Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det farligt att ha magnet nära iMac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-13 21:41

Någon som vet om skärmarna är känsliga mot magnet typ och om det finns någon funktion att fixa det men låter lite som om man inte borde oroa sig eftersom det är LCD skärmar eller vad säger ni som kan detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-13 21:50

Jag tror inte det.

Men CRT skärm (bildrör) är väldigt känsligt för magnetism.
Bilden kan flimra och får färgfel.

LCD skärm är nästan okänsligt ( kan jag ha rätt ? )

Men över huvudtaget ska man alltid vara försiktigt mot magnetism.

Att gardera sig: håll till nästan noll magnetism ( undantag jordens magnetism ) :rolleyes:

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-13 22:16

ok jo misstänker det med...bra med inbyggda högtalare i iMacen så slipper man ha sina vanliga högtalare blir nice att lägga iPoden nära sängen med högtalarna inkopplade. Så nice det kommer blir med en iMac 20".

Aja någon annan som är säker på detta? skulle vara kul o veta och om det finns något sätt att avmagnetisera skärmen om man får problem kan göra det på min nya CRT skärm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-13 22:31
Ursprungligen av Abbe83:

ok jo misstänker det med...bra med inbyggda högtalare i iMacen så slipper man ha sina vanliga högtalare blir nice att lägga iPoden nära sängen med högtalarna inkopplade. Så nice det kommer blir med en iMac 20".

Aja någon annan som är säker på detta? skulle vara kul o veta och om det finns något sätt att avmagnetisera skärmen om man får problem kan göra det på min nya CRT skärm.

HHmm, du sa tidigare att du har LCD skärm ?
Nu säger du att du har CRT skärm ?
Vilken typ av datorn har du ?

CRT är svårt att avmagnitsera. Man måste köpa starkt kopparspole som är kopplat till 220 volt och röra spolen framför bildröret. Då händer det saker och blir löst. Egen klockarmband måste ta bort, så starkt är det ! Men flera CRT bildrör senaste tiden ( inom 5 år ) har inbyggd avmagnetisering. Gå in i Setup och leta upp inställning (det är olika hos fabrikater namnuttryckt).
Om man inte har det, då kan man se till att dra ut nätsladden ur monitor några ggr.
Alltså dra ut och stoppa in.
Lycka till...

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-14 09:12

Jag har för tillfället en pc med en ny CRT skärm som har inbyggd avmagnetisering och jag undrar om man på iMac som jag kommer köpa har någon möjlighet att avmagnetisera. Ska alltså sälja min pc och köpa iMac när Tiger blir släppt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 09:28
Ursprungligen av Abbe83:

Jag har för tillfället en pc med en ny CRT skärm som har inbyggd avmagnetisering och jag undrar om man på iMac som jag kommer köpa har någon möjlighet att avmagnetisera. Ska alltså sälja min pc och köpa iMac när Tiger blir släppt.

CRT jobbar med avlänkning mha magnetfält, och är således känslig för magnetism..
LCD arbetar inte med magnetism och är inte känslig...

(inom rimliga nivåer, labbar du med 2 Tesla stora magneter på datorbordet så påverkar det givetvis, men har du å andra sidan beställt kilovolt elnät med kapacitet på några hundra ampere så vet du nog redan om det...)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-14 09:38

Den borde inte vara känslig för magneter, då nye iSight fästes med magnet bak på iMac G5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 10:28

Däremot är ju hårddisken känslig, då den ju är av metall och därmed mottaglig för magnetism...

-Torkel

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-14 11:27

Det lär ju iochförsig bero på hur stark magnet man har. Tar man en rejäl magnet lär man nog kunna skada även en LCD-skärm, det är ju trots allt elektronik i den, men vanliga magneter är totalt ofarliga.
CRT är ju känsliga för allt, inklusive lysrörslampan som jag har breevid min skärm, fast den e gammal.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-14 13:28

Oki tack alla som svarat.

Lägger man en magnet på "fel" ställe på tangentbordet går datorn i vila. På min PB är den heta punkten strax nedanför piltangenterna. Det är inte farligt att prova, det sitter en magnet i kanten på skärmen som får datorn att gå i vila när man stänger den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 21:51

Denna diskussion påminner mig om när jag kom till en kund som hade problem med sin PC (:D)

Bredvid sin dator hade en sådan där magnetisk gem-burk, som när man vänder den upp-och-ned "serverar" en med ett lämpligt antal gem.

Ovanpå nämda gem-burk låg en snygg trave med disketter, där det på disketternas etiketter stod:

Bokföring 2001, 1 av 5
Bokföring 2001, 2 av 5
Bokföring 2001, 3 av 5

...o.s.v....

Konstigt nog gick faktiskt disketterna att läsa, men jag avrådde i alla fall kunden att lägga disketterna där i fortsättningen.

-T

1
Bevaka tråden