Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför inget Starbucks Café i Sverige?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Christian Å:

Är det med folk- eller starköl?

Vem bryr sig......

A

Ursprungligen av Anders Ingelstam:

"som en fiat!" Lysande!

Låt den som har lust att öppna Starbucks få testa, men var inte så säkra på att det gå¨r. Idag meddelas i SvD att MacDonalds Sverige stängt sex restauranger pga dålig lönsamhet - hörde jag rätt på radion när de sa att det var första gången det hände i något land?
Customers choice.... Personligen avskyr jag att fika vare sig det är på konditori eller Starbucks. Bara en massa jackor på stolsryggarna. Nä tacka vet jag en kasse till parken - as soft as can be!

Anders
(som gillar globaliseringen - något som alltid pågått, men som ökat fart i takt med att det blivit enklare att resa och transportera)

Första gången Mc fick klappa igen var väl när de försökte sig på att öppna hak i Norrland. Mot Max hade de inget att sätta emot.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 18:51

Enligt starbucks dot com har de mer än 1500 coffeshops i 31 länder (markets) utanför USA så det är väl inte helt otippat att de har funderat på lilla Sverige. Sen är frågan om de inte har hittat hit än eller om de har avfärdat oss som icke-intressanta kaffekonsumenter.

Så här säger de själva på hemsidan när man knappar in en förfrågan för Sverige.

Ursprungligen av ohennig:

Första gången Mc fick klappa igen var väl när de försökte sig på att öppna hak i Norrland. Mot Max hade de inget att sätta emot.

Umeå 1987, sen povade de igen 1998 och trots att demonstranter kastade mängder av rödfärg på väggarna lyckades de stå pall och idag finns det 3 st McDonalds i Umeå.

Ursprungligen av Spinalis:

Umeå 1987, sen povade de igen 1998 och trots att demonstranter kastade mängder av rödfärg på väggarna lyckades de stå pall och idag finns det 3 st McDonalds i Umeå.

Ånä, det var Luleå! Där brann McD ner under har jag för mig ganska suspekta former...
(kanske har de losat i Umeå också, men har faktiskt för mig att de var först ut i Luleå)

Roligt är att man tror att orsaken att det inte gick så bra i Luleå var att norrlänningarna fattar inte hur man äter med händerna. Så när McD försökte på nytt 1997 så fick man både kniv, gaffel och gratis kaffe på maten! Och mig veterligen är det så där fortfarande.

Ursprungligen av sjovall:

Så när McD försökte på nytt 1997 så fick man både kniv, gaffel och gratis kaffe på maten!

Är inte det en vandringssägnen?

Ursprungligen av thevil:

Är inte det en vandringssägnen?

Nähädu. Jag gjorde några år däruppe, och var faktiskt på invigningen.

När jag flyttade från Luleå, och körde min lilla vita Renault hem till Malmö så försökte jag få gratis kaffe på alla nära-vägen-McDonalds som fanns, men icke sa nicke!
Det där satt kvar ganska länge, det tog ett bra tag innan jag vande mig vid att kaffet kostar på McD.

Ursprungligen av sjovall:

Nähädu. Jag gjorde några år däruppe, och var faktiskt på invigningen.

När jag flyttade från Luleå, och körde min lilla vita Renault hem till Malmö så försökte jag få gratis kaffe på alla nära-vägen-McDonalds som fanns, men icke sa nicke!
Det där satt kvar ganska länge, det tog ett bra tag innan jag vande mig vid att kaffet kostar på McD.

MacDonalds i Nyköping (utmed E4) bjuder på kaffe efter lunchen i alla fall!!

Ursprungligen av Anders Ingelstam:

MacDonalds i Nyköping (utmed E4) bjuder på kaffe efter lunchen i alla fall!!

Alla Max-hak bjuder också på kaffe efter maten. Desstuom har de godare burgare än Macdonalds.

Angående kaffe, så är det inte många kondis där man kan ta med sej sin kaffe. Den måste drickas ur kopp på ett bord med en glasskiva över duken. "Kaffe att ta med" gillar jag. Även om jag även uppskattar att sitta ner och äta ett sjyst bakverk till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-15 20:03
Ursprungligen av Christian Å:

Alla Max-hak bjuder också på kaffe efter maten. Desstuom har de godare burgare än Macdonalds.

Sämre kaffe än det som Max bjuder på får man leta efter. Men deras hamburgare är suveräna.

>Björnström, det finns pizza för hemkörning i Stockholms innerstad.

