Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Markera och kopiera med alt-knappen i MacOS X

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Råkade trycka på fel knapp och upptäckte av en slump något jag inte märkt tidigare. I Tiger, kanske har det funnits tidigare, kan man markera text med hjälp av alt-knappen på ett lite annorlunda sätt än om man håller ner shift. Det dyker upp ett hårkors och du markerar bara texten som du "ringar in", ungefär som när man gör en markering i iPhoto eller Photoshop för att beskära bilden.

Inte nog med det, om man sedan börjar dra sin markering och trycker ner alt så kopierar du texten i stället för att flytta den, precis som i Photoshop eller Illustrator.

Hur länge har den funktionen funnits? Ny i Tiger, eller är jag bara sen i vändningarna?

Kan tilläggas att det funkar tydligen bara i rena textfält, som i Textredigeraren eller Safari. Funkar dock inte direkt på sidor i Safari.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-16 21:13

Hmm, det där kan nog vara användbart när man har lärt sig det

Jag tror jag kom på vad det är tänkt för. Kolumnkopiering. Cool!

Text Text2 Text 3
Text Text2 Text 3
Text Text2 Text 3
Text Text2 Text 3

_

Kolumnkopiering låter faktiskt rätt rimligt. Resultatet såg ju rätt dumt ut när jag testade lite själv.

Citat:

något jag inte märkt
med hjälp av alt-knap
pp ett hårkors och du
ring i iPhoto eller Pho

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-09-17 11:14

Funktionen har i o f s funnits i MS Word i många år, även Mac-versionen. Det som är nytt är väl i så fall att Apple lagt till funktionen på systemnivå, vilket naturligtvis är trevligt.

Det jag är nyfiken på är hur pass nytt det är. Ingen som sitter med 10.3, eller rent av 10.2 som kan testa?

  • Medlem
  • 2005-09-17 13:54

10.2.8 finns funktionen inte i i alla fall.

Det har också funnits i evigheter i Acrobat, även om de i de senare versionerna ändrat till att man måste hålla ner Alt+Kommando. Acrobat kopierar också hela ord, på gott och ont

1
Bevaka tråden