Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi-hotspots i Göteborg?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av KaRo:

Aha ! Men varför har dom inget lås/lösenord ? Tror du det är safe att använda det när jag sitter på stan och fikar ?

De som har det skiter väl i det eller så är det typen som inte vet hur man gör.

Använd det, men gör kanske inga bankärenden eller helst ingenting där du använder lösenord. Det KAN ju vara ngn smart jäkel som kollar vilken trafik han får....

Det är inte förbjudet att använda det och lite elektromagnetisk strålning kan de väl låna ut en stund....

Ibland är det Caféerna själva som har trådlöst nät som de låter kunder surfa på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-01 21:19

Alla condeco i stan dvs avenyn och kompassen har öppna nätverk även stadsbibban har men det kräver att man har ett lånekort. Sedan finns det lite i brunnsparken, hittade ett nätverk när jag satt på ett fik bredvid Palace. Café Tintin har oxå öppet wifi. Det är dessa ställen jag kommer på nu iaf.

Biblioteket

Ursprungligen av crayzee:

Alla condeco i stan dvs avenyn och kompassen har öppna nätverk även stadsbibban har men det kräver att man har ett lånekort. Sedan finns det lite i brunnsparken, hittade ett nätverk när jag satt på ett fik bredvid Palace. Café Tintin har oxå öppet wifi. Det är dessa ställen jag kommer på nu iaf.

Vad hette fiket vid Palace som hade wlan?

Är ofta ute på Lindholmen och har sett att jag får in Bibliotekets wlan när jag sitter och väntar på Älvsnabben... skall skaffa mig lånekort så jag kan använda det med min iPod Touch.

  • Medlem
  • Orust
  • 2008-05-15 23:24

Jag kan rekomedera denna sidan,det är en karta med lite olika operatörer.
omWLAN.se - Svenska Wi-Fi Hotspotkartan

Fröken Ohlsson Café är att rekommendera med ganska snabb uppkoppling.
Alla Condeco i Göteborg ska också ha hotspots men vet inte hur hastigheterna är.

Bidra gärna

Skall föra in Ahlströms på listan över Kaféer som inte erbjuder gratis internet.

Om ni kommer på några ställen som jag har missat så lägg gärna en kommenter på min blogg, eller i denna tråden såklart så för jag in det.

Är även intresserad av ställen som ni nyligen konstaterat att dom inte har.. som Ahlströms. När man söker på internet får man mest information som är flera år gammalt.

Kaféer är överlag dåliga på att skylta med att dom har gratis internet trots att intresset av det är nått som absolut ökar.

Egg & Milk funkar

Ursprungligen av tvamvarg:

Egg & Milk, vid Sveaplan mitt emot Le Pain Francais, bjussar på Wifi enligt deras lappar. Har inte testat uppkopplingen, men deras brunch rekommenderas varmt (öppet 07-15 alla dagar)!

Jag har dessvärre bara testat det på min mobil (Nokia N95) men det funka utmärkt.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-18 00:37
Citat:

Nej, alla var inte öppna, men jag skulle väl säga att minst 50% av de vi hittade var öppna, men som sagt, syftet är inte att kolla om vi kan ansluta till dom, bara leta upp de som finns

Men ändå, drygt 500 vidöppna nätverk, utan kryptering, det är ju skrämmande. Lämnar folk ytterdörren olåst när dom går ut och handlar, kan man undra...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-18 03:28
Ursprungligen av Larsal:

Men ändå, drygt 500 vidöppna nätverk, utan kryptering, det är ju skrämmande. Lämnar folk ytterdörren olåst när dom går ut och handlar, kan man undra...

Det kan man sannerligen undra :]
Enligt det senaste tror jag vi ligger uppe i cirka 3200 nätverk nu, skall bli kul att se vad vi får för statistik sen

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 09:41

Huva!!!

Ska verkligen bli intressant om ni kan få till någon statistik. Intressant också att se om det är privata och/eller företag som kör olåst. Kan ni få fram det?

// tm

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-19 10:41

Vill man ut och reka fungerar IStumbler eller AirStumbler alldeles utmärkt...föredrar själv AirStumbler!

Jag hittade ingen fungerande länkt till version 1.3 av AirStumbler, ngn som hittar den på nätet? mvh

wifi

kan inte ni/någon lägga in alla hotspot´s som hittas i gbg på en separat sida som vi alla kan kompletera.

