Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon nya Sony Ericsson K750i ännu?

Tråden skapades och har fått 292 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 11:14

gurne: Om ditt sim-kort även är tre år gammalt så beror det nog på det..

Gamla simkort kan ställa till det i nya telefoner. Helst ska man alltid byta till senaste simkortet när man köper en ny telefon.
Har du Telia görs bytet smärtfritt i en butik på 2 sek. Tänk bara på att kopiera in all info i din nya telefon.

Har du COmviq/Vodafone så får du ringa och beställa av dom så kommer det på posten.

Men kan du skicka sms?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-08-04 11:46

Ian C: Tack för tipset! Dock är mitt simkort inte äldre än från i höstas när jag bytte till Comviq. Ja, det fungerar att skicka sms. Det hörs alltså inget i den "vanliga" högtalaren när man ringer ett samtal - dvs. den man brukar hålla mot örat när man pratar i telefonen. Jag har dock lyckats byta till högtalartelefon-funktionen och då hörs det att det ringer (när den trots allt behagar ringa upp).

I övrigt verkar telefonen fungera bra, men detta är ju ett brutalt stort fel ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 22:20

Om du vill ha en enkel mobil så vill jag rekomendera Vodafone Simply. Dock vet jag inte hur den går att synka med Mac. Det vore väl önskvärt om inte annat. PC går fine (tipsa gärna andra om telefonen, det är så dumt att folk har kamera och mp3 när de inte använder det).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-11 01:03

Får inte igång messandet/ringadet från adressboken. Måste ha parkopplat minst 34ggr hitills. Kollar jag på telefonen om vilka tjänster som datorn stödjer så finns bara Object Push där, men i systeminställningar så står det en massa annat gött som telefonen stödjer...

Nån som kan?
Har även provat att haxxa min adressbok (plist filen) men det ger inga resultat.
Kan dessutom ej kommunicera med teflonen mha AT-kommandon, den svarar inte på nåt.

För övrigt världens bästa mobil....evah!1!!!1!!eleven!!

mvh
b0bben

  • Oregistrerad
  • 2005-09-27 01:34
Ursprungligen av b0bben:

Får inte igång messandet/ringadet från adressboken. Måste ha parkopplat minst 34ggr hitills. Kollar jag på telefonen om vilka tjänster som datorn stödjer så finns bara Object Push där, men i systeminställningar så står det en massa annat gött som telefonen stödjer...

Nån som kan?
Har även provat att haxxa min adressbok (plist filen) men det ger inga resultat.
Kan dessutom ej kommunicera med teflonen mha AT-kommandon, den svarar inte på nåt.

För övrigt världens bästa mobil....evah!1!!!1!!eleven!!

mvh
b0bben

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050731124746116 fungerade för mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 07:59

måste bara säga .. att denna lur med sterioheadsetet HPM-70 (samma som till W800a) + 2 gb minne = MUMS!

Nu är jag 750-ägare sen ett par dar. Men jag är osäker på ett par grejer:
• Går det inte att synka via iCal med USB-sladden?
• Följdfråga: är Bluetooth enda sättet att komma åt interna minnet?
• och följdfråga 2: är USB-sladden enda sättet att komma åt Memorysticket?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-29 09:11

1) Nej, USB-sladd = memorystick funkar som usb-minne, ej åtkomst till tfn-minne.
2) I praktiken ja, det kanske går med IR också?
3)Nej, via bluetooth kommer du även åt memorystick.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2005-09-29 09:13
Ursprungligen av HankPank:

Nu är jag 750-ägare sen ett par dar. Men jag är osäker på ett par grejer:
• Går det inte att synka via iCal med USB-sladden?
• Följdfråga: är Bluetooth enda sättet att komma åt interna minnet?
• och följdfråga 2: är USB-sladden enda sättet att komma åt Memorysticket?

Fråga ett: Nej verkar inte så.

Med Blåtand kommer du åt både minneskort och telefonen. Med USB-slabb bara minneskortet. Kan hända att det finns nått program (?) likt det som finns till PC för att komma åt telefonminnet.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 12:19

Vilken är den senaste versionen av firmware:n i K750i?

Jag köpte min igår och den har... R1N035

Tänkte bara fråga.. för att slippa uppdatera i onödan...

Tack på förhand.

Förresten, löser sig problemet med att man inte kan radera filer genom att rensa med programmet "Finder Cleaner"?

Ursprungligen av Mono:

Vilken är den senaste versionen av firmware:n i K750i?

Jag köpte min igår och den har... R1N035

Tänkte bara fråga.. för att slippa uppdatera i onödan...

Tack på förhand.

Förresten, löser sig problemet med att man inte kan radera filer genom att rensa med programmet "Finder Cleaner"?

Det är senaste versionen på Sony Ericsson update service iaf. Sen om serviceställen har nån nyare vet jag inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-30 08:36

Läste på lite inofficiella websidor om att en firmwareuppdatering hade släppts till W800 som hade en del förbättringar gentemot den jag nämnde... samt att den skulle fungera på K750i eftersom det är samma hårdvara. Jag vet inte jag... uppdateringen innebar vad jag förstod.. bättre hantering av batteri och någonting med ljudet och låga frekvenser. Just det sistnämnda är det enda jag reagerat över, att det låter som ett brus när man har låg volym. Normalt? Annars en jättebra telefon (plus massa annat).

