Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vettiga bokföringsprogram?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2008-02-14 13:23

Är det någon som testat: http://www.iordning.se/ ?

Ursprungligen av Rommie:

Är det någon som testat: http://www.iordning.se/ ?

iOrdning har diskuterats i exempelvis denna tråd. En sökning på "iOrdning bokföring" ger dig fler trådar som kanske kan vara av intresse.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2008-02-14 15:33

Jag ber om ursäkt för min otydlighet, det var mer en retorisk fråga riktat till de som ville ha ett enklare bokföringsprogram

Man ska vara på sin vakt vid val av program. Verkar finnas många bokföringsprogram med orimliga o dyra serviceavtal med dåliga uppsägningsvillkor...

Hej!

Kör UniBas sedan några år och är helnöjd. Funkar bra för min verksamhet. Smidigt när kund-, artikel-, och fakturamodul är integrerat. Jag är heller inte särskilt bekymrad för de buggar som visar sig emellanåt. De har i vart fall inte varit värre än de buggar jag drabbats av i SPCS.

Jag drabbades av SPCS ett tag, i en annan verksamhet, men fick psyk-bryt av det programmet... Jäkla så tungrott... åsså fanns det inte för Mac.... SPCS hade några buggar så det är inte heller felfritt. Till saken här att jag inte ens var användare, det var vår bokföringsbyrå som körde SPCS och de ropade på hjälp emellanåt när det gällde datorfunktioner och vi ropade på hjälp när summor, moms och valutor inte stämde...

Unibas är rimligt prissatt. Rekommenderar fullstora varianten, däremot är jag tveksam till "mini-unibas". Mini:n är strippad och fungerar bäst för kanhända hantverkare, hemservice och liknande med begränsad verksamhet.

Varför inte ladda ned deras demoversion. Den har all funktionalitet, men är bokföring för ett "fejkat" bolag. Du kan då köra programmet och testa hur det känna med att lägga upp artiklar, kunder mm.

Den estetiska delen av diskussionen skall vi nog lämna därhän...

Min upplevelse är att iOrdning nog är det snyggaste som finns till Mac just nu.
Dock så är faktureringsdelen väldigt enkel, det saknas reskontra och register för kunder och leverantörer - så det blir mycket "manuell" hantering i programmet.

Montanias program tycker jag om. Det är bäst - och dyrast.
Uni_Bas har ett bra pris och är en vettig mix av funktioner, och har inte debet och kredit för den som har svårt för debet och kredit.

I ekonomivärlden så pratar man debet och kredit, det kan därför vara en fördel att känna till vad det innebär - inte minst i kontakt med revisorer. Det är en grundläggande idé som man lär sig på varje helgkurs i starta-eget-bokföring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 16:24

Köpte montanias Step One bokföring till priset 1495 kr. En månad senare fick jag nyhetsmail från montania att om man planerade att uppgradera OSX från 10.3 till 10.4 när det snart släpps måste man betala till 995 kr för att programmet skulle gå att fortsätta att använda, detta var då ett generöst specialerbjudande. Jag uppgraderade iaf och mycket riktigt, när programmet öppnades avsluta det sig själv direkt. Inga andra program har någonsin gjort så när jag uppdaderat OSX, varning för Montania som har en motbjudane affärsidé.

Ursprungligen av linush:

Köpte montanias Step One bokföring till priset 1495 kr. En månad senare fick jag nyhetsmail från montania att om man planerade att uppgradera OSX från 10.3 till 10.4 när det snart släpps måste man betala till 995 kr för att programmet skulle gå att fortsätta att använda, detta var då ett generöst specialerbjudande. Jag uppgraderade iaf och mycket riktigt, när programmet öppnades avsluta det sig själv direkt. Inga andra program har någonsin gjort så när jag uppdaderat OSX, varning för Montania som har en motbjudane affärsidé.

