Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikonerna i Dreamweaver är "trasiga"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-20 17:16

Tjena!

Jag har precis installerat om min dator med Tiger. Och efter detta så är ikonerna i Dreamweaver trasiga. Kolla in bilden.

Vad beror det på? Jag har kollat rättigheter men allt ska stämma. Jag har även avinstallerat mitt Dreamweaver och laddat hem den senaste Try-Out versionen från Macromedia.com, men utan resultat.

Hjälp

Har du provat att radera alla preferens-filer som hör till Dreamweaver?

Bildfilerna tycks annars ligga i mappen Configuration inne i programmappen. Jag testade att släppa mappen på iViewMedia och hittade bilderna där. Om det sen är där programmet vill läsa dom eller ej låter jag vara osagt.

Här alltså: /Applications/Dreamweaver/Configuration/Objects/Common/

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-20 20:07

Jag har raderat alla preferencesfiler som har med Macromedia att göra och kollat runt lite bland bilderna, kanske har inte alla hamnat där? Hur många objekt har ni i den mappen? Alltså: /Applications/Dreamweaver/Configuration/Objects/Common/ ......jag har 45 objekt.

45 här med.

Hur är det med behörigheter på programmappen?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-20 22:14

De ser ut att stämma bra. Jag ska testa att installera Dreamweaver på ett annat ställe för att se om det kan lösa problemet ...

*Uppdaterad*

Nepp det är samma fel som förut med trasiga ikoner Börjar bli lite krisigt nu. Man ska väl inte behöva installera om systemet? Eller slänga in Panther igen?

Kör programmet Cocktail fliken Pilot med grundinställningarna och starta sen om datorn. Hjälper det?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-21 11:02

Det hade jag faktiskt inte tänkt på, men det blev ingen skillnad ändå

Hmm, jag får nog ta och börja söka runt på engelska sajter ocskå.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-21 12:33

Har du provat installera om DW?
Eller testat Macromedias "hotfix" här:
http://www.macromedia.com/support/service/ts/documents/mac_archive_install.htm

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-22 18:50

Jepp jag har testat att isntallera om DW flera gånger, och även testat att installera deras senaste TryOut version. Men felet består.

Ska kolla på den där "hotfixen" nu, tack!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-22 19:27

Hotfixen fungerade inte heller

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-22 20:08

På något sätt hamnar filerna där dom inte ska, eller där DW inte hittar dom. Antingen är det ikonerna som hamnar rätt och resten av DW fel, eller tvärtom. Jag undrar om du installerar som du ska eller om det är något annat "enkelt" fel du gör....?

Jag rekommenderar att du tar bort varenda DW-fil som du kan hitta. Sök efter "dreamweaver" och "macromedia" och släng alla plist-filer, etc. Kör sedan permissions. Sen installerar du om, och placerar programmet i program-mappen för rätt användare (dig, troligen). Jag minns inte om DW själv letar reda på programmappen, eller om måste göra det själv. Kör permissions efter installation också.

Förresten, jag vet inte om det kan påverka om man använder "fel" konto till Macen under installationen, t.ex. root. Du använder väl ett vanligt admin-konto, hoppas jag.

Om det fortfarande strular så KAN det ju vara att din filstruktur i OSX har blivit konstig. Du kan då t.ex. använda DiskWarrior som kollar strukturen, eller starta i "single user mode" (håll ner Äpple + s vid boot). Skriv fsck -y och tryck Enter och upprepa varje gång du ser att ändringar gjorts. När datorn säger att allt verkar OK, så kör du en eller två ggr till. Sen skriver du reboot, tryck Enter, så startar datorn. Om det är fel på filstrukturen så brukar det räcka att uppreap fsck -y max 5-10 ggr. Har det inte ordnat sig då, så är det nog dags att installera om systemet.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-25 11:42

Tack så mycket för tipset om DiskWarrior! Det fixade mitt problem!

Kan man göra så att denna tråden blir typ "uppmärksammad" på något sätt? Den innehåller ett jobbigt problem, med en inte helt enkel lösning, men det hjälpte.

99Mac är nästan för bra ibland

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-25 17:08

Kul att det funkade till slut!

Forumledningen kan ibland göra en tråd "klibbig", dvs den försvinner inte utan stannar kvar bland de första trådarna i ett underforum. Men då ska den nog ha högre dignitet än denna. Det är därför det ofta lönar sig att göra en sökning innan man lägger in frågor: Lösningen kanske redan finns.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-26 11:19

Jag håller med om att det är lite mycket att göra denna tråden klibbig, men kan man inte bygga upp någon sorts FAQ med hjälp av trådar som innehåller ett problem och en lösning?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-26 13:27
Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag håller med om att det är lite mycket att göra denna tråden klibbig, men kan man inte bygga upp någon sorts FAQ med hjälp av trådar som innehåller ett problem och en lösning?

Ja, du kan ju skapa en wiki. Kolla högst upp på den här sidan, i den horisontella, svarta menyn. Klicka på "wiki" så får du mer info.

Sökfunktionen är väl tillräcklig. Vill vi ha bättre träffunderlag på tråden kan vi väl fylla i några söktermer i några inlägg typ så här:

Ikon syns inte
Ikonerna visas inte

osv..

1
Bevaka tråden