Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exposé laggar i 10.4

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-05-08 22:58

installerade tiger på min ibook 800 mhz g3
10.3 flyter på perfekt & exposé flyter på hackfritt även om man har många fönster öppna när man använder, men i 10.4 börjar det lagga med bara 2 fönster öppna, så inte kan det va hårdvaran som säckar efter 10.4´s krav...eller?

någon som vet vad som påverkar denna prestanda negativt & vad man skulle kunna göra för att få tillbaka det flyt man hadde i 10.3.
skrytobjektet har helt försvunnit från min ibook nu

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 13:09

Har också hört detta från personer med långsammare Macar, och tycker mig märka av (men det är ingen stor skillnad) även detta på min iMac G5. Något som Apple förhoppningsvis lätt kan rätta till till nästa uppdatering som inte borde vara för långt borta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-09 13:11

Jag har drabbats av precis samma sak. Känns nästan som att Quartz Extreme är avstängt för Exposé. Högst mystiskt.

Dock har jag även upptäckt att om man kör på några timmar med datorn så blir Exposé efter ett tag mindre slött, ungefär som i Panthern igen. Har en uptime på 6 dagar här nu, och Exposé flyter rätt bra. Men så fort jag startar om blir det slött igen...

Jag märkte skillnaden direkt efter Tiger. Exposé flyter hur jämn som helst på min iBook G4 med Panther, medan det nästan hackar sig fram på min iMac G5 med Tiger. Q2DX är aktiverad men gör ingen skillnad alls.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-09 14:27

Märkte just en lustig sak. Ändrade skrivbordsbild på min iBook från en av apples defaultbilder (som är i en ganska maffig 2048xNånting-upplösning) till en annan bild i 1024x768-upplösning... vet inte om jag bara inbillar mig, men exposé känns något jämnare nu, lustigt nog.

  • Medlem
  • 2005-05-09 19:53

jag kikade runt på apples diskussionsforum mfl ställen, verkar vara 95% av alla tiger användare som lider av segheten med exposte och minimering/maximering av fönster.

detta gör mig i alla flal mindre orolig, apple måste ju fixa till detta snabbt i 10.4.1, eller hur?

kan tillägga att animationerna för widgets flyter på heeeeelt laggfritt, alla animationer är perfekta.
känns som att de ägnat för mycket energi på widgets *besviken*
den snygga & flytande grafiken i osx e ju en av anledningarna till att jag kör mac

ni har väll även märkt att slowmotion effekten man fick förrut när man höll nere shift+exposé tangenten är helt borta nu.
shift+andra effekter fungerar dock fortfarande (underhållande att använda på widgets området...)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-09 21:15

Slow-motion för Exposé med shift funkar hur bra som helst för mig (dock inte när man använder active screen corners, bara när man trycker F-tangenterna).

Det där med skrivbordsbild jag babblade om ovanför var nog bara rent önsketänkande f.ö.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 22:10

Exposé i Tiger funkar hur bra som helst för mig, inga segheter...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 16:26
Ursprungligen av fred123:

Exposé i Tiger funkar hur bra som helst för mig, inga segheter...

Vad har du för dator?

  • Medlem
  • 2005-05-10 15:27

bara så det inte ska bli missuppfattning
exposé i 10.4 har färre fps än 10.3

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 16:18
Ursprungligen av P3t3r:

bara så det inte ska bli missuppfattning
exposé i 10.4 har färre fps än 10.3

Vad menar du? Det är väl just det diskussionen handlar om?

  • Medlem
  • 2005-05-10 16:22

ja, men så inte någon råkar missuppfatta "segt"

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-11 18:49

Jag har inga som helst problem med Exposé på min 2x2 GHz G5 med Radeon 9800 Pro iaf.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-13 22:36
Ursprungligen av hugin:

Jag har inga som helst problem med Exposé på min 2x2 GHz G5 med Radeon 9800 Pro iaf.

Så märkligt!
Du var bara tvungen säga det, va! Din rackare!

(Mac mini = hackande Exposé i Tiger)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-14 14:38
Ursprungligen av Micke F:

(Mac mini = hackande Exposé i Tiger)

Min MacMini hackar inte alls, har försökt olika sätt, går fint fint !
Använder Tiger

Datorn har 512 MB RAM, det är det som troligen gör exposé effektivare

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-23 18:58
Ursprungligen av REP:

Min MacMini hackar inte alls, har försökt olika sätt, går fint fint !
Använder Tiger

Datorn har 512 MB RAM, det är det som troligen gör exposé effektivare

Även jag har 512 i RAM. Skärmen är en Cinema Display 20" - dvs ganska många pixlar att hålla ordning på.

