Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Butikssystem med Mac?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Habo
  • 2005-09-03 21:43

Jag går i funderingar att öppna butik. Om ni är nyfikna så tänkte jag rikta in mig på att sälja designprylar, inredningsdetaljer och inramad konst för hemmet. Rent utseendemässigt kommer butiken vara en blandning av clean nordisk formgivning och klassiska detaljer.
För ett tag sedan investerade jag i en 15" PowerBook, och nu finns det inget annat i datorväg - därför blev jag inledd på tankarna att köra på mac i butiken.
Rent utseendemässigt skulle mac lyfta butiken. Om det sedan går att kombinera med macens användarvänlighet så skulle det vara en dröm.

Själv har jag ingen som helst koll på vilka butikslösningar som finns ute på marknaden i nuläget. Faktum är att jag börjar med att fråga er på forumet, i förhoppningen att ni har bättre koll än undertecknad! Det jag vet är att jag vill använda mac till kassa, kontor och underhållning.

I stora drag hade jag tänkt mig följande;
- Stor, vägghängd plasmaskärm. Jag tänkte öppna en mindre butik, och har därför inte möjlighet att lagerföra alla produkter. Därför vore det utmärkt att använda en plasma för att visa kunderna de produkter jag ej har i lager. Min tanke är att jag skulle kunna använda den till min bärbara.
- Musik. Viktigt för stämningen i butiken. Vilket fungerar bäst - Mac trådlöst via stereo eller mac direkt till högtalare?
- Mac som kassa. Här ligger majoriteten av mina funderingar. Finns det några färdiga program man kan använda för hela försäljningsprocessen? Lägga upp en databas på produkter, skriva in priset på produkten som kunden vill köpa, ta betalt, och därefter få den att skriva ut kvitto via en vanlig skrivare?
- Jag vill ge kunden möjlighet till kortbetalning. Finns det något sätt att integrera det till kassan, eller måste man ta det separat?

- Var hamnar man prismässigt?
- Vilket/vilka program är bäst lämpade för ekonomi, administration, bokföring osv?
- Vilka maskiner är bäst lämpade till ändamålet?

Något jag glömt? Fram med alla idéer, tankegångar, allt är intressant. Jag vet att ni är uppfinningsrika!
Eller - Tycker du inte att mina idéer var något alls att hänga i granen? Hitta på något själv, från grunden, och säg åt mig hur jag ska göra. Som sagt, tacksam för all hjälp jag kan få!

Tack på förhand.

Kolla upp vilken lösning Hansa har.
http:www.hansaworld.com
Har för mig att de har lösningar på allt det du beskriver i ditt mail.
Kostar pengar, men om man ser till helheten vad de kan erbjuda så tror jag att det blir billigast till slut.

Sen vet jag att det fanns en butik här i stan som körde en iMac som sin kassaapparat. Hur integrationen med kreditkort var vet jag inte och tyvärr inte vilket program det var heller.
Sen vet jag att 4D (hette de så??) hade en lösning på kassasystem för Mac, men det var på OS 8-9tiden och jag vet inte hur det har det nu. Tycker jag har sett deras logga lite överallt i Macvärlden så de finns säkert kvar i matchen.

Undrar hur det funkar att ha kassaapparaten (programvara mm.) på en bärbar?
Är det verkligen lagligt att ta hem kassaapparaten? Kolla sånt !!
I detta lagsamhälle kanske du är tvungen att ha en dedikerad dator för sånt med en grym backuplösning. Kolla sånt också !!

Ang. musiken så låter ju Airport express som men smidig lösning för dig. snyggt (osynligt) ganska trendigt och HiTech. Annars är det ju grymt trendigt med iPod nu (att det ska ta flera år för tidningar att fatta) man läser ju dagligen om "den nya iPod-ekonomin" mm mm. Kanske är det HELT ute bara därför? Vad vet jag om sånt?

Var ska din butik ligga?

Lycka till !

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2005-09-04 10:35

Först och främst: lycka till med dina fräscha idéer. De låter helrätt.