Mediaspelarproblem

Goddag! Köpte en K750i häromdagen och är på det hela stora väldigt nöjd!
Har bara ett problem, eller det är väl eg. inte något problem men så här är det iaf:
När jag skickar musikfiler från min dator (MDD G4/Panther) så funkar allt jättebra, när jag däremot använder USB-kabeln och kopierar in filerna till "MP3"- mappen så bildas det en extra fil för varje jag kopierar in(?).. De extra filerna (som inte kan spelas upp) heter samma som musikfilerna men med ett tilllagt ._ i början. Det är ju inget som gör att telefonen inte fungerar men det blir ganska rörigt bland musiken minst sagt.. Filerna går heller inte att radera i telefonen utan försvinner endast om jag med USB-kabeln raderar originalfilen från "MP3"-mappen.. Skumt, skumt..

Och en annan grej, vet någon hur man ska döpa filerna för att det ska bli samma på alla?
I min telefon står vissa "Artist - Låt" och andra bara "Låt" Trots att jag döpt alla som "Artist - Låt" på Macen.

Tacksam för upplysning!
MVH/Richard

Upptäckte nu att samma problem även gäller bilder..

Ursprungligen av sonicciccone:

Goddag! Köpte en K750i häromdagen och är på det hela stora väldigt nöjd!
Har bara ett problem, eller det är väl eg. inte något problem men så här är det iaf:
När jag skickar musikfiler från min dator (MDD G4/Panther) så funkar allt jättebra, när jag däremot använder USB-kabeln och kopierar in filerna till "MP3"- mappen så bildas det en extra fil för varje jag kopierar in(?).. De extra filerna (som inte kan spelas upp) heter samma som musikfilerna men med ett tilllagt ._ i början. Det är ju inget som gör att telefonen inte fungerar men det blir ganska rörigt bland musiken minst sagt.. Filerna går heller inte att radera i telefonen utan försvinner endast om jag med USB-kabeln raderar originalfilen från "MP3"-mappen.. Skumt, skumt..

Jag kan inte riktigt förklara det men Mac OS flyttar med dessa filer när man kopierar. På macdiskar är de osynliga men flyttar du till t ex en hårddisk med windows på eller ett minneskort blir de synliga.

Nåt av programmen under nedanstående länkar ska lösa ditt problem genom att rensa bort de filerna.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25664
http://www.redroomdevelopment.com/products/ds_store_cleaner/

Eller så provar du nåt av dessa program som flyttar över filerna utan de dolda filerna:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/28464
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27888

Ursprungligen av sonicciccone:

Och en annan grej, vet någon hur man ska döpa filerna för att det ska bli samma på alla?
I min telefon står vissa "Artist - Låt" och andra bara "Låt" Trots att jag döpt alla som "Artist - Låt" på Macen.

Hur har du döpt dem då menar du? För jag tror K750 läser ID3-infot (artist, album osv. metadata)som finns i mp3-filen och inte vad själva filen heter. Är ID3-infot rätt borde det blir rätt i telefonen också.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-30 20:12

De där filerna som är osynliga på Macen är resursdelen av filerna. Det var i den som Macen tidigare höll reda på t ex vilket program som ska öppna dem. Det som till viss del idag styrs av filändelsen.

Tack för tipsen, ska testa imorrn.. Upttäckte dock att det "bara" var minneskortet som jävlades, så fort jag tog ut det var allt som det skulle.. inga konstiga ._-filer å så.. allt funkar som det ska med bluetooth och utan minneskort..
när jag kopplar in mobilen i datorn med usb-kabeln och har minnes kortet i så "påstår" minneskortet att det inte finns något på det.. "0 Objekt".. det går däremot inte att kopiera något till minneskortet eftersom den "påstår" att minnet är fullt(?).. verkar var lite moment 22

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 12:09

Köpte en K750i i lördags eftersom jag trodde att den skulle fungera med iSync. Flera kollegor har framgångsrikt synkat sina. Jag kan bara bläddra efter bilder etc. Inte synka med iSync. Har ericsson uppdaterat mjukvaran och därmed förstört kompabiliteten?

Ursprungligen av richard788:

Köpte en K750i i lördags eftersom jag trodde att den skulle fungera med iSync. Flera kollegor har framgångsrikt synkat sina. Jag kan bara bläddra efter bilder etc. Inte synka med iSync. Har ericsson uppdaterat mjukvaran och därmed förstört kompabiliteten?

Vilken version av Mac OS X har du? K750i funkar bara med iSync 2.1 som enbart finns till Mac OS 10.4.

Jag har senaste version av mjukvaran i mobilen och den funkar prima med iSync 2.1.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 12:27
Ursprungligen av Rickard A:

Vilken version av Mac OS X har du? K750i funkar bara med iSync 2.1 som enbart finns till Mac OS 10.4.

Jag har senaste version av mjukvaran i mobilen och den funkar prima med iSync 2.1.

Sorry, mitt fel. Det funkar utmärkt nu!

  • Medlem
  • 2006-03-07 15:45

För att återkoppla till en fråga som inte verkar ha besvarats (om jag inte missat det dvs) Har någon testat VPC och kört uppdateringen den vägen?

isync diff på en timme

Jag har syncat min kalender i K750 i med G5 10.4.5.
Problemet är att alla kalender händelser har fått ändrade tider .
Något som var antecknat till kl 8 i telefonen blir kl 9 idatorn.
Finns det enkel fix för detta ?
Tiden är korrekt både i mobben och i burken.
Till synes rätt tidszon i datorn oxå .

Sk.... , Jag har slarvat med inställningarna i telefonen och hade GMT som tidszon .
Skall se vad som händer om jag syncar om med GMT + 1 ...

Bevaka tråden