Men jag överlever!
Tycker dock det vore smidigt att kunna välja bort animationen helt för exposé, kanske med samma zoom-effekt som fanns i OS 9 (?), där en streckad kontur zoomar ned till den slutliga miniatyren av fönstret (valbart för oss med gammal dator, dvs från mars 2005 )

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-11 19:01

jag har inte heller några som helst problem tycker snarare det är mycket jämnare nu (PB 12" 1.33ghz 1256 ram)

Ursprungligen av Filip:

jag har inte heller några som helst problem tycker snarare det är mycket jämnare nu (PB 12" 1.33ghz 1256 ram)

Håller med, Jag har samma konfiguration som du och Exposé och fönsterhanteringen känns rappare än i Panther.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-06-02 12:54

Jag upplevde att blev en ganska stor skillnad i uppgraderingen till 10.4.1. Expose har aldrig varit något problem så länge som PB:ns egen skärm använts, när en extern skärm kopplats in blev det dock segt i 10.4.0. Denna seghet har nu försvunnit i och med 10.4.1 så om det är någon som inte uppdaterat så gör det. I 10.4.1 upplever jag samma prestanda på expose som i 10.3.9.

  • Medlem
  • 2005-05-11 19:01

nej, dina cpu:er kompenserar nog för den dåliga gpu anpassningen antar jag

  • Medlem
  • 2005-05-12 01:41

Jag kan tillägga att dockan flyter på relativt bra som i 10.3.
När jag vill få fram skrivbordet med F11 flyter det på PERFEKT! men inte när jag kör "visa alla fönster" på F9 eller F10

animationerna på dashboard flyter på PERFEKT även dem, så något slags problem måste de ställt til me i 10.4

är det samma för er andra åxå?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-13 21:26

Jag har ju ingen mac ännu, men jag är relativt säker på att det beror på att 10.4 använder quartz extreme som utnyttjar grafikkortet. Och du med G3 ibooken har nog inget jättesnabbt 3d-kort och antagligen har inte personen med G5 ibooken det heller (gamla modellen med radeon 9200?).
Och när då 10.4 försöker köra effekterna via grafikkortet blir det långsamt, medans det fungerade bra i 10.3.

Personer med bättre grafikkort, exempelvis han med dual G5 och radeon 9800 klarar sig naturligtvis då de har ett grafikkort som är lite kraftfullare.

Trist att de nöjde sig med ett 9600 i de nya modellerna av imac bara, hade gott kunnat tagit något ännu bättre.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 00:49
Ursprungligen av Hagge:

Jag har ju ingen mac ännu, men jag är relativt säker på att det beror på att 10.4 använder quartz extreme som utnyttjar grafikkortet. Och du med G3 ibooken har nog inget jättesnabbt 3d-kort och antagligen har inte personen med G5 ibooken det heller (gamla modellen med radeon 9200?).
Och när då 10.4 försöker köra effekterna via grafikkortet blir det långsamt, medans det fungerade bra i 10.3.

Personer med bättre grafikkort, exempelvis han med dual G5 och radeon 9800 klarar sig naturligtvis då de har ett grafikkort som är lite kraftfullare.

Trist att de nöjde sig med ett 9600 i de nya modellerna av imac bara, hade gott kunnat tagit något ännu bättre.

Öööh... nä. Det känns som det borde vara tvärtom. Quartz Extreme gör allt annat sånt förutom just Exposé, som kanske sköts rent av processorn för att Apple tabbat sig rejält? Nä vet inte, men som sagt. Det flöt ju bra tidigare (10.3) med Qaurz Extreme så det låter inte som en förklaring.

  • Medlem
  • 2005-05-14 01:45

tyckte 10.4 hade så usel prestanda att det va omöjligt att jobba i det, kör 10.3.9 nu igen, väntar nog tills de fått ordning på alla problem, saknar ju knappast något i 10.4

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 01:54

samma för mig. Dashboard flyter, visa skrivbord flyter.. visa all fönster flyter INTE lika bra som i 10.3. har en 2x2ghz med radeon 9600xt, 1.5gb ram.. nått har dom missat

  • Medlem
  • 2005-05-14 02:00

skumt då

jag har varken specialprogram eller gjort några som helst modifikationer
buggarna ligger förmodligen självklart i tiger..

Ursprungligen av P3t3r:

installerade tiger på min ibook 800 mhz g3
10.3 flyter på perfekt & exposé flyter på hackfritt även om man har många fönster öppna när man använder, men i 10.4 börjar det lagga med bara 2 fönster öppna, så inte kan det va hårdvaran som säckar efter 10.4´s krav...eller?

Jag har exakt samma konfiguraton och hos mig blev allt betydligt snabbare med Tiger. Exposé t. ex. är rappare än i Panthern...

/m

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-05-14 10:24

Expose flyter lika bra/dåligt i Tiger som på Panther på min PB G3 Pismo 500MHz så jag tror "Hagge" har rätt i sina teorier.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-14 11:29

Tycker att F9 ger lite "ryckigare" animation än med Panther. Det är inte segt eller laggigt, utan känns mer som om man hoppat över några frames i animationen. Inget som stör mig dock, hade inte tänkt på det om jag inte medvetet jämfört.

-- Patrik

Bevaka tråden