Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgkalibreringen sticker vid användarbyte!?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har just uppgraderat från 10.3.9 till 10.4.2 i ett nafs och är rätt nöjd (!!) men irriterande nog försvinner inställningen med färgkalibrering för skärmen när jag byter användare.

När jag startar upp ser min user bra ut.... sedan byter jag användare... och DEN ser också OK ut.. sedan byter jag tillbaka till första och då flippar den ur och blir (förmodligen) grundinställd/okalibredad.

Försöker jag seda byta får jag "felpling" när jag försöker välja en annan kalibrering och försöker jag skapa en ny, kommer felmeddelandet "Kan inte kalibrera skärmen - Fabriksprofilen för skärmen kunde inte hittas"

...Så här var det aaaaldrig på den goda 10.3-tiden...

Kan man hiva iväg någon väl vald .plist fil och i så fall vilken?

ingen?

Okej jag skriver väl ner det här så att det finns antecknat någonstans...

Efter att ha raderat filerna:

com.apple.recentitems.plist
com.apple.systempreferences.plist
com.apple.preference.displays._-_-_-_-.plist
com.apple.windowserver.plist
com.apple.windowserver._-_-_-_-.plist

så funkade det...

(Kändes som att drämma skiftnyckeln i apparaten som krånglar för i sanningens namn har jag inte kollat VAD dessa gör eller VILKEN som bara skulle bort)

Skoja ba! Funkade inte alls så bra... (FAN!) Nu börjar jag bli leds på eländet...

För att att göra ett inlägg i din konversation med dig själv så kommenterara jag lite här:
Jag använder "SuperCal" som är gratis och har lite mer inställningsmöjligheter än original och jag vill minnas att det finns en ruta man bockar för om man vill att kalibreringen ska gälla alla användare på datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 11:03

Har ett annat liknande problemmm..

Vi har en Epson 2400 skrivare och när jag byter mellan matt och photo bläck så måste jag slänga skrivaren och lägga till den igen...Av någon anledning så hoppar då våran skärm profil till baka till standard profil...Extremt irriterande när man närker att man jobbat med färgställning av bilder en hel dag i fel färg...

Kör ni båda Tiger?

Tja... JAG kör senaste tigern iallafall. När jag skapar en kalibrerad skärmprofil så bockar jag för "alla användare" (och då hamnar den ju under systemets preferences) men det är något som gör att den återgår till standardinställningarna efter användarbyte. Har rensat ALLA (men tydligen inte rätt) preferenser och cache-filer som jag inbillar mig kan vara inblandade men (som Percy Nilegård skulle sagt på sin tid..) ICKE!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 22:41

Jag har samma problem ibland i Tiger.
Kalibreringen hoppar tillbaka till "Generisk rgb" och det går inte att välja den skapade profilen.

Sökte på nätet och hittade fler som haft samma problem.
Den enda lösning jag hittat är att starta från systemskivan och reparera behörigheter.
Det fungerar men problemet kan komma tillbaka.

/C

  • Oregistrerad
  • 2005-12-14 13:48

Jag har också detta problemet! Riktigt irreterande, speciellt när exposé inte fungerar heller. En jobbig workaround är att logga ur alla användare och logga in igen, då blir det rätt färgprofil

Well, jag tror det beror på Tiger som jag anser vara ett skitsystem! Nedgradera till Panther, som är ett mer stablilt system utan konstiga buggar "som visar sitt fula tryne när man minst vill det"

UNSANITY!!!!!!!!

Application "Enhancer"
Rensa ALLT (avinstallera inte bara -rensa allt) .plist filer preferencer å ALLT!!

NU funkar det ÄNTLIGEN! (Som Gert brukar säga)

Oahahahahahaha!!!! Ho-ho-ho...

Skoja ba!

Inte FAN var det APE heller.... å det var inte DRAGTHING heller som krånglade upp kalibreringen...
Konstigt ÄR det. Det stämmer att om man loggar ut alla användare och loggar in igen så försvinner det.... men naturligtvis kommer det tillbaka så fort man byter användare.

