Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anmäla Microsoft till konkurrensverket

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-08-12 20:15

Är det någon privatperson eller något företag som försökt sig på att anmäla Microsoft till konkurrensverket? Jag menar... i varje kommunal skola jag känner till så används PC med microsofts produkter. Kurserna heter "data-kunskap" men vi (läs macägare) vet ju att det handlar om att lära sig microsofts programvaror. Vilket gör att vanliga nybörjare inte hittar till andra operativsystem. Lärarna som arbetar på skolorna känner inte till Apple programvaror och Datorer.
Kan för lite om lagar och avtal, men det känns verkligen märkligt att detta pågår hela tiden...och fortgår....

Visst är det konstigt att ett kommersiellt företag sätter standarden för vad som ska användas.

En del statstjänstemän har ju börjat fundera på varför man köper system och program för skattebetalarnas pengar när man kan köra Linux gratis t ex. Varför debatten är helt död på detta område vet jag inte. Man kanske skulle tipsa nån på TV...

Jag har även sett kommuner som lägger ut officiella dokument i Word-format på sina hemsidor - ett program för 3 000 kr som väl alla kommunens medborgare äger... eller? PDF-format har ju en gratis läsare som jämförelse.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-12 23:48

Det finns gratis läsare av worddokument också.

Debatten är inte död, det stånkas både här och där, mer nu än någonsin beroende på MS nya licenssystem. Jag skulle vilja påstå att det till stor del beror på att användarna bara kräver att man använder Office. Alternativen går ännu inte att "sälja in" hos personalen. Outlook är också en sån "måste ha"-app.

Många skulle nog vilja, men törs inte ta steget fullt ut. Men jag tror vi närma oss punkten då det börjar vända, besparingen blir helt enkelt för stor, man kommer inte att kunna blunda för det. Men då är det väl mest Linux och open office som gäller skulle jag tro. Men visst kan OS X vara ett alternativ, om inte hårdvaran vore så förbålt dyr.

Jag skulle nog påstå att det beror på att våra statstjänstemän, kommuntjänstemän och företagsledare sätter för stor tilltro till sina it-avdelningar. M.a.o. är de allt för okunniga på området och it-avdelningarna dikterar och planerar för sin egen existens.
De flesta organisationer har som självändamål att växa och så också it-avdelningarna. De bygger system för att berättiga sig själva, växa och bli mäktigare i organisationen.
Kommunernas it-avdelningar har inte en susning om vad som behövs i skolorna och vad datorer skall användas till. 99,9% av personalen är tekniker och tror att alla skall utbildas till service- eller nätverkstekniker. M.a.o. alla skall bygga vägar och reparera bilar men ingen skall köra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 00:18

Synd bara att Apple är så passiva. Här gäller det att tänka offensivt och hela tiden obevekligt bearbeta beslutsfattarna.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 00:27

Men, tänk på alla Supportavdelningar och ITsäkerhetskonsulter m.fl. som skulle bli arbetslösa om kommuner och näringsliv körde på Unix/Linux/MacOSX!

M$ har en USP, de håller ned arbetslösheten (rejält) och sådant gillar ju politiker

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-13 00:31
Citat:

quote: Kommunernas it-avdelningar har inte en susning om vad som behövs i skolorna och vad datorer skall användas till. 99,9% av personalen är tekniker och tror att alla skall utbildas till service- eller nätverkstekniker.

Men det är ju för att det inte är deras jobb att bestämma vad verksamheten behöver eller inte behöver, dom ska bara effektuera den beställning som verksamheten lagt på dom. Dom ska bara ställa dit de dom blir tillsagda att ställa dit, punkt.

Tyvärr tror många att IT-avdelningarna bestämmer vad som ska användas men då är man ute på hal is. IT är en ren stödprocess, precis som lokalvård, kök, etc.

Det är dom som bedriver känrprocessen som ska speca vad det är man behöver och vill ha. Sen måste ju någon ansvarig planera, budgetera och fatta beslut.