Tråkigt att du har fått den bilden av vår affärsidé. Det finns mängder av exempel på program som behövt uppdateras för Tiger (eller mer aktuellt för Leopard, mer här). Det är naturligtvis inte avsiktligt utan beror på att operativsystemets APIer och programmeringsbibliotek förändras på ett sätt som är omöjligt att förutse i förväg innan den nya versionen ens existerar. Det vore egentligen konstigare om alla program man har fungerar med alla framtida versioner av operativsystemet.

Ett litet förtydligande: "specialerbjudandet" du syftar på bör ha varit erbjudandet att uppgradera för 495 kr (ordinarie uppgraderingspris 995 kr). Tja, 50% på priset är väl ändå ganska generöst...

Mvh
Johan Sölve
Montania System AB

Ursprungligen av Johan Sölve:
Ursprungligen av linush:

Köpte montanias Step One bokföring till priset 1495 kr. En månad senare fick jag nyhetsmail från montania att om man planerade att uppgradera OSX från 10.3 till 10.4 när det snart släpps måste man betala till 995 kr för att programmet skulle gå att fortsätta att använda, detta var då ett generöst specialerbjudande.

Ett litet förtydligande: "specialerbjudandet" du syftar på bör ha varit erbjudandet att uppgradera för 495 kr (ordinarie uppgraderingspris 995 kr). Tja, 50% på priset är väl ändå ganska generöst...

Jag vill förtydliga lite till efter att ha rotat lite i historieböckerna. MacOS X Tiger släpptes 29 april 2005. StepOne-uppdateringen för Tiger släpptes någon vecka in i maj. Alla som hade köpt programmet under 2005 fick uppdateringen för Tiger helt utan kostnad, med eller utan serviceabonnemang. Det innebär mer än 5 månaders grace-period, betydligt mer än vad som är vanligt i branschen (ofta handlar det om 1 månads respit). Det verkar därmed lite märkligt med ditt påstående att du fick mailet om Tigeruppdateringen en månad efter ditt köp, i så fall hade du nämligen fått den nya versionen utan kostnad. Du måste nästan ha köpt programmet under 2004 - kan det stämma?

Det känns väldigt orättvist när du säger "motbjudande affärsidé" och jag hoppas att jag rett ut missförståndet som kan tänkas ligga bakom detta.

Mvh
Johan Sölve
Montania System AB

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2008-09-16 15:14
Ursprungligen av Johan Sölve:

Jag vill förtydliga lite till efter att ha rotat lite i historieböckerna. MacOS X Tiger släpptes 29 april 2005. StepOne-uppdateringen för Tiger släpptes någon vecka in i maj. Alla som hade köpt programmet under 2005 fick uppdateringen för Tiger helt utan kostnad, med eller utan serviceabonnemang. Det innebär mer än 5 månaders grace-period, betydligt mer än vad som är vanligt i branschen (ofta handlar det om 1 månads respit). Det verkar därmed lite märkligt med ditt påstående att du fick mailet om Tigeruppdateringen en månad efter ditt köp, i så fall hade du nämligen fått den nya versionen utan kostnad. Du måste nästan ha köpt programmet under 2004 - kan det stämma?

Det känns väldigt orättvist när du säger "motbjudande affärsidé" och jag hoppas att jag rett ut missförståndet som kan tänkas ligga bakom detta.

Mvh
Johan Sölve
Montania System AB

Alla borde bojkotta företag som tar ut pengar för licens OCH serviceavtal OCH fr att programmet skall fungera med operativsystemuppdateringar. Det är vidrigt att se hur mjukvaruföretagen börjat suga ut pengar ur företagare bara för att tröskelkostnaden att byta leverantör är dyr och de därmed ser en "affärsmöjlighet" Detta är inget annat än utpressning. Det är anledningen till att jag sitter med en gammal utdaterad bokföringsklient som faktiskt fortfarande fungerar trots att den är från tiden då licenser verkligen var licenser.

