Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X snabbare efter skivkontroll?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Råkade ut för denna skumma grej (Kör en iMac DV 400 med 640MB ram o 40GB HD) Datorn blev segare o segare, körde macjanitor plus ngn av Optimize programmen (prebiding eller vad det heter nu Inte hjälpte det... Lika segt med allt från att starta program till att sluta.. Körde då skivkontroll från OS X skivan o vips vad det gick undan.. Ngn som har ngn aning om vad som hänt?? Bara nyfiken inger annat

Nyfikenhet är ofta källan till ny kunskap.

Jag brukar också köra MacJanitor och SystemOpimizer X (SOX) för att folk säger att det är bra, men någon enorm skillnad märker jag inte. Ska prova skivkontroll, och precis som förgående talare så vore det mycket intressant att veta om detta stämmer och isf varför.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-22 15:00

Hur kan jag kontrollera min skiva med Disk Utility. Knapparna. kontrolera och reperara går inte att klicka på? Måste man köra programmet från CD?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Bombia:
Hur kan jag kontrollera min skiva med Disk Utility. Knapparna. kontrolera och reperara går inte att klicka på? Måste man köra programmet från CD?

Ja, du måste köra Disk Utility från ett annat system än det som du ska undersöka. Jag hittar inte Disk Utility på min OS X-CD så jag kör ett extra OS X på en egen partition och kör programmet därifrån.

Annars finns ju fsck - snabbt och enkelt, kräver inte att man hoppar över till något annat system! Då slipper man ju dessutom nollställa sin viktiga uptime...

1. Öppna ett terminalfönster
2. Skriv: sudo shutdown now
3. Vänta tills gui:t försvinner och kommandoraden dyker upp.
4. Skriv: fsck -y
5. Vänta tills fsck är färdigt. Upprepa steg 4 och 5 tills fsck inte längre rapporterar några fel.
6. Skriv: exit

Körde enligt anvisningarna. Vet inte om det är mest inbillning/önsketänkande men det känns nog lite rappare i Findern.

Tack för en så tydlig steg-för-steg anvisning. Det var första gången jag utförde något i terminalen. Hittills har den bara varit en skräckinjagande liten del som kan förstöra hela mitt system i orätta händer. Kanske är dags att lära sig några trix.

Hehe... Med tiden lär man sig att terminalen inte bits.

Coolt! ska testa från terminal oxo! Fråga mig bara inte varför det går rappare men ngt händer iaf...

  • Oregistrerad
  • 2002-05-22 17:24

Är Disk Utility samma som OS9 skivkontroll? Kan jag köra Skivkontroll från OS 9 och det ger samma resultat som Disk Utility i os x?

Tack

Testade med att köra i terminalen men efter den kollat klart och skrev exit så låste sig datorn. Den kom aldrig tillbaka.. mkt märkligt... De borde ge samma resultat att köra från OS 9 som OS X men man vet ju aldrig föränn man provat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-22 22:13

Testade också att köra från terminalen enligt ovan recept. Hur kul som helst! Tänk att man kan få datorns interface att se ut som på den första man hade! Testade att skriva "print hello" vilket var det första jag gjorde när jag köpte min apple II. Funkade hur bra som helst! lol (lättroad)

Kan man skriva fsck -y med något kommando som fixar mina andra hårddiskar?

1
Bevaka tråden