Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Språkfråga: Ordet "som"

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bollman:

Fast... vet någon, egentligen någonting om hur språket _bör_ vara?
Jag är knappast någon språkliberal men reglerna är ju trots allt inte satta med någon matematisk precision.

Hehe

Det är två olika saker: Det finns språkliga regler, socialt skapade förvisso men i likhet med andra sociala regler möjliga att beskriva. Om man vill följa dem eller ej beror på sedan på hur man värderar sociala regler.

Så återigen: Jag har en fråga, och vill ha ett svar på just den frågan, inte på någon helt annan fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-21 23:55

Är det inte så att du reagerar mot "som":et för att det är drar åt det talspråkliga hållet? Jag hade nog fimpat det, eller kanske skrivit om.

Om vi skall tala om principen, kan jag ge ett exempel.
Om vi skall tala om principen så kan jag ge ett exempel.

Man kan väl litet enkelt säga att kommat här ersätter talspråkets . En längre text som är nedsulad med , ter sig i bästa fall barnslig.

Nuförtiden tydlighetskommaterar man, och ju talspråkligare man skriver, desto mer ter sig en del komman överflödiga. Att komma (pun not intended) med entydiga principer för vad som är maximalt tydligt, torde vara lika ogörligt inom skrift som inom tidningslayout.

OT:
I fora som detta har vi sett exempel på svåra språkliga val, där en gammaldags skriftspråklighet kan kännas tung i ett inlägg (som kanske besvaras inom någon minut), medan ett allt för talspråkligt inlägg helt enkelt missförstås.

Vänligen, Ylan

Språkförståsigpåare vill att man undviker som eftersom det anses vara ett "skräpord".

(Förmodligen eftersom det används så mycket e.g. relativt pronomen, utrop, förstärkningsord, jämförelse-, tids- och orsakskonjuktion et cetera.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 07:40
Ursprungligen av thevil:

Språkförståsigpåare vill att man undviker som eftersom det anses vara ett "skräpord".

(Förmodligen eftersom det används så mycket e.g. relativt pronomen, utrop, förstärkningsord, jämförelse-, tids- och orsakskonjuktion et cetera.)

Eller att det i vissa fall drar åt det talspråkliga (se ovan).

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2005-10-04 14:07

Expertisen ör engagerad. Svar med stöd från de skriftlärde i Lund är på gång. Chefen för vår textcentral säger att man med fördel kan ta bort "som" men att båda varianterna är rätt. Hon skulle bara kolla med nån professor i stilistik eller nåt i Lund innan hon gav sig in i ett mer utförligt resonemang.

Tjusigt!

Jag ser med spänning fram emot att få del av expertisens resonemang bakom ställningstagandet

Tackar och bockar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 20:52

Och vad sade expertisen?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2005-10-16 22:02

Aou fasen, jag glömde skriva det här. Chefen för textcentralen hade en massa papper från något sammanhang i Lund, men hon kunde inte hitta dem. Nu har jag glömt bort hur resonemanget löd, men det gick ut på att inget var mer rätt än det andra i modern svenska. Jag tror det kallas reduktion. Ursprungligen var det ett som, men det är inte mindre rätt att ta bort det, på samma sätt som man tar bort infinitivmärket i meningar typ "Han glömde ta ut steken ur ugnen." (om jag minns rätt)

Tack Baron. Det hade visserligen varit roligt att höra ett något mer utförligt resonemang, om ordets betydelse och användning, men expertisen tycks ju ha bekräftat vad vi trodde.

  • Medlem
  • 2005-10-17 10:54

Hon bad om ursäkt (!) för att hon inte hade bätter ordning på sina egna papper. Men hon passade på att rekomendera den nyutkomna "Språkriktighetsboken" utgiven av Svenska språknämnden på Norstedts.

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=917227381X

Jag skull säga att ju mer kortfattat utan att man missar syftet desto bättre. Kommatering i all ära men det bryter upp texten.

Ingen har sagt något om dialektala skillnader. Även om det inte är så tydligt i text så spelar det in.

Ursprungligen av Svante S:

...Ingen har sagt något om dialektala skillnader. Även om det inte är så tydligt i text så spelar det in.

Det var som bra du tog upp den problematiken...

Ursprungligen av Baron:

Hon bad om ursäkt (!) för att hon inte hade bätter ordning på sina egna papper. Men hon passade på att rekomendera den nyutkomna "Språkriktighetsboken" utgiven av Svenska språknämnden på Norstedts.

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=917227381X

Utomordentligt bra boktips! Ska jag köpa så fort tillfälle ges. Hälsa och tacka även för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 19:32

Låt oss fixa till din ursprungliga mening, utan att skriva om den alltför mycket.

"Skapa nu med hjälp av formulärverktygen de textfält och övriga formulärelement som du önskar."

Den vill jag ändra till:
"Skapa nu med hjälp av formulärverktygen de textfält och övriga formulärelement du önskar."

Ordet "som" (och liknade, exempelcis "så") är bara utfyllnad och går obönhörligen bort direkt. Det är prat, talspråk. Här ska absolut inte kommateras något, eftersom det dels är felaktig svenska, dels inte behövs.

Men jag vill mycket hellre ha det som en aktiv mening:
"Med hjälp av formulärverktygen skapar du de textfält och övriga formulärelement du behöver."

Jo, jag är faktiskt språkvetare.

Mondo, om du läser mina övriga inlägg så är jag intresserad inte bara av just det exemplet jag gav, utan rent principiellt, hur "som" ska förstås, och om du har möjlighet att beröra det så vore det väldigt intressant.

Ditt förslag om meningen i exemplet tycker jag dock inte är helt lyckat, eftersom det kan missförstås som att det föreligger en möjlighet att avstå från handlingen, dvs som allmän information om formulärverktyg, medan meningen i sitt hammanhang tar upp de (nödvändiga) arbetsmoment som måste utföras för att uppnå ett visst resultat. I såna sammanhang är det min erfarenhet att ett imperativ direkt riktat till läsaren är ännu tydligare. Jag tycker också att man kan göra meningen ytterligare ett snäpp bättre genom att ändra bisatsens placering:

"Skapa nu de textfält och övriga formulärelement du önskar med hjälp av formulärverktygen."

Iofs påverkar placeringen huruvida tyngdpunkten ligger på skapandet av fälten, eller vilka verktyg som används, men i just det här fallet ska faktiskt tyngdpunkten ligga på skapandet

Men som sagt, det är bara ett exempel, det är att bli lite klokare på "som" som är mitt mål

  • Medlem
  • 2005-10-17 19:57

Guldstjärna för intelligent humor! LOL

Bevaka tråden