Ursprungligen av magric:

Alla borde bojkotta företag som tar ut pengar för licens OCH serviceavtal OCH fr att programmet skall fungera med operativsystemuppdateringar. Det är vidrigt att se hur mjukvaruföretagen börjat suga ut pengar ur företagare bara för att tröskelkostnaden att byta leverantör är dyr och de därmed ser en "affärsmöjlighet" Detta är inget annat än utpressning.

Men hallå, Apple gör ju så.
Det ingår inte ett service och supportavtal när man köper en licens för Apples mjukvaror. Vill man ha service och supportavtal så får man betala extra för det. Personligen har jag ingenting emot det, för om jag känner att jag inte behöver ett service och supportavtal så vill jag inte betala för det (om det inte låg separat så skulle det höja priset på produkten). Nu har man fortfarande möjlighet att få support och service på Apples produkter och mjukvaror, men utan service- och supportavtal så får man betala när man ringer dem och frågar. Om man inte ringer, eller ringer bara ett fåtal samtal, så sparar man pengar genom att inte köpa avtalet.

När det gäller uppgraderingar av operativsystemet...
Apple tar betalt för sina nya versioner av operativsystemet. Om du har köpt Panther och har en licens för det, så får du varken Tiger eller Leopard gratis. Uppdateringar och buggfix av Panther är gratis, uppdatering och buggfix av Tiger är gratis, men inte den nya versionen.

Med nya versioner av operativsystemet, som när Panther gick till Tiger eller när nu Tiger har gått till Leopard, så införs ny funktionalitet, nya programrutiner och många ändringar. Här passar mjukvaruföretagen på att då släppa nya mjukvaror som drar nytta av de nya funktionerna i operativsystemet, men som samtidigt ofta blir inkompatibla med äldre versioner av operativsystemet. På grund av tekniska begränsningar i Mac OS X så får ofta programtillverkarna hitta på egna grejjer för att komma runt problem, och när Apple inför ett nytt sätt i ny version så fungerar inte dessa mjukvaror längre.

Det som generellt gäller för mjukvaruföretag, det är att för små programuppdateringar så brukar de inte ta ut extra avgifter, men för större grejjer så vill de självfallet ha betalt för annars jobbar de ju gratis.

Många mjukvaruföretag är väldigt små och kan inte överleva på att enbart sälja själva programmet. För det säljs för få program. Inkomstmöjligheten heter därför service- och supportavtal. T o m Visma/SPCS har service och supportavtal som man får betala för ett år i taget, trots att man har betalat för en programlicens. Och nu är ändå Visma/SPCS landets största tillverkare av mjukvaror inom sin programkategori.
Små tillverkare som består av en eller två eller tre personer, de har inte Visma/SPCS resurser och behöver därför allt stöd i världen och inkomstkällor.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2008-09-23 11:38
Ursprungligen av Raphael:

Men hallå, Apple gör ju så.
Det ingår inte ett service och supportavtal när man köper en licens för Apples mjukvaror. Vill man ha service och supportavtal så får man betala extra för det. Personligen har jag ingenting emot det, för om jag känner att jag inte behöver ett service och supportavtal så vill jag inte betala för det (om det inte låg separat så skulle det höja priset på produkten). Nu har man fortfarande möjlighet att få support och service på Apples produkter och mjukvaror, men utan service- och supportavtal så får man betala när man ringer dem och frågar. Om man inte ringer, eller ringer bara ett fåtal samtal, så sparar man pengar genom att inte köpa avtalet.

När det gäller uppgraderingar av operativsystemet...
Apple tar betalt för sina nya versioner av operativsystemet. Om du har köpt Panther och har en licens för det, så får du varken Tiger eller Leopard gratis. Uppdateringar och buggfix av Panther är gratis, uppdatering och buggfix av Tiger är gratis, men inte den nya versionen.