Om Apple ska komma in på banan måste man visa vad man är bättre på och vad man kan spara pengar på, annars är det dödsdömt. Förhoppningsvis kräver Macarna mycketr mindre underhåll vilket skulle kunna motivera skillnaden i pris, men det bli inte en lätt uppgift.

I Umeå kommun BESTÄMMER itkontoret vad skolorna får ha för maskiner. Enda undantag till Windows som ges är för Mediautbildningar och någon enstaka Mac för videoredigering.
En skola som klarat sig 6 år utan support med enbart Macar fick inte fortsätta, de fick inga ITIS-Macar och de fick inte införskaffa Macar för högstadieutbyggnaden.
Kommunledningen låter itkontoret sätta strategierna och ta besluten.

Det är fan helt jävla otroligt Micke!
Skolan har en minimal kostnad för IT. (Ingen support på 6 år!).
Jag antar att IT-avd ser detta som ett hot.

Det mest skrämmande är att alla våra hobby politiker som sköter alla våra kommuner är dator-analfabeter och LÅTER IT avdelningen styra som dom vill.

*morr* Jag måste bli politiker.

Jag har gastat länge om en gruppprogramvara till Mac (alá Exchange/Outlook).
Igår testade jag Domino 6 med klienten till Mac OS X. Jag blev positivt överraskad. Det funkar. Det är snyggt! Jag återkommer med mer ingående tester.

Här har vi en programvara som inte har värdelns sämsta ryckte. Kommer från Big Blue (IBM). Servern kan köras på Linux, klienten finns för Linux/Win/OS X. Denna borde kunna hota Exchange.

Flera länder (bl.a. Norge och Storbritannien) har tagit officiella beslut på att prioritera gratis programvara (a la Linux) som har öppen källkod. Jag tycker detta är bra, det är trots allt våra skattepengar politikerna leker med. Då kan de verkligen köra Linux och Open Office. Jag begär inte att de ska använda Apple produkter på de kommunala kontoren, men väl i skolor.

Tror iofs lösningen för just skolor är privata skolor där föräldrarna är beredda att slänga in en slant för att deras barn ska få en bra datorkunskap, inte bara "ta dator körkortet med microsoft word".

Ciryon

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-13 09:40
Citat:

quote: I Umeå kommun BESTÄMMER itkontoret vad skolorna får ha för maskiner. Enda undantag till Windows som ges är för Mediautbildningar och någon enstaka Mac för videoredigering.
En skola som klarat sig 6 år utan support med enbart Macar fick inte fortsätta, de fick inga ITIS-Macar och de fick inte införskaffa Macar för högstadieutbyggnaden.
Kommunledningen låter itkontoret sätta strategierna och ta besluten.

Då måste kommunens invånare verkligen upplysa kommunen om att man bedriver verksamheten på ett felaktigt sätt och i strid med gällande standarder. De som inom kommunen ansvarar för skolorna ska fatta beslut om vad som ska anskaffas . Detta ska grundas på ett underlag från dom som ska använda grejorna dvs. Lärare och elever på skolorna. Sen ska man vid den upphandlingen också köpa upp eventuellt behov av drift och underhåll. Tvinga dom att läsa ISO 17799-1 (som ju även är svensk standard). Det är verksamhetens krav som ska styra, sen kan naturligtvis en IT-avdelning rådfrågas men ansvaret på vad som ska anskaffas FÅR INTE linte ligga på dom. Beslutet måste tas av en verksamhetsansvarig. Däremot effektuerar dom ev.beställningen om inte kommunen har en central avdelning för upphandling, vilket nog många kommuner har.
Genom att blanda ansvaren mellan dom som har servicefunktioner och verksamhetsansvar så blir det bara kattskit av det...

