Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inloggningsproblem. Vart tog alla users vägen?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag startar upp möts jag av inloggningsrutan. Inget konstigt med det men...

Systemet hittar inte NÅGON av användarna i users katalogen.
De ligger kvar där -jag har kollat.

Kan man skapa en NY användare genom terminalen och uppstart med KRINGLA-S ?
Eller finns det någon annan snitsig lösning? Spelar det någon roll att jag inte haft något lösen (annat än returslag, då)?

-Jag har testat köra installationsskivan för att "resetta password" men inget resultat.

Börjar få litet ont i magen efter 5 timmars joxande...

Kommer du inte in med något konto?
Inte ens med admin kontot, alltså det du skapade första ggn du installerade?

nix. alla användarmappar ligger där de ska -och tittar på mig med sluga blickar.
Kommer inte åt någon av dem...

Har du testat NetInfo-hanteraren, som ligger bland verktygsprogrammen? Starta den och kontrollera under users, där du bör hitta den användare du loggar in som. Står den rätta sökvägen till din hemkatalog vid "home" där?

Net-Info... jo men där får jag bara information om den "andra" hårddisken med "reservsystem" som jag bootat upp ifrån just nu..
.
De trilskande mapparna ligger i den "första" diskens usermapp.

Kan jag peka om hemmamappen till den "första" disken på något vis?

Tror jag missförstod ditt problem lite från början. Jag tänkte på den inte helt ovanliga situationen att man kommer in på ett "nollställt" användarkonto. Men jo, du borde kunna peka om sökvägen till första HD:ns användarkonton.

Fast det löser ju inte riktigt problemet, om du inte vill fortsätta starta från skivan med reservsystemet, och ha dina användarkonton kvar på första skivan.

Och det kanske är bäst att du avvaktar lite fler svar, innan du testar.

Näe Niklas, det löser inte riktigt problemet utan stoppar bara blodflödet en stund...

Lyckades faktiskt komma åt min ordinarie hemmamapp genom ett alias från originalmappen som jag lurade reservsystemet att tro var en ny användare... funkar något sämre än "sådär"...

Anyone? Jag blöder här...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 13:10

Om du förklarar tydligt hur det är uppbyggt så kan jag fundera en smula, annars icke...

Du kan alltså starta Netinfo Manager???
Men då måste du vara inne med något konto eller fattar jag helt fel.

För det finns ett sätt där du går in i NIM och ner under Users radera de konton du inte kan komma in på, starta om och logga in som vanligt, med samma lösenord och allt.
Det har hänt mig ungefär samma sak då har detta hjälpt, jag har visserligen lyckats komma in med admin kontot...

Okej. Såhär ligger det till. Jag har två (2) hårddiskar i min burk. Båda har system 10.3.9 installerade på sig.
ETTAN är huvuddisken och innehåller tre olika users.
TVÅAN har en user som backup/trasselfixare.

När jag startar datorn (på system 1) får jag helt plötsligt upp loginförnstret.
Ingen av de users jag har, accepteras.

Om jag startar upp på system 2 kan jag se att usermapparna på 1 ligger där de ska och innehåller det de brukar..

Netinfo kan jag köra på det fungerande system 2 men kan ju inte påverka något i system 1 -som naturligtvis är inaktivt då jag inte kommer in där.

Testat resetta adm-lösenord utan resultat.

Om du starta Netinfo Manager kan du under Arkiv menyn välja "Open by tag".
Rad ett ska innehåll namn eller IP adress på maskinen du ska titta på och rad namnet på databasen.
I ditt fall blir det: /

Fast nu är det med två diskar så jag vetifasen hur man gör då...

Hmmm men det kan gå kanske... med terminal hackande med olika netinfo kommandon. Men det tar alldels för mycket tid att förklara här. Samt att det är detta jag lever på...

Efter vad jag har läst i andra trådar, verkar det ju vara Netinfo som bråkar. Det kanske finns felmeddelande om detta i system.log, som ligger i /var/log/. Kör t ex sudo cat /var/log/system.log för att kolla.

Har inte gjort så mycket med Netinfo själv, men enligt den här artikeln är det möjligt att återställa databasen med en tidigare backup. Backupen görs tydligen varje natt om datorn är igång (vilket kanske inte är så troligt ). Så får man ju hoppas att backupen är ok också.

Inget jag testat själv, men det ser inte ut som om det skulle förstöra något, så länge man är noggrann med att inte skriva av fel.

Hoppas det hjälper!

Tack för visat intresse..
Jag tog den hårda vägen ut och köpte en extern disk, backade upp ALLT, formatterade och installerade om hela systemet och har roat mig de sista 3 dagarna åt att plocka ihop systemet...

Ungefär lika kul som att måla om ett hus. Hoppas att datorn känner sig vårfräsch nu...

1
Bevaka tråden