Jag gillar kaffe och dricker stora mängder, på många fik kan man få bra laté men det vanliga kaffet smakar många gånger väldigt dåligt. Oftast beror det nog på att det stått för länge. Kaffe hemma eller på jobbet däremot blir alltid bra.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-06-16 07:32
Ursprungligen av stile:

Sämre kaffe än det som Max bjuder på får man leta efter. Men deras hamburgare är suveräna.

Word.

Sen skulle jag gärna se några starbucks i stockholm... gillar deras kaffe även om det nu råkar vara lite i överkant på priset oftast. Kaffet smakar gott iaf, det är mer än vad man kan säga om de flesta fiken i stan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 07:54

Om man vill ha gott kaffe i Stockholm skulle jag vandra till Sosta på Sveavägen eller på MästerSamuelsGatan, bägga har drömkaffe som dessutom kostar som det ska - enkel espresso 10 spänn latte 20! - Det fanns ett annat fik på Birger Jarls gatan som hette Reinessance som var utnämnda till bästa kaffet i Sverige, vilket dom förtjänade, men nu säjer Efva Attlin smycken där )=

Annars håller jag med att likriktningen är ett problem som återigen håller på att blommar upp - sist det skedde under 90 talet så får man tacka att kunderna inte använde sig av de ställen som var kopior på någon annans eminenta koncept. Dety som skedde var att en massa ställen fick stänga och de som var bra överlevde...

Tex Sosta

/Tangen

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-06-16 09:24
Ursprungligen av Tangen:

Om man vill ha gott kaffe i Stockholm skulle jag vandra till Sosta på Sveavägen eller på MästerSamuelsGatan, bägga har drömkaffe som dessutom kostar som det ska - enkel espresso 10 spänn latte 20!...

Amen för detta... Sosta springer i cirklar runt de flesta fiken!

(Känslan är enorm - ett hål i väggen på Sveavägen - en bardisk är allt som ryms och man kan knappt vända sig där inne för alla koffeinister som stående slänger i sig en espresso för en guldpeng!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 09:55
Ursprungligen av Wiberg:

Amen för detta... Sosta springer i cirklar runt de flesta fiken!

(Känslan är enorm - ett hål i väggen på Sveavägen - en bardisk är allt som ryms och man kan knappt vända sig där inne för alla koffeinister som stående slänger i sig en espresso för en guldpeng!)

Jobbar vägg i vägg med Sosta inne vid Stureplan, så det b lir oftast där nu... -
men Svenavägen knäcker den här
)=

jag klarar mig dock med "No2"

Ursprungligen av Christian Å:

Alla Max-hak bjuder också på kaffe efter maten.

Det var just därför McD var tvungen att göra det också. Max är ju Gud i norrland, och det var insändare i tidningen före öppnandet av McD. "MackDåånalds? De har ju int kaffe på matn - nä tack du"

De kan inte ha missat att titta på Sverige, med tanke på att vi dricker mest kaffe i världen efter Finland. Men å andra sidan betyder det att vi redan har en väletablerad och utbyggd kafékultur. Kanske det som hindrar dem. Hoppas det...

Som sagt - jag är nog i minoritet i denna fråga (som så många andra frågor!) men jag skulle gärna se att fler kedjor etablerar sig så man slipper alla dåliga ställen.

Torsdag sent på hösten. Regnar ute. Klockan närmar sig middag. Hungrig. Vill ha en pizza på bordet om 20 minuter, vägrar gå ut. Dominos!! För guds skull - man kan ju inte ens beställa en varm hemlevererad pizza om man bor i centrala Stockholm.

Ursprungligen av Björnström:

Torsdag sent på hösten. Regnar ute. Klockan närmar sig middag. Hungrig. Vill ha en pizza på bordet om 20 minuter, vägrar gå ut. Dominos!! För guds skull - man kan ju inte ens beställa en varm hemlevererad pizza om man bor i centrala Stockholm.

Kan bara hålla med - samt att jag tycker det är lite mesigt att man inte, mot betalning, kan få hjälp med resväskan när man kommer till Centralen....

Ursprungligen av Björnström:

För guds skull - man kan ju inte ens beställa en varm hemlevererad pizza om man bor i centrala Stockholm.

Det har till och med Jönköping. Bland annat via www.hemkorning.nu.

Men som sann smålänning går jag antingen åt höger eller åt vänster när jag går ut genom porten. Under minuten till pizza och steken åt vänster. Den asiatiska maten åt höger.

Ursprungligen av Björnström:

För guds skull - man kan ju inte ens beställa en varm hemlevererad pizza om man bor i centrala Stockholm.

Öh, jo. Pizza express, Hungriga Olle (ca 25 restauranger), Aptit (ca 40 restauranger).