Mitt råd är lite off topic men ändå. En affär i närheten blev av med ett kassaskåp häromdagen. I skåpet låg en del kontanter men vad värre var, även kreditkortsslippar. Inte särskilt kul att via tidningen be sina kreditkortsbetalande kunder att spärra sina kort för att uppgifterna är på villovägar. Sen kan det möjligen vara svårt för affären att bevisa att kunderna har betalat, när slipparna inte kan tas fram.

Kan väl vara en anledning så god som någon att skaffa modernare kreditkortsterminaler så man slipper denna typ av risker...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-04 10:57

Ett gott råd
INTE HANSA!

Orkar inte utveckla det mer, då tar jag nog livet av mig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-04 14:29
Ursprungligen av - Slice -:

Undrar hur det funkar att ha kassaapparaten (programvara mm.) på en bärbar?

Uppsala English Bookshop har en iBook som kassa. En observation bara, har ingen aning om hur det fungerar närmare.

  • Medlem
  • Habo
  • 2005-09-04 15:49

Först och främst vill jag bara klargöra att allt ligger i planeringsstadiet, det är inte alls säkert att det blir något av mina idéer. Med min vanliga otur och gnälliga myndigheter så finns risken att det går i stöpet innan det ens hinner bli verklighet.

- Slice - Min bärbara skulle få tjäna som kontorsmaskin, eftersom man alltid har tillgång till den. Dessutom tänkte jag att man kunde ha produktregister på den, eftersom man ofta är på resande fot, och då är tillgängligheten på en PowerBook helt oslagbar.
Ifall det fungerar att använda en mac som kassa/musikmaskin, så ligger nog en iMac G5 närmst till hands, både utseendemässigt och prestandamässigt.
En iPod har jag redan, så en docka till den och Airport Express till en snygg stereo vore grymt smidigt.
Ifall det blir verklighet av mina idéer så kommer butiken ligga i centrala Jönköping.

Macx - Tackar! Jag har upplevt att konstbutiker är för stela, tråkiga och framför allt för dyra. IKEA å andra sidan är för alldagligt. Därför vore det skoj att fylla tomrummet för oss som uppskattar schysst design, men ändå inte har råd att slänga hela månadslönen.
Just säkerheten är viktigt att inte tumma på. Jag har funderat på detta, och det smidigaste vore att ha en extern hårddisk, där man kan lagra all viktig data. När det är stängningsdags är det bara att plocka med den hem. Därför jag klurar på om det inte finns något system som lagrar alla korttranskationer digitalt, så man slipper dessa slippar. Där har vi en stor säkerhetsrisk. Ändå är det otroligt att vissa butiker (NK t.ex.) skriver ut hela kortnumret på kvittot.

hugg - Om Hansa leder till självmordstankar så fortsätter jag nog leta. Tack för tipset

Cookie - Alla observationer tages emot med tacksamhet! Ska se om jag kan kontakta dom och höra efter hur det fungerar. Har själv noterat att Duffer by Nitty Gritty i Biriger Jarlspassagen i Stockholm använder iBook som kassamaskin.

I Frankrike och Italien har jag sett många iMacar som kassaapparater, i allt från notaffärer till fotohandlare och hotell.

Det finns Filemaker baserade kassasystem för Mac. Men givetvis så får man tänka på kopplingar till lagersaldo, butiksaldo, rapportering, kortkopplingar etc.

http://www.positionett.se/ Har FM baserade system för butik. Om nu inte Hansa är aktuellt.
För ekonomin finns det ju alltid http://www.montania.se/

Musik. iPod. Kopplad med dockstation till högtalare. Alt köra via dator med AirPort Express.

Lycka till! Och kom gärna med din butik till Stockholm!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 16:19

extern hårddisk

När det gäller att lagra känslig information så förslår jag en hårddisk som är extern på riktigt, inlåst i säkert utrymme någonstans på klotet och med säker backup. Jag tänker på .mac eller Storegate.se t ex.

Om man alltid har internetuppkoppling är det allra bästa att enbart använda den externa disken - då slipper man risken att informationen kommer i orätta händer om någon lägger vantarna på ens dator. Vi går kanske mot tunna klienter?

Hur gick det?

Botaniska trädgårdens affär kör med Mac senast jag var där. Undrar just vad de körde? De hade i alla fall streckkodsläsare och kvittoskrivare.