Med nya versioner av operativsystemet, som när Panther gick till Tiger eller när nu Tiger har gått till Leopard, så införs ny funktionalitet, nya programrutiner och många ändringar. Här passar mjukvaruföretagen på att då släppa nya mjukvaror som drar nytta av de nya funktionerna i operativsystemet, men som samtidigt ofta blir inkompatibla med äldre versioner av operativsystemet. På grund av tekniska begränsningar i Mac OS X så får ofta programtillverkarna hitta på egna grejjer för att komma runt problem, och när Apple inför ett nytt sätt i ny version så fungerar inte dessa mjukvaror längre.

Det som generellt gäller för mjukvaruföretag, det är att för små programuppdateringar så brukar de inte ta ut extra avgifter, men för större grejjer så vill de självfallet ha betalt för annars jobbar de ju gratis.

Många mjukvaruföretag är väldigt små och kan inte överleva på att enbart sälja själva programmet. För det säljs för få program. Inkomstmöjligheten heter därför service- och supportavtal. T o m Visma/SPCS har service och supportavtal som man får betala för ett år i taget, trots att man har betalat för en programlicens. Och nu är ändå Visma/SPCS landets största tillverkare av mjukvaror inom sin programkategori.
Små tillverkare som består av en eller två eller tre personer, de har inte Visma/SPCS resurser och behöver därför allt stöd i världen och inkomstkällor.

För att inte jämföra äpplen och päron måste jag förtydliga. Det jag kritiserar är att när jag köper ett program till det operativsystemet jag har så anser jag att säkerhetspatchar och liknande skall ingå. (självklart till den plattform/OS som programmet är köpt.) Det är inte alltid fallet. Det har blivit en slags norm inom denna smala nisch (bokföring) att man måste ha "serviceavtal" för annars fungerar inte programmet. Anledningen att man gör det är att man kan.

Mjukvaruföretag som inte kan överleva skall heller inte göra det. Och de jobbar inte gtratis för att de rättar till saker de missade under förra revisionen. Den funktionalitet de har sålt skall levereras om än något försenat. Egentligen skulle DE betala om man fått vänta på uppdateringen/fixen.

Jag har läst igenom er sida Johan och jag fann en sak jag tyckte var underligt ang. ert serviceabonnemang. Ni skriver såhär:

"Möjlighet att köpa uppgraderingar och nyutvecklade produkter till ett förmånligt pris"

Serviceabonnemanget kostar 990kr/år och man får då, om jag gissat rätt, köpa uppgraderingar för det "förmånliga" priset 495kr.
Stämmer verkligen detta? Då skulle man tjäna 490kr om man istället sket i serviceabonnemanget och betalade det ordinarie uppgraderingspriset 995kr. Gränsen går vid 2 uppdateringar per år, efter det så skulle serviceabonnemanget löna sig om jag fattat detta rätt.

Du får rätta mig om jag missuppfattat det hela!

Mvh
Daniel

Ursprungligen av DanielWestman:

Jag har läst igenom er sida Johan och jag fann en sak jag tyckte var underligt ang. ert serviceabonnemang. Ni skriver såhär:

"Möjlighet att köpa uppgraderingar och nyutvecklade produkter till ett förmånligt pris"

Serviceabonnemanget kostar 990kr/år och man får då, om jag gissat rätt, köpa uppgraderingar för det "förmånliga" priset 495kr.
Stämmer verkligen detta? Då skulle man tjäna 490kr om man istället sket i serviceabonnemanget och betalade det ordinarie uppgraderingspriset 995kr. Gränsen går vid 2 uppdateringar per år, efter det så skulle serviceabonnemanget löna sig om jag fattat detta rätt.

Du får rätta mig om jag missuppfattat det hela!

Mvh
Daniel

I serviceabonnemanget för StepOne-serien ingår förutom support även uppdateringar av den typ som krävdes för Tiger-stödet. För större programuppgraderingar t ex från version 1.x till 2.0 gäller det du syftar på, nämligen rabatterat pris på uppgraderingen.
Uppdateringspriset 495 kr var ett tidsbegränsat erbjudande som gällde alla kunder, dvs det har inget med serviceabonnemang att göra. Normalpriset för en uppdatering för StepOne Bokföring är annars 995 kr.