Ursprungligen av thevil:

Öh, jo. Pizza express, Hungriga Olle (ca 25 restauranger), Aptit (ca 40 restauranger).

Taget från deras hemsidor:

Hungriga Olle: 150 kr leveranskostnad (!)
Aptit: Inom tullarna, leverans inom 60 minuter. Pris 165 kr exkl. moms.
Pizza Express har jag testat några gänger för länge sedan - dom görs ju ute i förorten och är kalla långt innan dom når fram till city.

Jag var mest ute efter en familjepizza för säg 120-150 kronor levererad till dörren, att betala 215 spänn bara för leveransen - inom 60 minuter! - till Aptit är liksom inte ens ett alternativ.

Dominos har ett koncept där dom bygger "Pizzeria-i-ett-hål-i-väggen" utan servering och tätt mellan ställena. Sedan är det hemleverans inkluderat i priset och tar ungefär 15-20 minuter till dörren.

Ursprungligen av Björnström:

Taget från deras hemsidor:

Hungriga Olle: 150 kr leveranskostnad (!)
Aptit: Inom tullarna, leverans inom 60 minuter. Pris 165 kr exkl. moms.
Pizza Express har jag testat några gänger för länge sedan - dom görs ju ute i förorten och är kalla långt innan dom når fram till city.

Jag var mest ute efter en familjepizza för säg 120-150 kronor levererad till dörren, att betala 215 spänn bara för leveransen - inom 60 minuter! - till Aptit är liksom inte ens ett alternativ.

Dominos har ett koncept där dom bygger "Pizzeria-i-ett-hål-i-väggen" utan servering och tätt mellan ställena. Sedan är det hemleverans inkluderat i priset och tar ungefär 15-20 minuter till dörren.

Finns något relativt nyöppnat hak på Davidshallsgatan i Malmö som erbjuder hemleverans. Körs ut på moppe, utrustad med värmebox på pakethållaren. Kanske något att testa så länge du är här. Å andra sidan finns det få stadsdelar i Malmö där man måste gå längre än 500 meter för en pizza. Och då är 500 meter nästan i överkant.

Ursprungligen av Björnström:

Jag var mest ute efter en familjepizza för säg 120-150 kronor levererad till dörren, att betala 215 spänn bara för leveransen - inom 60 minuter! - till Aptit är liksom inte ens ett alternativ.

Nähä. Men att du är snål är ju inte samma sak som att det inte finns.
(Du får föv oftast käket långt innan 60 minuter har gått.)

  • Medlem
  • 2005-06-16 10:12
Ursprungligen av Björnström:

Som sagt - jag är nog i minoritet i denna fråga (som så många andra frågor!) men jag skulle gärna se att fler kedjor etablerar sig så man slipper alla dåliga ställen.

Torsdag sent på hösten. Regnar ute. Klockan närmar sig middag. Hungrig. Vill ha en pizza på bordet om 20 minuter, vägrar gå ut. Dominos!! För guds skull - man kan ju inte ens beställa en varm hemlevererad pizza om man bor i centrala Stockholm.

Ibland kan tydligen små städer lyckas med saker då. Här i lilla Leksand kan vi minsann få pizzan hem, om man frågar snällt och lovar att betala en slant.
Om de nu inte råkar ha enormt mycket att göra när man ringer, då får man hämta sin pizza själv.

Fikade på Starbucks i Glasgow, förra sommaren. Kaffe och muffin var väl helt OK, men det slår inte Roddy's i Ljungby

  • Medlem
  • 2005-06-15 16:42

:rolleyes: Ni fattar ju ingenting! Kaffe smakar ju ändå skit alldeles oavsett om det kommer från Volvo, Gretas konditori eller Starbucks...

Ursprungligen av Baron:

:rolleyes: Ni fattar ju ingenting! Kaffe smakar ju ändå skit alldeles oavsett om det kommer från Volvo, Gretas konditori eller Starbucks...

Exakt - det är därför jag dricker Vanilla Frappucino

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-15 19:03
Ursprungligen av Baron:

:rolleyes: Ni fattar ju ingenting! Kaffe smakar ju ändå skit alldeles oavsett om det kommer från Volvo, Gretas konditori eller Starbucks...

Precis... Dricker därför espresso

Hungriga Olle är kanon. Då får du även pizzan från Pizza Hut om du vill, en sådan där lysande kedja.

Av hälsoskäl tvingas jag dricka 'decaf' och den bästa får man hos Alfons på Scheelegatan (mitt emot rådhuset)

Men som sagt, fika är extreeeemt överreklamerat!

Har nog 3 pizzerior inom 1km som kör ut, gratis. I förorten.

Bevaka tråden