Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Midi

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 00:02

Efter ett par veckors funderande spinner jag vidare på diverse gamla diskussioner om Mac Mini. Jag och flera har ju tagit upp "brister" som bara en minnesplats, liten hårddisk, taskigt videokort mm. Men skulle man ändra allt det där är det ju inte någon Mini längre.Kanske är det så att pratar om två olika nischer som inte kan fyllas av Mini.

Jag har därför uppfunnit MAC MIDI, en mac som inte är stor som ett hus utan liten, vacker och diskret. Utan skärm men med resurser för det digitala nav jag önskar mig. Stereo, video, bildvisare,radio mm inbyggd eyetv och radio. Blåtand förstås plus fjärrkontroll så att man kan sitta i soffan/sängen och framför tv:n och manöverera härligheten. Ska man få in en skil måste man ju ha något speciellt (jfr iPod-succén).På köpet smyger sig mac os in i en massa PC-hem.
Apple, bli först med denna geniala apparat som kan erövra vardagsrummet!

Varsågod Apple, jag bjuder!

Är inte det du söker någonting i stil med det man kallar "barebone"? Det går ju tretton sådana på dussinet på PC-sidan nuförtiden tycker jag. Däremot kan jag hålla med om att motsvarande apple-variant vore välkommet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 08:49

barebone är "fel" operativ....
jag lobar för en burk i hemmet alla dar i veckan

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

barebone är "fel" operativ....

Vad är fel på t.ex. MythTV?

http://www.mythtv.org/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 09:46
Ursprungligen av Andersson:

Vad är fel på t.ex. MythTV?

http://www.mythtv.org/

Det verkar inte vara något fel alls

Ska kika lite mer

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 09:56
Ursprungligen av Andersson:

känner att sonens "trustfund" ligger risigt till

Dock kan ingen BareBone PC i världen ersätta en Mac som bruksdator, been there - done that - was'nt pretty

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 10:12
Ursprungligen av Andersson:

Dock kan ingen BareBone PC i världen ersätta en Mac som bruksdator, been there - done that - was'nt pretty

we have a problem - apple is the solution

  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 18:02

Hej igen! Har varit borta ett tag.

Visst finns det ett antal PC-lösningar som liknar det jag föreslår med MIDI. Hur bra de är vet jag inte men marknaden för den här modellen börjar mogna med digitalTV mm.
Jag tror det vore smart av Apple att vara med när det lossnar bl a för att få in OSX i folks medvetande. Kanske också en smart lösning för t ex studenter som bor trångt och vill ha en totallösning eller folk som bara vill kolla lite mail mm plus en ny "digitalvideo". Vill man ha en mac utan skärm finns bara mini eller jättehuet Powermac. Det känns som något fattas.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-29 18:51

Men varför skriva Mac MIDI hela tiden? jag går in i tråden hela tiden för att se om det handlar om MIDI-protokollet... tror att just MIDI blir svårt att använda som namn...

//Filip

  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 21:17

Ursäkta Filip men vad är MIDI-protokollet för något?
Hittar inget på sökning.

Ursprungligen av Per S:

Ursäkta Filip men vad är MIDI-protokollet för något?
Hittar inget på sökning.

Musical Instrument Digital Interface.

Wikipedia har som vanligt en omfattande artikel:
http://en.wikipedia.org/wiki/MIDI

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-29 22:47
Ursprungligen av Per S:

Ursäkta Filip men vad är MIDI-protokollet för något?
Hittar inget på sökning.

MIDI-protokollet är ett "språk" som används mellan synthar och andra ljudmaskiner, det är tex det som används när man spelar på ett extern keyboard och spelar in i tex Garageband.

//Filip

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 00:01
Ursprungligen av Filip:

MIDI-protokollet är ett "språk" som används mellan synthar och andra ljudmaskiner, det är tex det som används när man spelar på ett extern keyboard och spelar in i tex Garageband.

//Filip

Det är väl snarare en standard en ett språk, om man skall vara petig. Rätt så gammalmodigt vid det här laget och det har sina begränsningar bl.a att det är seriellt, det finns nyare standards t.ex Mlan men det är inte så många synthar som stöder detta.

Ursprungligen av Fred!:

Det är väl snarare en standard en ett språk, om man skall vara petig. Rätt så gammalmodigt vid det här laget och det har sina begränsningar bl.a att det är seriellt, det finns nyare standards t.ex Mlan men det är inte så många synthar som stöder detta.

Men är inte begränsningarna i midiprotokollet av begränsad betydelse nu när man ofta kör synthmusik med softsynthar i datorn i stället för med externa synthar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 01:52

Jo delvis, men det är forfarande vanligt att man använder hårdvaru synthar eftersom man får ett mera komplext ljud om man mixar ljudet från t.ex 10 olika källor alla med sin karaktär, mot att allt kommer från ljudkortet. Midi används även för sync.

Att göra allt i datorn ger ett lite plastigt ljud enligt mig, men det är ju en smaksak.

Om man jämför t.ex en sequential sercuit prophet 5 med motsvarande plugg så ÄR det skilnad i ljudet utan tvekan.

Datorn har för mig sin styrka framför allt inom editering, automation och effekt sammanhang.

EQ och compressorer låter heller aldrig lika bra i datorn enligt mitt tycke, fasst man måste då jämföra med "high end" prylar typ neve, api o.s.v

Sedan beror det ju på vad man har för master klaviatur. Har man en som snackar med datorn via
midi så får man en viss latency som skulle kunna undvikas med ett snabbare interface.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-30 07:59
Ursprungligen av Fred!:

Det är väl snarare en standard en ett språk, om man skall vara petig. Rätt så gammalmodigt vid det här laget och det har sina begränsningar bl.a att det är seriellt, det finns nyare standards t.ex Mlan men det är inte så många synthar som stöder detta.

visst är det mer än standard...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 08:43

MIDI är ett exemplariskt "case" om kan se hur en standard fungerar i en hel bransch.
MIDI kom på 70?-talet alt sent 60 tal och håller än idag

Tänk om data världen skulle kunna vara så ?

Inom Musik världen har man även tele pluggar som alltid har använts samt XLR, som fungerar från alla maskiner till alla maskiner - fantastisk va ?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 22:32

musikformat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 22:36

Jag instämmer med att man från apples sida kunde vara lite mera generös på prestandan i mac mini. Jag skulle vilja se en mac mini som i princip är en imac utan skärm

1
Bevaka tråden