Support & underhåll StepOne-serien:
Information om nya versioner och automatiskt utskick av kostnadsfria uppdateringar då det sker mindre förändringar av programmet t ex vid lagförändringar och nya rekommendationer eller förbättringar av programmet

Hoppas det blev lite klarare! Och hoppas att jag fick rätt på begreppen, jag håller som utvecklare egentligen inte på med dessa frågor...

Mvh
Johan Sölve
Montania System AB

Använder First Office Start och tycker det funkar bra. Inga problem med leopard förutom att det var lite krångligt att hämta ny databasnyckel eftersom jag ominstallerade på en ny dator. Det hela löstes med ett telefonsamtal till Hansaworld support.

Jag är nöjd med programmet och kommer uppgradera till professional under sommaren. Det jag saknar i Start är offertfunktion. Gillar också att det går att uppgradera allteftersom ens företag växer.

Iordning är också väldigt bra jag använde det ett tag.

Montania har jag ingen erfarenhet av, fördelen skulle väl vara att det tydligen går att koppla ihop med filemaker om man nu skulle behöva det.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2008-09-23 11:44

Lagerprogram?

Någon sm vet om det finns fristående Order/Lager/faktura program för mac?

Ursprungligen av magric:

Någon sm vet om det finns fristående Order/Lager/faktura program för mac?

Ja, Stelvio OLF.
Finns även Step One Integra nxt från Montania, men i det ingår även bokföring.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-28 01:00

Själv har jag nu snart gått klart min högskoleutbildning för att fullfölja min dröm om att starta min affärsidé.

För dom som sitter i kanske samma situation kan jag berätta att jag inte hade någon som helst kunskap inom bokföring. Förut var jag helt inne på att jag behövde ett komplett system med lager, bokföring, fakturering, inköpsordrar mm.

Efter att ha tittat på Taz's hemsida:
Bokforamoms.se

Har jag nu kommit fram till att jag inte alls behöver allt detta eller betala dyra pengar för att komma igång.

Det verkar nu som om jag kommer satsa på iOrdning.

Priset ligger bra till med 980kr + moms och det innehåller fakturering (Med automatisk bokföring och artikelregister).

Mitt tips: Läs artiklarna på Taz's hemsida som är otroligt bra skrivna och med ett språk för oss som inte är ekonomer förstår. Prova demo'n av iOrdning som finns på iOrdning.se

Huruvida jag har tagit rätt beslut återstår att se Men jag känner att behöver jag fler funktioner kan jag alltid uppgradera mig till något annat system DÅ. Vilket kan ta många år.

MvH Bylund

Viktigt att komma ihåg, är att vad man ej väljer så är man inte låst.
Alla program exporterar SIE-filer som är en standard för utbyte av bokföringsinformation.
Dock så är det enklast att göra byte när man har gjort bokslutet och skiftar till nytt bokföringsår - för det gamla låser man då (för att man inte ska kunna göra ändringar) och då behöver man det gamla bara för referens för att se vad som hände mer i detalj.
I samband med det kan finnas läge för att göra programbyte, och spara det gamla som SIE-filer. (SIE gör man ju säkert även ändå, för att skicka till revisorn).

Ursprungligen av Sven Pik:

Tycker utbudet av bokföring och framför allt lön är dåligt på mac sidan (körde pc innan).
Men Xdesk´s system funkar riktigt bra, Xdesk - För ett enklare företagande
Helt webbaserat, helt klart framtiden.

//Pik

Men man kör väl bara ett program? Så man behöver inte 20 hundra alternativ.
Talar vi bokföring så finns ju Uni_Cell, Stelvio, iOrdning, Montanias olika lösningar, HansaWorld. Alltifrån enkla bokföringssystem till avancerade ekonomistyrningssystem med order-lager-fakturering, affärssystem och lösningar för redovisningar, för småföretagare till stora business enterprises. Fler av dessa producenter erbjuder även löneprogram.