Jag håller helt med dig Harry!
Tyvärr är det väl så att 95% av kommunens innevånare tror att Windows och kommunens it-strategi är den riktiga.
IT-konsulter som föredrar Windows miljö är tyvärr i absolut majoritet. Dessa it-konsulter är också föräldrar. Jag får dagligen försvara vårt Mac-alternativ för dessa MS-älskande personer.
Om Apple och alla skolor, lärare och föräldrar som föredrar Mac skulle slå sig samman så skulle man kunna ta fram fina lösningar för skolorna. Med fina lösningar menar jag kanske nåt som bygger på Web Objects. Adminstrativt, elevhanteringssystem och intra/extranetlösningar för att ge föräldrarna tillgång till information och för att följa sina barns framsteg i skolan. Även system för arkivering av arbeten, databaslösningar för ljud, video och bild. Undervisningsmaterial i Unix. ja listan kan göras lång...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-13 10:05

En glädjande nyhet!!!
Lillbrorsan ska börja högstadiet nu om en vecka, en nystartad friskola. Där har man köpt in ett antal eMacar, och utöver det har alla lärare fått en varsin iBook.
När jag gick på högstadiet fanns det bara ett par datorer med DOS på och bara en lärare som hade lite koll på systemet. En klar förbättring alltså.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-13 10:12

Det är väl helt enkelt kommunerna som ska anmälas, inte Microsoft.

Microsoft säljer bara sina tjänster, det är kommunen som gör fel som väljer bort alla andra alternativ.

(Tro nu inte att jag på något vis är M$-vän, för så är inte fallet

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Peter Hedin:
En glädjande nyhet!!!
Lillbrorsan ska börja högstadiet nu om en vecka, en nystartad friskola. Där har man köpt in ett antal eMacar, och utöver det har alla lärare fått en varsin iBook.
När jag gick på högstadiet fanns det bara ett par datorer med DOS på och bara en lärare som hade lite koll på systemet. En klar förbättring alltså.

Varför känns det som friskolor har bättre koll på vad som ska användas. När jag gick på gymnasiet (media) så hade vi de två första åren två datasalar (där man undervisade i grafisk form) med macar. Tyvärr var dessa macar kanska slöa så i slutet av tvåan sa de att när ni kommer tillbaka efter hösten så kommer vi ha slängt ut alla gamla datorer och investerat i nya. Höll på och dö när man kom tillbaka efter sommaren och ser att de köpt in ofantligt många PC och inte en enda mac.

Hur tänker dom egentligen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-13 10:15

Det som är tröttsamt är ju att man känner detta kravet efter Windows hela tiden. Jag tror att en mer blandad miljö med olika Open Source-operativ är modellen. Lite Linux, lite OS X. Helt OK! Bara man slipper det där fördömda Microsoft-monopolet som ligger som en gigantisk hämsko över allting som rör IT. Suck! Att tro att man skulle kunna åstadkomma en ren Mac-hegemoni tror jag är orealistisk, däremot att slå an på öppen källkod i operativ och så långt möjligt även i applikationer. Skulle kunna spara mycket sköna kulor åt kommunen som man kan använda i den annars så hårt sparprövade skolverksamheten istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 12:09

Synd bara att det är vi som får kriga åt Apple. Det här är deras fajt. Apple måste börja marknadsföra sig oerhört mycket bättre och tänka offensivt. Göra annonsblad a la Dell (fast bättre). Besöka skolor och anordna visningar. Bearbeta politiker och beslutsfattare stenhårt. Sälja lösningar!

[ 13 Augusti 2002, 12:11: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-13 12:49

En idé är också att profilera sig med att man har ett säkert operativ, i form av OS X, vilket MS verkligen inte har. Men då måste man vara grymt taggade och snabba med rättningar och uppdateringar så att folk ser att man nu menar allvar. Jag tror säkerhet kommer att bli ett allt bättre konkurrensmedel, i takt med att användarna börjar räkna på vad alla uppdateringar och patchar kostar att införa i alla system. Det är idag på MS-sidan ett heltidsjobb i lite större företag om man ska göra allt "by the book". Det kostar pengar...

Jag vet att det är försäkringar på G för information. I såna sammanhang försöker man också inpränta att de som inte sitter med MS-system drabbas oerhört mer sällan och därmed borde betala en betydligt lägre premie. Det vore väl inte fel...

