Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples ursäkt för x86 en lögn

Tråden skapades och har fått 311 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om man sedan ska tro påståendena om att det är konsumentprodukterna som först får Intel, så vore det ju väldigt märkligt om inte PowerMac uppgraderas med en snabbare G5:a. Blir den sist ut, så får vi vänta två år på Intel. I så fall måste det ju komma en bättre G5.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 18:58

Ok. Må så vara. There are some great ppc-products yet to come, som steve jobs sa.
Kanske har tjacke rätt...time will tell!
Inte meningen att vara taskig å klanka ner...

Äsch, affärer har alltid varit och kommer alltid att vara inget annat än ett schackparti som pågår ovanligt länge - och det är totalt ointresant med gissningar och spekulationer oavsett om man kallas för Tjacke eller om man råkar vara webbmaster hos ThinkSecret - det är helt enkelt för många som hellre tittar i backspegeln än som vågar tro och lita på visioner, sådana som gör att ett företag kan blommstra och leva vidare. OM Apple hade gjort en dator för att köra Longhorn på, ja då hade jag orkat bry mig och bli upprörd... detta med Intel är för min del en storm i ett vattenglas, dvs. knappas något att bli upprörd över. Vem av oss är ens i närheten av att kunna se 10-20 år framåt i tiden och säga att det är fel av Apple att lämna PPC, kan du det så upp tll bevis!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 21:35
Ursprungligen av Olle@mac:

Äsch, affärer har alltid varit och kommer alltid att vara inget annat än ett schackparti som pågår ovanligt länge - och det är totalt ointresant med gissningar och spekulationer oavsett om man kallas för Tjacke eller om man råkar vara webbmaster hos ThinkSecret - det är helt enkelt för många som hellre tittar i backspegeln än som vågar tro och lita på visioner, sådana som gör att ett företag kan blommstra och leva vidare. OM Apple hade gjort en dator för att köra Longhorn på, ja då hade jag orkat bry mig och bli upprörd... detta med Intel är för min del en storm i ett vattenglas, dvs. knappas något att bli upprörd över. Vem av oss är ens i närheten av att kunna se 10-20 år framåt i tiden och säga att det är fel av Apple att lämna PPC, kan du det så upp tll bevis!

Precis. Helt riktigt.

Ursprungligen av Tjacke:

Apple avbeställde sina 3.0 ghz G5or runt jul, varför vet jag inte i skrivande stund.
Och det jag kan säga är att apple ljuger om hela x86 affären, Jag har säkra källor på det.

De kokade ihop en lögn för massorna om att IBM inte kan/vill leverera dem. Men så är inte fallet, bekräftar en mycket säker källa på IBM. Som sagt Apple avbeställde dem redan runt jul, och sen kokade ihop lögnen. Återkommer ifall jag får reda på något mer.

Sånt j*a skitsnack!
"Säker källa" jotack. Jag har hört från en säker källa att jorden är platt. En annan säker källa säger att Gud finns överallt!

Ge mig bevis så att folk kan tro på dig - fram till dess är uttalanden som dessa inte värda strömmen det går åt att läsa texten!

Ursprungligen av carlsson:

Sånt j*a skitsnack!
"Säker källa" jotack. Jag har hört från en säker källa att jorden är platt. En annan säker källa säger att Gud finns överallt!

Ge mig bevis så att folk kan tro på dig - fram till dess är uttalanden som dessa inte värda strömmen det går åt att läsa texten!

Skriv inte så! Då har han hotat sluta skriva om sånt här. Och det vill vi väl inte

Vad spelar det för roll om Apple har korrigerat sanningen då? Eller att IBM har en annan version? Den som litar på amerikanska storföretag borde ju skriva in sig på sanitorium.

Ursprungligen av Code Red:

Vad spelar det för roll om Apple har korrigerat sanningen då? Eller att IBM har en annan version? Den som litar på amerikanska storföretag borde ju skriva in sig på sanitorium.

Precis! Det spelar ingen roll om detta är sant eller inte. Apple har gjort sitt drag och personligen ser jag inga nackdelar med det!