Observera nu att utbudet hos Mac-återförsäljarna är mindre än utbudet på marknaden. Återförsäljarna lagerför bara de vanligaste lösningarna, men alla dessa företag erbjuder betydligt fler varianter och lösningar som man hittar på respektive producents hemsida.

JFS hade flera program, men de har lagt ner sin verksamhet på grund av för liten efterfrågan och för höga programutvecklingskostnader. De skyller detta på SPCS/Visma som helt dominerar marknaden för ekonomisystem och gör det svårt för andra att märka, oavsett hur bra de är.

Själv har jag kört SPCS/Visma på Windows och förstår inte all hype kring det. Tycker deras mjukvaror är krångliga, fula, ologiska och rätt hemska. Om jag hade Windows skulle jag köra XOR istället, men nu har jag som tur är Mac så då slipper jag de hemska mjukvarulösningarna.

Tack för svaret Johan! Det blev lite klarare nu!

Någon här som hört talas om E-conomic?
Det är visst ett boföringsprogram helt på internet.
Jag har någon vecka gått och tänkt på att om någon skulle göra ett riktigt bra bokföringsprogram på internet så skulle dom tjäna så jävla mycket pengar. Sen upptäckte jag e-conomic igår och då försvann mina tankar på att göra ett program själv! De har visst 12000 företag bara i skandinavien som betalar 185kr el. 370kr i månaden! Iofs är 185kr / månaden rätt mycket om man jämför med andra program.

Men om det är bra eller ej vet jag ingenting om. Någon som testat det?
Ta en titt på e-conomic.se!

Senast redigerat 2008-04-26 13:48
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-08-05 00:47
Ursprungligen av DanielWestman:

Men om det är bra eller ej vet jag ingenting om. Någon som testat det?
Ta en titt på e-conomic.se!

Jag håller också på att kolla på det, ser ut att vara väldigt bra! Tänkte först välja Swebanks lösning, men det kostar 300 kr/mån om man väljer att få automatiska uppgifter från kontot samt ha möjlighet att fakturera.

e-conomic.se kostar 185:- / månad då kan man bokföra, fakturera, infoga artiklar, uppgifter från Bankgiro & PostGiro samt en massa annat skickar med en länk (www.e-conomic.se – ditt bokföringssystem online – frÃ¥n 185 kr/mÃ¥n.)

Undrar också om det är någon som har kört det? Annars kommer nog jag snart bli kund.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-08-05 05:15
Ursprungligen av denon:

Jag håller också på att kolla på det, ser ut att vara väldigt bra! Tänkte först välja Swebanks lösning, men det kostar 300 kr/mån om man väljer att få automatiska uppgifter från kontot samt ha möjlighet att fakturera.

e-conomic.se kostar 185:- / månad då kan man bokföra, fakturera, infoga artiklar, uppgifter från Bankgiro & PostGiro samt en massa annat skickar med en länk (www.e-conomic.se – ditt bokföringssystem online – frÃ¥n 185 kr/mÃ¥n.)

Undrar också om det är någon som har kört det? Annars kommer nog jag snart bli kund.

Det fina med Swedbank är väl att det samtidigt är din bank, och att den automatiskt på det viset kan hålla koll på alla dina utgifter och inkomster på ett helt annat kontrollerat sett? Det blir liksom inte en tredje part...

Eller kan man ha sitt bankgiro hos e-conomic också?

Jag förvånas över att iOrdning inte nämns alls i diskussionen.
Hem

Snyggt och lättanvänt till bra pris.
Dock inte lika funktionsmatat som dyrare konkurrenter, men helt klart ett intressant alternativ. Iaf det snyggaste alternativet.
Utmärkt för småföretagare.