  • Medlem
  • 2002-08-13 15:06

Kul att se att det var fler än jag som tänkt mycket på det här. Men som "mondo65" skrev, är detta något som Apple själva skulle driva. Men man undrar om de ens vill det. Apples "nisch" är dubbelsidig. Å ena sidan ska det vara öppen källkod, å andra sidan verkar det som Apple riktar sig till proffsen (och är nöjda med det).

Förresten vet jag inte riktigt om vi mac-människor egentligen vill att folk ska gå över till mac. Jag menar, då skulle ju hela grejen och charmen med att sitta med ett mer eller mindre överlägset system vara borta. Nej vi kanske ska vara glada att det är så här....

Jag menar det går ju inte att alla ska "think different" då blir det ju inte different

Vad säger Apple själva?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 15:33

Det vore bra om Oscar Bjers på svenska Apple läste det här! Oscar, vad tänker du göra? Om du behöver anställa duktiga, lojala och trevliga medarbetare så vet du vart du kan vända dig.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 17:54

Apple har vid minst två tidigare tillfällen använt oss trogna macanvändare!

Bla då iMacen visades upp i Stockholm, Göteborg och Malmö. Även några månader senare då macarna visades upp inom dåvarande KFs City Stormarknad konceptet. Det var både kul och intressant att visa upp Apple för den stora massan. Apple borde göra samma sak igen...

Sen hur svårt är det att omvandla en PC användare till mac i halvåret? När konverterade du senast en PCanvändare till macanvändare?

Och Apple, får man pris för varje 50-tal PC användare man får över på macsidan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 18:07

Det är svårt att vinna över en inbiten pc-användare tycker jag, mycket svårt. De är liksom vana att tänka i banor om C:WINDOWSSystem32PruttskruttBuppmuppskruppbruppsnupp.dll.

Apple borde utrusta oss undercover Mac-krigare med varsin TiBook 800 med Jaguar och fri bärs, och skicka ut oss på hemliga uppdrag i pc-världen!

[ 13 Augusti 2002, 18:14: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Apple har vid minst två tidigare tillfällen använt oss trogna macanvändare!

Bla då iMacen visades upp i Stockholm, Göteborg och Malmö. Även några månader senare då macarna visades upp inom dåvarande KFs City Stormarknad konceptet. Det var både kul och intressant att visa upp Apple för den stora massan. Apple borde göra samma sak igen...

Jag kommer ihog det ockso. Samma sak i Umea tror jag ett or efter lanseringen av iMacen i Sverige. Po Apples hemsida kunde man anmela sig att hjelpa till vid City Stormnarknad (nu poWer). Jag var rett ung do (dom tvingade mig att ta med mig en molsman), men jag fick endo hjelpa till

Det var hemskt trevligt och jag skulle hjerna gora det igen faktiskt. Hemskt gerna.

I Umea so ar det verkligen synd att alla gammla macar blir bortbytna mot windows datorer. Verkligen synd. Jag blev hemskt ledsen do jag fick hora att min gammla skola (Innertavle) hade skaffat Windows datorer... Jag som brukade ta med mig Command & Conquer och spela det po rasterna po skolans datorer

Sjelv so tycker jag skolan Minerva e so extremt cool. Dar finns det mycket Mac! Och han som ar IT administrator dar (Micke tror jag han heter?) var hemskt trevlig do jag treffade honom en gong. Jag skulle nog ha gott po Minerva i gymnasiet om jag kunnat, men Natur ar inte min grej.

Jag for vell skriva insendare till Vesterbottens Kuriren om detta problem med IT-kontoret, foer dom e rett Mac-vanliga!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 18:33

Emmm, vad har hänt med dina å,ä och ö? Har det tagit slut eller?

Är det någon som tänkt vidare på det här? Kan vi anmäla M$? (Har vi inga jurister på forumet?)

Kan vi påverka kommunerna och skolorna?

Kan vi inte mha en nationell intresseorganisation påverka ITIS och de andra projekten och få dem att inse att en bred datorkunskap är till nytta för alla?

1
Bevaka tråden