Köpa eller ej

Det är väl inte någon idé att ens köpa Tiger nu, eller något annat nytt till min "gamla" Mac (1 år), i alla fall för en privatperson, som inte kan dra momsen. Upplys mig!
Jan

Ursprungligen av janfroberg:

Det är väl inte någon idé att ens köpa Tiger nu, eller något annat nytt till min "gamla" Mac (1 år), i alla fall för en privatperson, som inte kan dra momsen. Upplys mig!
Jan

Vad ska du annars köra på den? Eller har du tänkt vänta till nån gång år 2007, när Leopard kommer?
Tiger har ingenting med Intel-switchen att göra.

Ursprungligen av Code Red:

Vad spelar det för roll om Apple har korrigerat sanningen då? Eller att IBM har en annan version? Den som litar på amerikanska storföretag borde ju skriva in sig på sanitorium.

Jag håller med till 100% !!!

Och vad säger att IBMs sanning är "sann"?

Sannigen är att flera anställda säger samma sak, tills inte har kommit med en pressrelease som inte borde ta så lång tid så får ni helt enkelt tro på vad ni vill.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 23:32

Jag förstår inte riktigt vad denna tråd handlar om. Apple byter processor p g a att de inte ser en bra framtid i PPC jämfört med x86. So what om IBM kan leverera 3 GHz G5or? Visst, då lär ju Apple släppa en ny upphottad Powermac med dem, men vad ändrar det?

En tolkning om vad det egentligen kan handla om - OBS enbart ett rykte !!!

http://www.hardmac.com/niouzcontenu.php?date=2005-06-07#4139

[Rumor] The reasons behind Apple switch to Intel - Lionel - 23:27:11

We were not thinking that one day we will post again a news labeled [Rumor]. But, we have decided that on this special occasion following Apple's announcement for Intel CPU adoption, we will exceptionally not follow our established rule (no rumor on Macbidouille/hardmac anymore). We do it, because the information we will reveal belongs now to the past, and it will some of us to better understand that migration to Intel CPU, is not a crazy decision made by Steve Jobs, but rather a fully rational one.

Since the end of last year, relationship between Apple and IBM are bad, very bad... Apple considers IBM as the new Motorola. IBM has been facing huge problems with the PPC975, lately renamed 976 then 980 that has been continuously postponed.
The 970MP processor project has been launch to avoid a big gap and a abnormal delay between processor update. But it would have been ready only by beginning of 2006 at the earliest, while IBM is still facing problems to manufacture the PPC970FX in large volume.
Concerning the PowerBookG5, all developments have been stopped. The reason: no way to manufacture PPC970GX necessary to answer both requirements for mobility and battery lifespan. In addition, they could not setup an efficient cooling system as well as a corresponding battery.
IBM has also decided to drop the PPC750VX which was designed to replace the G4 in entry-level computers.

Apple, as confirmed by Steve jobs, had planned this "Just in case" possibility with Intel processor option. Due to IBM problems for development or manufacturing PowerPC, Apple has activated Marklar project, and we are just starting to see who deep this project goes.

Our source has ensured us regarding the future, because it is already planned for many years. We stop the rumor part here, and let rumor websites to deal with the rest, and to announce in advance the new coming products.

Ursprungligen av Tjacke:

De kokade ihop en lögn för massorna om att IBM inte kan/vill leverera dem. Men så är inte fallet, bekräftar en mycket säker källa på IBM.

Trovärdighet NOLLA - hur kan du över huvudtaget tro att Apple medvetet skulle välja något som kan skada aktiehandeln - deras roll är enbart att tillfredställa sina investerare och hade det gått med IBM så hade dom fortsatt samarbetet... tycker det luktar sur fisk om påståendet och att IBM möjligen sitter och surar... obekräftade källor är helt poänglösa. - Släck den här tråden som fyller noll funktion!

  • Medlem
  • 2005-06-09 06:33

Detta har blivit verifierat av Danny B Lange från IBMs Research Center och kan läsas här
http://forums.somethingawful.com/showthread.php?postid=300001514&highlight=#post300001514

Förövrigt varför är det svårt att tro på det ?
XBox360 använder 3st 3.2Ghz PowerPCs; varför skulle det vara så otroligt att IBM även har en 3Ghz PowerPC för Apple ?
Jag tror Björnström har helt rätt här; att det är förmodligen dåliga försäljningssiffror som ligger bakom det hela; men det gör det fortfarande inte rätt att vilseleda konsumenterna gör det ?

