Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför inget Starbucks Café i Sverige?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Björnström:

Beror bristen på etableringar på våra höga personalkostnader eller på att dom inte tror på oss i det långa loppet? Kommer Tallinn få en Starbucks före Stockholm?

Det beror på flera saker, men framför allt skatter, byrokrati och våra anställningslagar.

I Sverige är det också nån sorts folklig tradition att vi helst bara ska ha ett företag inom varje kategori. Alltså ett stort dominant företag där man ska handla. Vi ska handla möbler hos IKEA, käka hamburgare hos McDonalds, köpa vin på Systembolaget, handla allergimedicin på Apoteket, kläder på H&M, godis på Pressbyrån, smycken på Guldfynd, blommor på Interflora m.m. Det är svårt för konkurrenter att slå sig in på marknaden och komma in i människors huvuden. (Som parantes tror jag detta är en av anledningarna varför det finns jämförelsevis så få mac-användare i Sverige)

Ciryon

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-16 14:53
Ursprungligen av Ciryon:

Det beror på flera saker, men framför allt skatter, byrokrati och våra anställningslagar.n

Trodde nog att sådan kortsynthet var utdöd vid det här laget. Tycker nog lite synd om dig! En god entrepenör ser möjligheter, kverulans leder bara till soffan och groggen!

Lite elakt, jag vet, - men känner mig lite elak idag.

Tror också Ciryon är lite ute. IKEA handlar alla på för att det är billigt, men att alla handlar på Pressbyrån, McDonalds osv är felaktigt. 7-eleven och små, lokala kiosker finns, överlever och tjänar bra överallt, McDonalds byts ofta ut mot Burgerking, Max eller lokale pizzerian/kebab/falafelvagn. Och att alla handlar på HM? Knappast.

Bevaka tråden