.... i Göteborg ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:34

Finns ju ett program som verkar ha täckt upp det där ganska bra. Både med hårdvara och mjukvara.
Checkout: Point of Sale for Mac (POS)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-28 02:04

Det måste ju vara just Checkout de allra flesta kör. Verkar helt klart vara det mest kompletta och Mac-vänliga programmet på marknaden just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 08:53
Ursprungligen av boris91:

Det måste ju vara just Checkout de allra flesta kör. Verkar helt klart vara det mest kompletta och Mac-vänliga programmet på marknaden just nu.

Vilken fin hemsida sedan. Titta på illustrationerna också. Bara det gör att jag vill köpa programmet.

Har Checkout verkligen stöd för svensk miljö? Tänker på valutor, moms, koppling till bokföring etc? Jag har tittat på liknande lösningar innan men allt verkar vara USA-anpassat.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-28 12:33
Ursprungligen av Björnström:

Har Checkout verkligen stöd för svensk miljö? Tänker på valutor, moms, koppling till bokföring etc? Jag har tittat på liknande lösningar innan men allt verkar vara USA-anpassat.

Verkar som att man kan välja både moms och valuta själv, och kortköp är direkt kopplade till någon slags "invoices".

http://checkoutapp.com/media/quicktours/settingupcc_46sec.mov

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 08:51
Ursprungligen av Björnström:

Har Checkout verkligen stöd för svensk miljö? Tänker på valutor, moms, koppling till bokföring etc? Jag har tittat på liknande lösningar innan men allt verkar vara USA-anpassat.

Om man kollar under Profiles så ser man att de har kunder både i Amsterdam, Italien och Kina. Ska fungera med MYOB.

En sjukt fin hemsida och ett sjuk fint program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-28 12:13

Macforum här i Götet kör sitt kassasystem på iMac's.. Dom om några borde ha testat det mesta i kassa-väg.

Ursprungligen av ekstam:

Macforum här i Götet kör sitt kassasystem på iMac's.. Dom om några borde ha testat det mesta i kassa-väg.

Det gör Macoteket också - men dom kör Windows på sina iMacs

Ursprungligen av ekstam:

Macforum här i Götet kör sitt kassasystem på iMac's.. Dom om några borde ha testat det mesta i kassa-väg.

Dom kör en hemmabyggd version av Filemaker i OS X.

Ursprungligen av ekstam:

Macforum här i Götet kör sitt kassasystem på iMac's.. Dom om några borde ha testat det mesta i kassa-väg.

Mig veterligen har de det mesta i Filemaker Pro.

Men just kassan vete fan. Ring dem och fråga?
De kanske kan yxa ihop ngt riktigt schuckert. De har gott om duktiga konsulter.

Mina svar angående kassasystem på Mac finns i denna tråd:

http://www.99.se/f-retagande/214008-kassaprogram.html

Fast LightSpeed: Point of Sale (POS) for Mac OS X tyckte jag verkade nästan ännu coolare.

Jag blir sugen på Checkout, trots att jag inte har någon butik.
Några tips på andra användningsområden?:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 10:46
Ursprungligen av Millegarden:

Jag blir sugen på Checkout, trots att jag inte har någon butik.
Några tips på andra användningsområden?:p

Haha. Precis så tänker jag med.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-31 16:15

Så tänkte jag också.

Känns helt otrligt spännande med ett sådant system. Man blir plötsligt sugen på att starta företag... det är så mjukvara ska göras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 09:33
Ursprungligen av boris91:

Så tänkte jag också.

Känns helt otrligt spännande med ett sådant system. Man blir plötsligt sugen på att starta företag... det är så mjukvara ska göras.

Så nördiga vi är.. Men jag tycker att folk som lägger ned sådan energi i sina program förtjänar att sälja mycket.

Inwarehouse har också sitt kassasystem på macar. Dock vet jag inte vad de använder för något speciellt program.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 13:44

Angående Checkoutapp: Hur gör man nu med Skatteverkets krav på certifierat kassaregister med tillhörande kontrollenhet?

Vill folk fiffla så kommer dem ALLTID runt lagen ändå. Det Skatteverket gör är bara att höja barriären och skapa etableringshinder för de som vill göra rätt för sig. Sedan att de har magen å säga att jag skall betala för deras kontrollenhet är fullkomligt banalt.

Bevaka tråden