Senast redigerat 2005-06-13 11:19
  • Medlem
  • 2005-06-09 13:44
Ursprungligen av Anvil:

XBox360 använder 3st 3.2Ghz PowerPCs; varför skulle det vara så otroligt att IBM även har en 3Ghz PowerPC för Apple ?

Anledningen till att Xboxen går att klocka så högt är att den kan använda väldigt lång pipeline. Och den kan göra det eftersom att den är såpass specialicerad. Den ska i princip bara lira spel med bra prestanda..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-09 07:29
Ursprungligen av Olle@mac:

Trovärdighet NOLLA - hur kan du över huvudtaget tro att Apple medvetet skulle välja något som kan skada aktiehandeln - deras roll är enbart att tillfredställa sina investerare och hade det gått med IBM så hade dom fortsatt samarbetet... tycker det luktar sur fisk om påståendet och att IBM möjligen sitter och surar... obekräftade källor är helt poänglösa. - Släck den här tråden som fyller noll funktion!

Din källa var väl också obekräftad. Det luktar lika mycket fisk om ditt inklippta rykte som om övriga rykten i den här tråden.

Det finns ingen anledning att släcka några trådar så länge vi inte får veta hela sanningen.

Låt alla rykten komma fram, så får var och en bilda sig en egen uppfattning. Sanningen brukar ligga någonstans mitt emellan ytterligheterna.

Ursprungligen av Macus:

Din källa var väl också obekräftad. Det luktar lika mycket fisk om ditt inklippta rykte som om övriga rykten i den här tråden.

Påstående eller fråga? - Fel, min källa angavs tydligt och det råder ingen tvekan om att både jag och Hardmac angav att det handlade om ett rykte - att sedan Hardmac väljer en smidigare väg än skaparen av denna tråd gjort ska du knappast klandra mig för - skjut inte på budbäraren, skjut på pianisten. Varför tro mer på IBM än Apple, sorry men jag tvivlar starkt på IBM´s trovärdighet.

  • Medlem
  • 2005-06-09 23:30
Ursprungligen av Olle@mac:

Påstående eller fråga? - Fel, min källa angavs tydligt och det råder ingen tvekan om att både jag och Hardmac angav att det handlade om ett rykte - att sedan Hardmac väljer en smidigare väg än skaparen av denna tråd gjort ska du knappast klandra mig för - skjut inte på budbäraren, skjut på pianisten. Varför tro mer på IBM än Apple, sorry men jag tvivlar starkt på IBM´s trovärdighet.

Återigen vad är det att tvivla på ?
Microsoft får 3ST!!!! 3.2 Ghz PowerPCs av IBM, varför skulle inte Apple kunna ha en 3.0 om dom velat ?
Antingen är du rent av dum eller så är du bara naiv.
Fakutm är att IBM _har_ teknologin, vad som inte framgår här är dock att Apple är dom som designar nordbryggan på moderkortet att denna sedan inte är kompatibel med dom senare G5 chippen är olyckligt, men det är knappast IBMs fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-10 03:46
Ursprungligen av Anvil:

Återigen vad är det att tvivla på ?
Microsoft får 3ST!!!! 3.2 Ghz PowerPCs av IBM, varför skulle inte Apple kunna ha en 3.0 om dom velat ?
Antingen är du rent av dum eller så är du bara naiv.
Fakutm är att IBM _har_ teknologin, vad som inte framgår här är dock att Apple är dom som designar nordbryggan på moderkortet att denna sedan inte är kompatibel med dom senare G5 chippen är olyckligt, men det är knappast IBMs fel.

Pratar du om xboxen nu eller?

Ursprungligen av snufsan:

Pratar du om xboxen nu eller?

Borde inte du sova nu

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-10 21:10
Ursprungligen av Björnström:

Borde inte du sova nu

Njae, jag bor i Boston så vi är 6timmar bakom

Nota bene. Denna tråd är övervakad av tre sen.mod. Håll i hatten vänner .

