har ungefär samma fråga, jag skulle vilja ha ett Automator-workflow som automatisk, en viss tidpunkt varje dag, kopplar upp till en FTP, laddar ner en zip-fil, packar upp och ersätter alla filer som ligger i en mapp på skrivbordet. Någon som vet hur man gör?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 22:06
Ursprungligen av P.Saltskog:

Jag har ungefär samma fråga, jag skulle vilja ha ett Automator-workflow som automatisk, en viss tidpunkt varje dag, kopplar upp till en FTP, laddar ner en zip-fil, packar upp och ersätter alla filer som ligger i en mapp på skrivbordet. Någon som vet hur man gör?

Det är ju i alla fall fullt görligt i Applescript. ICal kan köra ett skript som påminnelse (istf att plinga eller skicka ett e-brev).

Vet inte huruvida det går att få iCal att köra ett Automatorflöde.

Vänligen, Ylan

Har nu gjort min första gärning:

Ett flöde som hämtar alla filer från mappen Skolan och lägger till Spotlight-kommentaren Skolan på dem. Förenklar vid sökningar, då inte alla dokument innehåller ordet skolan från början. Sen är det bara att byta mapp till ett specifikt ämne och lägga till t.ex. Geoteknik, och vips. Spotlightkommentaren läggs då till efter den förra.

  • Medlem
  • 2005-05-04 13:36
Ursprungligen av Leftrustle:

Har nu gjort min första gärning:

Ett flöde som hämtar alla filer från mappen Skolan och lägger till Spotlight-kommentaren Skolan på dem. Förenklar vid sökningar, då inte alla dokument innehåller ordet skolan från början. Sen är det bara att byta mapp till ett specifikt ämne och lägga till t.ex. Geoteknik, och vips. Spotlightkommentaren läggs då till efter den förra.

Kör du den som ett program, eller märker den automagiskt grejer som du släpper i mappen?

Kör den nu som program, då jag lägger till saker till en massa filer som redan ligger i rätt mappar.

Praktiskt taget alla användare har arbetsuppgifter som kan automatiseras, men frågan är dels om det är lönsamt att göra det och vilka metoder som kan lösa det.

Problemet för Automator är nog att det är lite för otillräckligt för att lösa några större problem i en vanlig användares händer. För den som kan bygga egna funktioner (dvs inte bara koppla ihop befintliga) så har det såklart större möjligheter, men jämfört med AppleScript så är möjligheterna i de flesta fall ändå mycket mindre.

1
Bevaka tråden