Ursprungligen av Raphael:

Jag förvånas över att iOrdning inte nämns alls i diskussionen.
Hem

Snyggt och lättanvänt till bra pris.
Dock inte lika funktionsmatat som dyrare konkurrenter, men helt klart ett intressant alternativ. Iaf det snyggaste alternativet.
Utmärkt för småföretagare.

Kul med en tråd med så lång livstid. Jag har läst flera av inläggen om bokföringsprogram i forumet, och har kollat på och/eller laddat ned demoversioner av Unibas, Stelvio, iCash och iOrdning. Har dock inte tagit mig tid att kolla mer än översiktligt på demoversionerna.

Funderar på att köpa iCash, som verkar enkelt, bra, billigt och "macigt", och som dessutom tydligen fick bäst betyg av dessa i MacWorld häromåret, men läste i tråden ovan att det programmet saknar momsfunktion – inte bra! Kanske borde köpa iOrdning istället. Är det någon här som kan jämföra de två, eller som har färska synpunkter på andra bokföringsprogram?

Gunilla

Ursprungligen av GunillaK:

Funderar på att köpa iCash, som verkar enkelt, bra, billigt och "macigt", och som dessutom tydligen fick bäst betyg av dessa i MacWorld häromåret, men läste i tråden ovan att det programmet saknar momsfunktion – inte bra! Kanske borde köpa iOrdning istället. Är det någon här som kan jämföra de två, eller som har färska synpunkter på andra bokföringsprogram?

iCash är inget egentligt bokföringsprogram. Det är mer av ett kassaprogram för privatanvändare, men som även kan fungera för enmansföretagare med mindre verksamhet.

Ett riktigt bokföringsprogram, som exempelvis iOrdning, följer standardplaner för konton och verifikationer, och har även exportmöjlighet som fungerat för att skicka filer som revisorn kan hämta in i sitt redovisningssystem. Av de bokföringsprogram som finns så tycker jag iOrdning har ett väldigt Macigt-användargränsnitt, en fördel är att så mycket är samlat på samma ställe som när man bokför en verifikation och man har kontoplanen i samma fönster istället för i ett separat. Dock förutsätter bokföringsprogrammen att man har ett hum om debet och kredit, alltså om bokföring... UniCell har ett annat system för att göra det enklare för icke-bokföringskunniga, men nackdelen då är att användargränsnittet inte är Macigt.

www.fortnox.se har du också om du gillar onlinesystem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 12:07

Johan Sölve - Ett sent svar men jag kan bara konstatera att för mig blev det en väldigt dålig lösning och erbjudandet kändes som ett hån. Summan blir att hur rätt du än har om teknikaliteterna är det här ingen lösning jag kommer att söka i framtiden.

Jag är precis i startgroparna för att dra igång min verksamhet som fotograf och webbsideproduktion. Jag kommer att jobba enbart med tjänster, mao inga produkter eller lager och sånt.
Jag behöver ett program som framförallt gör det enkelt att ta fram de uppifter som sedan ska skickas in till skatteverket. Kommer inte att jobba heltid, har en vanlig anställning brevid och kommer att ha FA-skatt.
Vilket program till mac (eller pc med parallells) tror ni vore bäst för mig? iOrdning?
Jag vill helst slippa anlita revisor att göra bokslut då jag kanske inte har någon vidare volym med jobb att tala om

Har kört Unicells "UniBas ("www.unicell.se") under många år på min Mac .
Fungerar suveränt bra för den som är ovan med bokföring tack vare en pedagogisk visualisering av konteringarna. Finns att hämta hem som fungerande demo. Har bra stöd för kundregistrering och prissättning av artiklar/tjänster.

Oavsett program, så skaffa hem några bokförings, och företagsböcker samtidigt. "www.blinfo.se" är en bra källa. "Bokföring med förenklat bokslut" + "Enskild firma" är en bra början.

Även om program som UniBas är enkla att använda, så krävs att man trots det har dräglig hum om vad man skall göra. inga program, hur lättanvända de än är, sköter allt automatiskt....!

Lycka till med firman!

Bevaka tråden