....fast det ÄR något med Preferences/caches/com.apple.colorsync.profiles.92 för om jag raderar den så håller det sig... hoppas jag...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-08 09:26

Är det någon som fått ordning på det här? Jag börjar att tröttna nu. Nu måste jag starta om datorn för att få tillbaka kalibrerad profil.

Tja... alla MINA försök och naivt glada tillrop har varit förgäves. Fortfarande samma jäkla tjafs.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 21:45

Hos mig funkar det som det ska nu sen några månader tillbaka (peppar, peppar).

Vet inte om det beror på mitt tips (se ovan) eller nåt annat.

Ska uppdatera till 10.4.5 snart, då skiter det sig väl igen förstås.

/C

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-04-22 17:19

Någon mer än Cowboy som har fått det att funka med att reparera behörigheter med systemskivan?

Well.. ibland fungerar det ett tag för mig om jag med Onyx rensar allt som är default samt System- och kernel-cashen samt gör alla manus och optimerar från grunden.

Sen tar det en par dar och så är skiten tillbaka... suck!
Huvudvärkstabletten (som tar bort symptom men inte botar) heter "Gamma Control" (sök på versiontracker, typ).

Kan vi alla ha något gemensamt som strular till systemet? Wacom? Dragthing? MenuMeters?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-04-26 05:57

Jag har DragThing och MenuMeters intsalerat på min PB ( färgkalibreringen sticker) men inte på min iBook och där funkar allt som det skall. Hmmm...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-04-26 06:22

Nu har jag testat mellan två andra användare på min PB. De har inte MenuMeters och DragThing som startobjekt. Mellan dessa två sticker inte kalibreringen. Har inte tid nu att kolla vilket av dessa program som ställer till det. Åtekommer i ärendet. Måste gå på auktion nu.

Jag har också detta problem och jag använder MenuMeters, inte DragThing.
Ska testa att ta bort MenuMeters senare.

Jag tog bort menumeters och körde onyx med extra kernel-rens, alla användare och så. Nu flippar den inte kalibreringen. Hoppas det håller i sig.

Glömde skriva att jag har minG5 2x2 är kopplad till en Philips 170B2 -monitor samt till använder en TV som andramonitor. Kanske det är lika någon annan...?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-26 13:45

Jag kör Panter , så det är inte Tiger relaterat..

Sjukt jobbigt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-26 14:03

Prova att lägga profilen i /Library/ColorSync/Profiles/ istället för ~/Library/ColorSync/Profiles/

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-04-26 19:20
Ursprungligen av molia:

Prova att lägga profilen i /Library/ColorSync/Profiles/ istället för ~/Library/ColorSync/Profiles/

Testade det oxo men det enda som funkade var att avinstalera MenuMeters. Så nästa problem. Finns det något annat program som har liknande funktioner som MenuMeters?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-26 23:44

Jag har inte MenuMeters installerat och hade ändå problemet. Hade skriver jag för nu har det funkat sen mitt senaste inlägg.
Skärmen är en LaCie electron 19 Blue 4.

Har en Wacom bräda också

/C

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-20 08:00

Jag har samma problem och det är väldigt irriterande. jag ska testa at repparera behörlighigheterna med system skiva. Har föresten inga program som nämns här menuMeters Dragthings. Hoppas att någon kommer på vad problemet är.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-20 11:48

Jag har hört av mig om detta till Apples support men det var väl kanske att ha lite väl höga tankar om supporten. De "har aldrig hört talats om problemet", tycker det är skumt att ingen på Apple bryr sig om det då det verkar vara ganska många som har problemet. Jag löste det tillfälligt med att byta skärm från LaCie till en Apple Cinema.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 08:19

Bumpar tråden, då jag återupplever samma problem. Hade det för några månader sedan och nu har det kommit tillbaka. Ett lustigt (sammanträffande?) är att jag använt MenuMeters vid båda tillfällena.
Är det någon som kommit på en lösning?

Bevaka tråden