Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jabber Gateways för iChat

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här är en iaf: http://im.flosoft.biz/
Låter din Tiger iChat köra AIM (Doh!), ICQ, MSN, IRC och Yahoo!

http://jaim.at/ är en annan

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 14:13

Verkar inte vara helt enkelt.
Finns det några anvisningar nånstans?

KLART OMÖJLIGT ATT NÅ MSN

Mac Help iChat var inte till nån nytta.

/ D

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 15:16
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Låter din Tiger iChat köra AIM (Doh!), ICQ, MSN, IRC och Yahoo!

Det låter intressant. Berätta gärna hur man kommuniserar med MSN.

Får man full funktionalitet genom dessa? Filhämtning, webcam, osv. osv.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 14:40

Här finns en lista med jabber-servrar och vad de stödjer.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 14:46

Kan nån vänlig själ förklara vad MSN-stödet i Jabber innebär? Och hur man gör i praktiken.

Om det visar sig att man kan lägga till PC-användare som sitter med MSN Messenger och skicka mess fram och tillbaka med dem utan att de behöver göra nåt, så är det ju helt otroligt najs. Är nog många som längtar efter en sån funktion i iChat.

Jabber har stöd för en rad gatewayes till olika IM-tjänster (som Christopher nämner i första inlägget). I och med Tiger kommer man kunna köra dessa IM-tjänster direkt i iChat. Så vitt jag vet erbjuder inte Jabber något extra godis utöver vanlig textchat när man använder sig av gateways (rätta mig om jag har fel).
Jabber-folk kan dock skicka filer mellan varandra, förutsatt att det finns stöd för det i de klienter som används. Hur vida det kommer funka i iChat vet jag inget om...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 19:15

Steg för steg instruktioner: http://www.cafemacs.com/forums/index.php?showtopic=574&pid=4356&st=0&#entry4356 vet ej om det funkar för jag har inte Tiger (än)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 20:13

Nej, nu har jag fått nog. Har kämpat i en halvtimme, och det enda som fungerar är MSN.
Den vägrar importera kontakterna från ICQ & .Mac.
Har försökt med flera olika Jabber servrar, som skall ha stöd för de nätverk jag vill åt.

Det skall för fan inte krävas att man har programmerat programmet (Psi) själv för att det skall fungera!
Jag är ingen nybörjare heller, så det är inte där det slinter heller. Argh!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 11:08

Hur klockrent som helst! Kör MSN i iChat nu.
Hur länge har man inte väntat på det

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 13:40

Fungerar det med videochat oxå?

Ursprungligen av Stephan H:

Hur klockrent som helst! Kör MSN i iChat nu.
Hur länge har man inte väntat på det

funkar videochat oxå?
då är det bara invänta Tigerleverans och börja köra ;D
min syrra i USA (PC) vill bara köra MSN men ändå kunna prata med mina småttingar - bästa presenten till henne ...

Nej det är bara textchatt som fungerar vad jag fattat. Coolt är det.
Jag pysslar ändå inte med något annat än chat via dessa saker så fr.o.m. fredag kväll kan jag alltså köra allt i iChat gott.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 00:53
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nej det är bara textchatt som fungerar vad jag fattat. Coolt är det.
Jag pysslar ändå inte med något annat än chat via dessa saker så fr.o.m. fredag kväll kan jag alltså köra allt i iChat gott.

Samma här

Om man arbetar eller studerar vid Stockholms universitet får man en jabbertjänst kostnadsfritt, inklusive gateway (som måste konfigureras med Psi):
https://support.it.secure.su.se/kb/entry.jspa?entryID=771

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 18:39

Hade reggat mig på im.flosoft.biz-servern, men nu kommer inga av mina MSN-kontakter upp när de är online längre :-/ Verkar vara nåt som stular med den serverns MSN-Gateway. Reggade om mig på en annan server (aszlig.net), så nu funkar det igen.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2005-04-30 00:49

Testat Jabber i iChat lite nu. Tycker Proteus funkar mycket bättre. Men jag har iofs inga iChat polers att ta hänsyn till.

1
Bevaka tråden