  • Medlem
  • 2005-06-10 09:34
Ursprungligen av Anvil:

Återigen vad är det att tvivla på ?
Microsoft får 3ST!!!! 3.2 Ghz PowerPCs av IBM, varför skulle inte Apple kunna ha en 3.0 om dom velat ?
Antingen är du rent av dum eller så är du bara naiv.
Fakutm är att IBM _har_ teknologin, vad som inte framgår här är dock att Apple är dom som designar nordbryggan på moderkortet att denna sedan inte är kompatibel med dom senare G5 chippen är olyckligt, men det är knappast IBMs fel.

Det är ganska stor skillnad på användningsområdet för en processor i en spelkonsol och en persondator. Detta gör att man kan ha en extra lång pipeline och därmed höja klockfrekvensen hos den specialicerade processorn i spelkonsolen. Därför behöver inte IBM ha 3 GHz G5:or bara för att XBoxen får 3x3,2 GHz-processorer(som för övrigt inte släpps förrän jul! Men den lilla detaljen kanske du missat?

  • Medlem
  • 2005-06-10 10:56
Ursprungligen av basco:

Det är ganska stor skillnad på användningsområdet för en processor i en spelkonsol och en persondator. Detta gör att man kan ha en extra lång pipeline och därmed höja klockfrekvensen hos den specialicerade processorn i spelkonsolen. Därför behöver inte IBM ha 3 GHz G5:or bara för att XBoxen får 3x3,2 GHz-processorer(som för övrigt inte släpps förrän jul! Men den lilla detaljen kanske du missat?

Inte om dom använder samma processorderivat. Men du kanske missat den detaljen ?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 08:29
Ursprungligen av Tjacke:

Apple avbeställde sina 3.0 ghz G5or runt jul, varför vet jag inte i skrivande stund.
Och det jag kan säga är att apple ljuger om hela x86 affären, Jag har säkra källor på det.

Jobs hade ju lovat att G5 3,0 GHz skulle sitta i PowerMacs för ett år sedan. Rimligen måste själva processorn vara färdig före dess. Givetvis har Apple en rejäl framförhållning. När de märker att IBM blir kanske över ett år försenade, så funderar de på sin framtid.

Jag såg Jobs keynote, och har kan inte se vad han skulle ha ljugit om.

Han betonade att detta är en viktig övergång som skall hålla i tio år framåt. Då tror jag att Apple har tittat på valet av processortillverkare ur alla möjliga synvinklar och kommit fram till ett bra beslut.

Snacket om "lögn" och "ursäkt" är helt fel.

Jag har ingen anledning att ifrågasätta Apples vägval.

Överhuvudtaget borde Mac-entusiasterna vara mer positiva till Apples beslut. Tänk bara på den massiva kritiken mot iMac och iPod. "Ingen diskettstation!!!???" respektive "För dyr !!!!!". De som gnällde då tystnade snart.

De tystnar nog snart i den här frågan också ...

Förutsätter inte en officiell lögn att det finns en dold agenda som inte tål dagsljus? Vad skulle det vara? SJ har fått en drös optioner till skänks av Intel? Intel äger, via bulvaner, redan en försvarlig del av Apple? Intel är nära konkurs efter kampen med AMD och behöver ett prestigemärke? Johnny Depp surar i ett hörn och vägrar sjunga Apples lov om inte Apple ditchar Itty Bitty Machines?

Tänk om det finns tekniska begränsningar i arkitekturen som gör att det inte går att driva utvecklingen av PPC längre? Tänk om det är precis så enkelt som SJ säger; "Intels roadmap is far more interesting than that of IBM."? Tänk om . . . ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-09 08:37

Jag ser fram emot att kunna köpa en Power Mac G5 dualpropp riktigt billigt som begagnad om ett år eller så.

Det gäller att se allting positivt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-09 08:47

Tror ni inte att Apple även tar med förhållandet pris kontra prestanda i sina beräkningar. IBM kanske visst klarar av att leverera samma prestanda, men det kanske samtidigt kostar dubbelt så mycket som Intels dito.

Som sagt vi kan bara spekulera och gissa och det är ju en smula onödigt, men kul. Att Apple går över till Intel rör i alla fall mig inte i ryggen. Huvudsaken är att Apple även i fortsättningen levererar världens bästa datorer. Intel borde väll leverera en och annan processor mer än IBM och därför få ner priset på dem. Så allt jag hoppas på är att det kommer bli betydligt billigare att köpa Macar i framtiden.

Bevaka tråden