MVH/anders

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-12-22 01:17
Ursprungligen av maculric:

Jag hittade ingen fungerande länkt till version 1.3 av AirStumbler, ngn som hittar den på nätet? mvh

Sökt som en galning själv...konstigt att den inte finns kvar någonstans!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-05 11:14

Det intressanta tycker jag är att hitta platser där man kan sitta och jobba lite och där uppkopplingen är hyfsat bra och pålitlig, och helst tillåten

Idealet är naturligtvis vanliga kaféer som erbjuder trådlöst. Själv upptäckte jag i veckan att Condecco på Avenyn har det.

Listan hittills verkar då vara:

  • Condecco, Avenyn

  • Espressohouse, Vasagatan

  • Isomac Coffeehouse, Magasinsgatan 19

  • Kafé Vanilj, Kyrkogatan 38 - avgift 40:-/timme

Fyll gärna på

/Christopher

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-22 03:00

Jag rekommenderar varmt Kismac! Vi kör med Macstumbler och iStumbler, men Kismac är överlägset bättre på alla sätt!
Men som sagt, vi skall försöka få ihop lite statistik, dock så är det väl antagligen så att det blir ingen utförlig.. vi kommer inte bidra med detaljerad statistik på varje AP eller så, utan man kommer se namn, plats, och om den är weppad eller inte.. mer än så kommer inte finnas

Tyvärr klarar inte Kismac att köra passivt på Airport Extreme-kort.

Sen tycker jag inte man kan räkna okrypterade nätverk som "öppna". Telia Homerun kör utan kryptering t ex, de spärrar med sin gateway och tvingar dig att regga din dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-30 17:56
Ursprungligen av zapher:

Tyvärr klarar inte Kismac att köra passivt på Airport Extreme-kort.

Sen tycker jag inte man kan räkna okrypterade nätverk som "öppna". Telia Homerun kör utan kryptering t ex, de spärrar med sin gateway och tvingar dig att regga din dator.

Nej inte om man kör med fel version, bara att leta reda på rätt. Nämn något annat program som kan?

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2006-01-27 07:12

På netfree.se kan man finna hotspot i Sverige. Man kan även rapportera in nätverk om man har hittar något.:)

http://www.netfree.se

Macstumbler finns med.
Edit: jaha det har ni redan sagt...

  • Medlem
  • 2006-02-07 08:02

Centralstationen!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 09:09
Ursprungligen av Nifo:

Centralstationen!

Var? Hur?

Över hela stället? Gratis eller betaltjänst?

  • Medlem
  • 2006-02-12 11:25
Ursprungligen av Christopher Papastefanou:

Var? Hur?

Över hela stället? Gratis eller betaltjänst?

Betaltjänst, tyvärr. Det finns foldrar på centralstationen. Har inte använt tjänsten, så jag vet varken pris eller annat.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 14:26
Ursprungligen av Nifo:

Betaltjänst, tyvärr. Det finns foldrar på centralstationen. Har inte använt tjänsten, så jag vet varken pris eller annat.

/Fredrik

WiFi finns på de flesta hyffsat stora järnvägsstaiooner i Sverige. Kanske i andra länder också, det vet jag inte säkert.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-12 17:13
Ursprungligen av toastmaster:

WiFi finns på de flesta hyffsat stora järnvägsstaiooner i Sverige. Kanske i andra länder också, det vet jag inte säkert.

Vad jag har förstått så är det brittiska The Cloud som samarbetar med Jernhusen som äger de flesta större stationer i Sverige och tillhandahåller WiFi. Vet att The Cloud ska börja med stadsnät i England snart också. Vet dock inte vad tjänsten kostar, men gratis är det ju inte.

Fröken Olssons café har förresten gratis WiFi.

  • Medlem
  • 2006-02-15 22:12

Testade Condecco på Linnégatan (gamla McDonald). Från och till gick det RIKTIGT slött, och då var jag ändå den enda, synliga närvarande som använde deras WiFi-tjänst...

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-02-21 18:53

På gång

Nu verkar det hända en del på WLAN-fronten. Det ska va en smålänning till det
Kolla in http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=44726

//tm

Senast redigerat 2006-02-24 09:02
  • Oregistrerad
  • 2006-02-24 09:02

Jag väntar på en GPS. Sen ska jag ut o wardriva lite. Först i Lerum där jag bor, sen lite i GBG. Lägger upp allt intressant jag hittar.

Satt i Hagaparken för ett tag sen och där fanns det en massiv mängd av öppna nätverk.

Bevaka tråden