Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bokföra försäljning av Mac?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon vänlig bokföringsnisse där ute som vet hur fasen jag går tillväga för att bokföra försäljning av en dator? Redovisar man moms vid försäljning av begagnade prylar eller hur fasen funkar det?

/M

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-24 18:21

Det beror väl på om du är momsredovisningsskyldig och om datorn är bokförd som en tillgång?

Senast redigerat 2005-05-25 09:22

Hej

Det beror på om du drog av momsen när du köpte datorn. Hurvida datorn är begagnad eller inte spelar ingen roll (ur momssynpunkt).

Om du drog av momsen är du köpte datorn så behöver den som köper den betala moms men om du inte drog av momsen så skall köparen inte betala någon moms.

Ev. moms skall beräknas på det priset som du säljer datorn till.

Sedan så får du inte glömma att bokföra skillnaden mellan försäljningvärdet och det bokföringsmässiga värdet ( anskaffningsvärde minus avskrivningar). Men det beror på hur petig du är med din bokföring.

mvh
/Martin

Ursprungligen av Martin_Nordin:

Om du drog av momsen är du köpte datorn så behöver den som köper den betala moms men om du inte drog av momsen så skall köparen inte betala någon moms.

Så om man köper en begagnad dator för t.ex. 10000kr utan moms när man startar en firma och 6 månader senare vill man köpa en ny, och säljer den gamla för t.ex. 8000kr, så behöver man inte sälja med moms ??? (eftersom att inköpet saknade moms ???)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-24 18:35

Det var väl ungefär så jag menade, men inte fick fram lika elegant.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-24 19:07

Enligt Björn Lundens bok 'Bokföring - Praktisk handbok med konteringsexempel' så är det bara i undantagsfall som du ska bokföra affärstransaktioner som extraordinära poster.

Tre kriterier ska vara uppfyllda för att transaktionen ska hamna där.:

1) Händelsen ska klart sakna samband med företagets ordinarie verksamhet
2) Händelsen ska inte inträffa ofta eller regelbundet
3) Intäkten eller kostnaden ska vara mycket stor

Dessutom säger han att inget normalt bokförs som extraordinärt i den löpande bokföringen. Det väntar man med till bokslutet.

Imho så borde inte det tredje kriteriet vara uppfyllt vid en försäljning av en begagnad dator.....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-24 21:09

skrota datorn så slipper du besväret!

Senast redigerat 2005-05-25 18:03
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-24 21:36

Enlig examplet för "Försäljning av inventarier med vinst" (vilket det ju borde bli i caset med att datorn är avskriven ned till 1 kr och säljs för mer än 1 kr) så blir det såhär:

Företaget har sålt en kopiator för 12500 kr kontant [1910].
Momsen, 2500 kr, bokas på kontot för inkomstmoms [2611].
Kopiatorn har en gång i tiden kostat 18000 + moms, vilket bokas bort från inventariekontot [1220].
Gjorda värdeminskningar på kopiatorn är 9000 vilka bokas bort [1229].
Det innebär att en vinst vid avyttring av inventarier [3973] har uppkommit med 1000 kr.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-24 21:41

Och om datorn inte finns bokförd som inventarie överhuvudtaget?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-24 21:51
Ursprungligen av Macus:

Och om datorn inte finns bokförd som inventarie överhuvudtaget?

Menar du att den skulle ha skrivits av helt? Och bortförts ifrån inventarielistan? Du kan ha en inventarielista som inkluderar saker som är helt avskrivna, det är ju inte nödvändigtvis två sammankopplade saker.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-24 22:15
Ursprungligen av Macus:

Och om datorn inte finns bokförd som inventarie överhuvudtaget?

Om det inte är en inventarie? Ja då blir det väl på helt normalt sätt ett 301x-konto? Varför skulle den hanteras på ett speciellt sätt bara för att det är en dator man säljer istället för en kontorsstol eller ett partytält?

Verkar som om man kan knöla in det på ett 36-konto också. Hittade detta på nätet som verkar relevant.

Länk

3610 Försäljning av material
Kontot krediteras för intäkter av försäljning av råmaterial, skrot, förbrukningsmaterial o dyl. när försäljningsbeloppen under räkenskapsåret uppgår till väsentliga belopp. Mindre försäljningsbelopp kan krediteras konto 3690 Övriga sidointäkter

Tack för svaren.
Macen är bokförd som inventarie och moms är dragen. Alltså ska jag redovisa moms vid försäljning. Resten får nog min snälla revisor hjälpa till med. Kontoplaner är inte min grej.

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-25 11:35

När jag läser denna tråd är jag jävligt glad att det finns expertkompetens att tillgå som företagare!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-05-25 16:17

När jag läser tråden tänker jag "viss försiktighet anbefalles med råd med juridiska konsekvenser"...

Skapa konto "8710 Intäkt vid försäljning av inventarie" alternativt exempelvis "7973 Förlust avyttring av inventarie".

Boka ut inventarien från konto 1220 - där den står som tillgång, boka bort avskrivningen från konto 1229 - där avskrivningen av densamma står (eller om du har andra konton, som 1200-1209 eller 1250-1259 etc). Mellanskillnaden (efter att intäkten kommit in på 1910 kassa) dunkar du in på 8710 eller 7973 beroende på utfall.

Om du är vilse i ovanstående instruktion SKALL du kontakta din redovisningsbyrå som du då borde ha. Revisorn har en granskande funktion och bör inte vara den som rådger dig.

Edit: momsen bokförs givetvis som vanligt.
Edit2: Ser att Matseng redan har ett korrekt svar. 3973/8710/7973, beroende på kontoplan/smak/tradition/revisor/revisionsbyrå.

Ursprungligen av William Naversten:

Revisorn har en granskande funktion och bör inte vara den som rådger dig.

Med förtydligande om att en revisor inte ens får ge råd utan skall endast verka som granskare. En redovisningskonsult, däremot, kan komma med synpunkter och råd.

De flesta verkar blanda ihop dessa två vitt skilda befattningar; revisor vs. redovisningskonsult.

1
Bevaka tråden